• 1
  • 2
2007-04-26, 09:48
Medlem
Det där om svält har jag fått förklarat som att muskler bränns istället för fett.
Det här exemplet drog idrottsläraren upp för nån vecka sen:

" Man kommer hem från skolan och äter en tidig middag runt klockan 16.00. Efter middagen kanske man somnar framför teven och vaknar dagen därpå. Man vaknar sent och måste hetsa till bussen, då hinner man inte med frukost. Nästa måltiden blir då lunch vid ca kl 11.00. Om detta sker så har kroppen hunnit ställa in sig till svält och bränner muskler istället för fett "

Nu i efterhand undrar jag om att bränna muskler har något med hunger att göra? Om man t.ex inte skulle vara så hungrig under denna tid bränner man ändå muskler? Eller är bara betäckningen "svält" missvisande...?
Citera
2007-04-26, 10:37
Medlem
Carveds avatar
Om man nu äter ytterstlite mat och ligger under sitt basala behov, tappar man då bara muskler och inge fett?
Jag menar .. fastän man tränar stenhårt?
Citera
2007-04-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carved
Om man nu äter ytterstlite mat och ligger under sitt basala behov, tappar man då bara muskler och inge fett?
Jag menar .. fastän man tränar stenhårt?

Nädå.
Citera
2007-04-26, 15:30
Medlem
c-d af ands avatar
”När döden inträffar vid svält så har det visat sig att offren fortfarande kan ha en mängd fett kvar på kroppen men att musklerna i stort sett är förbrukade.”
Detta har jag dock läst i en bok i vårat bibliotek när jag var liten, således kan det tyvärr vara svårt att skaffa fram en källa för att stödja detta påstående.

Men det jag ville få fram var att ifall kroppen hamnar i svält så börjar den använda musklerna som bränsle. Detta torde vara anledningen till varför man bör se till att få i sig stora mängder proteiner under deffen. Hurvida en ätardag kan lura kroppen eller inte har jag tyvärr ingen aning om.

Är dock intresserad av ämnet då jag själv deffar för tillfället.

Med vänlig hälsning
C-D af And
Citera
2007-04-26, 16:59
Bannlyst
Det märkligaste är att alla som normalt är upplysta inom i praktiken alla områden som rör träning och kost helt lyser med sin frånvaro i den här tråden.
Är det verkligen ingen som har ett svar som man med säkerhet kan säga är bevisat?
Citera
2007-04-26, 23:45
Bannlyst
Bump...
Fan vad dålig aktivitet det är i forumet i dag. Är alla ute och förbränner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in