• 1
  • 2
2024-12-02, 14:42
Medlem
..
Senast redigerad av tantigheter 2024-12-02 kl. 14:53. Anledning: dp
Citera
2024-12-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jättetack till dig för frågan - och till er andra för era svar!
För en tid sedan var jag helt fascinerad av modern sjöfartshistoria som den årterspeglas i sjöfartens utveckling på Östersjön.
Det låter snävt, kanske nördigt, men jag följde framför allt utvecklingen från ca mitten av 1800-talet och framåt. Där får man också utblickar mot den stora världen och massor av idéer om saker att fördjupa sig i.
Det finns många sätt att greppa och odla intresset även i en fåtölj - det här var mitt och nu passar det perfekt att ta upp det igen på gamla dagar.
Därav dagens stora förtjusning! Nu åter till mitt lilla handbibliotek!
Vad du än hittar - enjoy!
Än en gång tack!
Det är ju en litteraturfråga - glömde, förlåt
men ger ändå inget konkret tips, Varje stad med hamn och sjöfartshistoria har åtminstone något som liknar ett museum. Om du kan gå dit och insup och titta samtidigt i bok- och artikelsamlig. Nästan vad som helst kan vara en inkörsport med rejäla litteraturanvisningar; om isbrytare, fyrar, navigationsinstrument, båtbyggnad, sjökort, drivmedel, och allt möligt.
TS ställde frågan för ganska länge sedan, men kanske någon nying vill ha inspiration?
Citera
2024-12-03, 20:55
Medlem
Väldigt konstigt att ingen nämnt Hornblower-böckerna av C.S. Forester ihop med den direkt inspirerade bokserien om Bolitho av Alexander Kent.

Båda handlar om livet ombord på en massa olika örlogsfartyg i brittiska flottan i slutet av 1700-talet och början på 1800-talet. Intrigen ligger bara strax ovanför Guillou-nivå, men ihop med den historiska kontexten är sjöfartsnörderiet en fest av kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in