2007-04-24, 20:30
Medlem
Tjenare... jag går på boxning måndagar och onsdagar och jag undrar om man kan styrketräna på tisdagar och torsdagar utan att det är risk för att man övertränar ???.
Citera
2007-04-24, 20:33
Bannlyst
Ät och vila bra så finns det ingen risk för överträning.
Citera
2007-04-24, 22:33
Medlem
PeGs avatar
Handlar väl om hurpass mycket träning kroppen är van vid. Om man som relativt otränad kör igång och tränar styrketräning 7 dagar i veckan från ingenting så kan nog kroppen reagera rätt snabbt åt det negativa hållet...

Om man succesivt vänjer kroppen vid mer och hårdare träning så ska det nog inte vara några problem - förutsatt att man har viloperioder.

Det är bara att ta vissa elitidrottare exempelvis gymnaster, där vissa tränar 2-3 timmar om dagen 7 dgr i veckan. Och då snackar vi riktigt tunga styrkepass. Sen att dom oftast sköter sin kost och käkar som hästar är ju en annan aspekt av det hela.

Frågade en kompis som ligger på den nivån (gymnast) om han känt av överträning någon gång. Han bara garvade och undrade vad f-n jag snackade om....

Så jag håller med andra ord med Five-o ... Käka ordentligt, och vila så är det nog ingen fara....
Citera
2007-04-24, 22:35
Medlem
tapirs avatar
Så länge du orkar gå upp ur sängen är du inte övertränad.
Citera
2007-04-24, 22:53
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benny_1000
Tjenare... jag går på boxning måndagar och onsdagar och jag undrar om man kan styrketräna på tisdagar och torsdagar utan att det är risk för att man övertränar ???.
Är helt lungt, 4 pass i veckan är ju helt normalt och en relativt låg träningsdos. Du som många andra har gått på överträningsmyten.
Citera
2007-04-24, 22:53
Medlem
ColtrasteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeG
Handlar väl om hurpass mycket träning kroppen är van vid. Om man som relativt otränad kör igång och tränar styrketräning 7 dagar i veckan från ingenting så kan nog kroppen reagera rätt snabbt åt det negativa hållet...

Om man succesivt vänjer kroppen vid mer och hårdare träning så ska det nog inte vara några problem - förutsatt att man har viloperioder.

Det är bara att ta vissa elitidrottare exempelvis gymnaster, där vissa tränar 2-3 timmar om dagen 7 dgr i veckan. Och då snackar vi riktigt tunga styrkepass. Sen att dom oftast sköter sin kost och käkar som hästar är ju en annan aspekt av det hela.

Frågade en kompis som ligger på den nivån (gymnast) om han känt av överträning någon gång. Han bara garvade och undrade vad f-n jag snackade om....

Så jag håller med andra ord med Five-o ... Käka ordentligt, och vila så är det nog ingen fara....

Konstigt att de i bodybuildingtoppen. (Eller den enda jag vet är Jay Cutler). Tränar bara 5 dagar i veckan, max. Men han kanske inte tränar riktigt tunga styrkepass.
Citera
2007-04-24, 23:20
Medlem
Det är skillnad på ren styrketräning och annan träning Coltrasten.... Till TS det finns nog ingen risk för överträning med det schemat du skall köra...
Citera
2007-04-24, 23:41
Medlem
PeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColtrasteN
Konstigt att de i bodybuildingtoppen. (Eller den enda jag vet är Jay Cutler). Tränar bara 5 dagar i veckan, max. Men han kanske inte tränar riktigt tunga styrkepass.

Nu tränar de säkerligen på andra sätt än vad bb-killarna gör - nästan bara med sin egen kropp såsom klättring upp för rep med bara händerna, armhävningar, chins m.m. m.m.

OT...

Det sjuka är att dom har så jävulskt stora muskler (på överkroppen iaf, för ben tränar dom knappt alls ) - med tanke på att dom inte lyfter med vikter öht (förutom sin egen kroppsvikt då) En av grabbarna klarar av 90 dips på 60 sekunder... Inga 4-6 rep. där inte. Så skadat....

Edit: Ja, jag vet.. Det är allvarlig kukmätarvarning på det där inlägget, men det är faktiskt inte mig det handlar om... Jag ser ut som folk gör mest - lite plufsig och korpulent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in