2007-04-11, 11:22
Medlem
Jag har efter arv en skogsfastighet i nordligare Sverige som är ca 74 ha stor, uppdelad i tre olika skiften.

Stor del av marken är avverkad, men jag kan inte säga exakt hur stor del, men helt säkert mer än 50%. Nya plantor (mestadels gran verkar det som) är utsatta, och verkar har suttit i ca 10 år. Dessutom finns det kvar frötallar på hygget.

Två saker undrar jag:

*Vad kan en fastighet med den arealen tänkas kunna inbringa per år om jag arrenderar ut marken till jaktlag?

*Jag har fått ett brev från en lokal mäklare, där följande står: "Jag undrar om din fastighet i *** är till salu. Det har kommit personer till mig som kan vara intresserade och som hört att den kanske ska säljas, så därför kontaktar jag dig. Hör gärna av dig så kan vi ta en diskussion"

Jag överväger att kontakta den inte alltför skrivbegåvade mäklaren, med ett meddelande som helt enkelt förklarar att jag inte har för avsikt att sälja skogen, men att allting har sitt pris, samt fråga om hon fått några indikationer på vad dessa påstådda intressenter har sagt sig vara villiga att betala.

Vad tror ni om ovanstående? Det som förvånar mig är att mäklaren skriver att folk hört att den kanske ska säljas, eftersom jag aldrig närt såna planer och inte heller sagt det till någon. Jag förstår om det är svårt att gissa på rak arm, men vad tror ni fastigheten skulle kunna säljas för? Taxeringsvärdet är drygt 400 000.
Citera
2007-04-11, 12:49
Medlem
Megaforces avatar
Värdet för jakträtten beror mycket på vilket bestånd det finns och t.ex hur många älgar som man får tilldelad av avskjutning mm.

Dessutom spelar läget stor roll, och jaktmarker inom få timmars resväg från storstäderna har mycket högre värde.

Finns det någon form av jaktstuga, boningshus eller liknande som kan ingå så ökar värdet väldigt mycket.

Jag skulle tro att en jakträtt kan ge från 5000 kr/år och uppåt. Finns det mycket älg så får man ledigt 15.000.

Värdet på skogsfastigheter har gått upp en hel del under senaste åren pga ökad efterfrågan (trots Gudrun) och om det finns mycket avverkningsbar skog så kan man få rätt bra pris för den. Virkesvärdet brukar ligga nånstans mellan 50.000 och 100.000 per ha men varierar kraftigt. Du bör nog bekosta en skogsbesiktning för att få fram bra siffror på värde mm.
Citera
2007-05-11, 06:28
Medlem
Finns det någon skogsplan upprättad i modern tid ?

I.s.f borde man kunna få en hint om hur många kubik skog det står där nu, vet man antalet kubik på fastigheten så är det ju betydligt mycket enklare att sia något om det totala värdet.

Om halva marken är avverkad MEN planterad så kan du vara nöjd, att börja med att plantera 25 ha är allt annat än billigt, ser nyplanteringan ut att komma igång bra så kan du ju hugga bort fröträden, detta brukar ju ge ett väldigt bra netto.
Dessutom förstör man ju inte återväxten så mycket om fröträden avverkas innan plantorna vuxit till metern och mer.

www.skogsforum.se vet dom mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in