Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-21, 17:13
  #13
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Jag tycker inte den enda lösningen är att blåsa disken, även om det kan kännas säkrast. Det går som sagt att hitta och ta bort allting utan att formatera..
Självklart går det att ta bort det, killen som fixat till det vet antagligen vad som ska bort också. Men för någon utomstående är det stört omöjligt att veta vad som ska bort, han kan ha gjort precis vad som helst enligt beskrivningen vi fått. Tom satt upp en dold kamera bakom datorn.
Citera
2007-04-21, 18:07
  #14
Medlem
earl.s avatar
Vi skämtade rätt grovt med en kille för ett tag sedan, hans pappa blev väldigt sur och tog kontakt. Efter det, har denna fader börjat ringa en av dom iblandade och ställa olika frågor, i sina samtal blandar han in saker som jag och andra skriver över msn osv. Han har alltså kontroll över det jag skriver på min dator och ser allting, han har alldrig varit hos mig eller den andra personen han ringer eftersom han bor långt ner åt helvete. Fadern jobbar högt uppsatt inom datorer och är enligt rykten en riktig 1337 på datorer fast han är säkert 50+.

Hursomhelst, funderar på att anmäla honom om det verkligen stämmer att han läser det jag skriver via msn och andra privata chatter. Kan man verkligen det?
Han ringer alltså och snackar om det jag och en annan person skriver över msn. Är det ens möjligt? (Vi förutsätter att han har alla medel av staten osv som behövs eftersom han jobbar med avancerad datateknik osv.. vet inte riktigt)

Han läser kanske tillochmed det här :/
Har läst endel om "UD Trojan" eller vad ni kallar det, men gubben har ju inte ens varit här

Vad göra, vad göra!? Jag blir tokig!
Citera
2007-04-22, 15:13
  #15
Avstängd
ev01ving_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Självklart går det att ta bort det, killen som fixat till det vet antagligen vad som ska bort också. Men för någon utomstående är det stört omöjligt att veta vad som ska bort, han kan ha gjort precis vad som helst enligt beskrivningen vi fått. Tom satt upp en dold kamera bakom datorn.

Nu ska vi inte överdriva haha "satt upp en dold kamera bakom datorn"..
Såklart han vet vad som ska bort, han behöver bara välja avinstallera typ..
Beror iof på vad han infekterat med och använt sig av.

För en utomstående är det inte alls omöjligt. Om man vet hur och kan sånna här saker..Allt beror på som sagt. Tror jag skulle kunna hjälpa trådskaparn, men han verkar ha glömt bort den här tråden
Citera
2007-04-22, 19:54
  #16
Medlem
DennisOlofs avatar
Bara spara undan filerna du ska spara på ett USB minne, testa att du kan boota datorn från WinXP installations CDn, om det inte går måste man kanske ändra lite i bios.

Därefter starta om, boota från WinXP cdn och installara om rubbet. Formatera hela disken, bort med allt.

Enda sättet vara 100% säker på att man har ett rent system
Citera
2007-04-23, 11:38
  #17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Shalom!

Har hon sökt med någon rootkit detektor??
Om ej prova då F-secures Blacklight som finns på:
http://www.f-secure.com/blacklight/

+ varför inte logga in på en "ren & frisk dator" och byta ut lösenordet för MSN!? Vänta och se?? innan hon loggar in på den "skumma datorn", men helst efter att hon installerat om den HELT...
dvs. raderat alla partitioner & därefter skapat nya..

Är hon så ovan vis smittorensning att hon inte kunnat gå igenom registernycklarna för uppstart & tjänster så är nog inte en manuell rensning att rekommendera..

Då dår det snabbare & mer smärtfritt att spara undan de filer hon VILL ha kvar.. (Och då skall hon INTE spara undan filer hon fått från datanörden!)
och installera om helt!

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

--------------------

[FET]2.2 Förbered & Starta datorn via XP CD-skivan[/FET]
OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. (Dessa kopplas in först när datorn skyddats)
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del
(Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8 eller F10 Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills hon hittar rätt tangent eller se i manualen)

[FET]Se till att Startordningen är 1: CD-Rom 2: HardDrive 3: Inget![/FET]
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
Välj Exit & Save
(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa! När skärmtext anger att datorns hårdvara kontrolleras, Hoppa till avsnitt 3 på nästa sida

[FET]3 Installationen Av XP Börjar[/FET]
BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kollas
*Tryck ej F6 (tryck F6 endast då SCSI eller SATA-diskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp (Skärm blir tillfälligt svart)

Vid ”Installationsprogram för XP Professional” Följ anvisningar på skärmen för att:

[FET]3.1.1 Radera Tidigare filsystem[/FET]
Se till att ALLA partitioner raderas* Följ anvisningarna på bildskärmen (Markera partition, Tryck D, osv.)
När endast Opartitionerat utrymme visas

[FET]3.1.2 Skapa Nytt Filsystem[/FET]
Skapa en (1) ny partition på XXXXMb eller enligt egeT ÖNSKEMÅL! (Tryck C skriv: XXXXXMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] XXXXMb” är markerad, Tryck Enter

[FET]3.1.3 Formatera det nya filsystemet[/FET]
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (vÄLJ aldrig Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

[FET]Låt datorn starta om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN[/FET]
PS! Vid denna omstart gå in i BIOS & ändra Startordningen är 1: HardDrive 2:inget 3: Inget DS!

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se


-----------------------------------------

Med dessa steg så rensar hon bort tidigare filsystem och bygger ett nytt som är fritt från fragmentering, smittade filer osv.

Kör gärna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel hon har i dag.. så hon har en giltig nyckel till ominstallationen.

se framför allt till att hon slutar använda Auto-inloggning till sin hotmail/MSN osv. då hon uppenbarligen låter kreti&pleti härja runt i hennes dator lite hur som helst!

Lycka till!
Citera
2007-04-24, 19:06
  #18
Avstängd
Koppla ur keyloggern han monterat på baksidan av datorn...

http://www.flashback.org/showthread.php?t=471916
Citera
2007-04-25, 10:41
  #19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Gustaf
Koppla ur keyloggern han monterat på baksidan av datorn...

http://www.flashback.org/showthread.php?t=471916

En keylogger i hårdvaruform kräver väl att den som monterat den återkommer till samma dator en tid senare...

Om den "hackerbörje" som hon bjudit på middag inte har satt sin fot där igen så får man misstänka annat än keylogger i hårdvaruformat!
Citera
2007-04-25, 10:47
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arena
En tjejkompis dejtar lite via nätet. Hon träffade en snubbe som hon bjöd hem.
Medan hon lagade mat satt han vid datorn och pillade (han var tydigen datafreak/nörd).
Efter detta möte blev som hon uttrycker det "datorn lite konstig".
Och konstigaste av allt är han han verkar veta, antyder saker, om andra killar hon chattar med.
Vad kan han ha gjort/installerat?
En keylogger eller mer avancerad övervakning av MSN eller dyl?
Anmäl snubben till polisen. Om inte det hjälper så tycker jag att du ska ta med dig några kompisar och besöka snubben IRL. Då får vi se hur mycket hans datakunskaper kan hjälpa honom Jag uppmanar dock inte till misshandel. Jag är emot våld annat än i nödvärn. Men ni kan ju skrämma upp honom lite så att han lär sig att uppföra sig som vanligt folk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback