2007-04-21, 14:12
Medlem
mhns avatar
Enligt några forskarrapporter så ska det finnas en gen som gör att vissa människor har lättare att öka sina fettdepåer än andra. Nu har jag inte orkat läsa igenom de här rapporterna och förmodligen skulle jag ändå inte fatta något om jag försökte. Den enda förklaring jag kan se är att den med "fetma-genen" har ett mycket mer välutvecklat tarmsystem som är bättre på att "suga upp" energi ur det man äter. Detta är egentligen en stor fördel, speciellt vid svält eller om man tränar mycket, eftersom man inte behöver så stort intag av kalorier som andra. Är det någon som är insatt i ämnet och kan säga om jag har rätt eller fel i mitt påstående angående genens effekt?

Dock är den här genen ingen ursäkt för att var fet. Om jag hade den och märkte att jag började lägga på mig så skulle jag bara minska kaloriintaget och öka kaloriuttaget, svårare än så är det inte att hålla sig smal.
Citera
2007-04-21, 15:30
Medlem
spudwishs avatar
Det är ju inte bara en enda gen som gör att man blir fet, eller riskerar att bli det. Färre mitokondrier, lägre nivåer av sköldkörtelhormon, insulinresistens m.m. är ju andra faktorer som inverkar på energihomeostasen i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in