2007-04-26, 13:50
Medlem
Nu när vädret har blivit behagligare har jag börjat springa någon halvtimme varje dag. Samtidigt kör jag styrketräning 3 ggr veckan (chins, fria vikter). Är det någon risk att de regelbundna konditionspassen hämmar muskeluppbyggnaden? Hur många konditionspass är lämpligt utan risk för att styrkan blir lidande?
Citera
2007-04-26, 13:54
Bannlyst
Nu är inte jag någon expert, men det måste väl bero på hur mycket du äter? Käkar du 2500 kcal på en dag du är ute och springer så finns det ju ingen energi kvar att bygga muskler på. Men äter du 3200 kcal dem dagarna så borde det finnas kvar energi till att bygga?

Bry dig inte om mitt inlägg tills någon sagt att det är rätt
Citera
2007-04-26, 14:30
Medlem
tapirs avatar
Strukturera om dina löppass och njut av ökningen i kondition också!
Citera
2007-04-26, 15:35
Medlem
Att springa varje dag är skadligt för benen- speciellt om du är nybörjare som löpare. Spring varannan dag istället och komplettera med annan cardio vid behov.
Citera
2007-04-26, 16:13
Medlem
PeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khurkov
Att springa varje dag är skadligt för benen- speciellt om du är nybörjare som löpare. Spring varannan dag istället och komplettera med annan cardio vid behov.

Varför är det skadligt för benen at springa varje dag?
Citera
2007-04-26, 16:34
Medlem
MrLis avatar
beror på.

Beror på hur mycket man väger och vilket underlag man springer på ju. Själv ligger jag över 100 o då ska jag inte springa överhuvudtaget har min läkare sagt om jag inte vill ha trasiga ben vid 70
Citera
2007-04-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeG
Varför är det skadligt för benen at springa varje dag?
Lätt att överbelasta knäna sen sliter man ut senor och så.
Själv är jag lite över 40 och mina hälsenor är helt slut för att jag har sprungit 10mil i veckan i 20år. Men det är ett val jag gjort.
Citera
2007-04-26, 17:37
Medlem
Som nybörjare är risken stor för en massa skador som inflammation i benhinnorna osv. Joggning hör faktiskt till de "farligare" motionsformerna just på grund av skaderisken. Kolla på något löparforum och du får se att hälften av trådarna handlar om olika skador. Ändå rekommenderar jag varmt joggning, men det gäller att ta det väldigt lugnt i början, skaffa ordentliga löpningsskor osv.
Citera
2007-04-26, 18:12
Medlem
Okej, så det är alltså benskador/problem som är det största hotet? Har inte kännt av något ännu iofs, förutom skoskav.
Citera
2007-04-26, 23:21
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Nu när vädret har blivit behagligare har jag börjat springa någon halvtimme varje dag. Samtidigt kör jag styrketräning 3 ggr veckan (chins, fria vikter). Är det någon risk att de regelbundna konditionspassen hämmar muskeluppbyggnaden? Hur många konditionspass är lämpligt utan risk för att styrkan blir lidande?
En allmän och vedertagen sanning som finns är att bygga muskler seriöst och konditionsträna samtidigt går inte ihop, träningen tenderar att ta ut varandra. Inte på ett sätt att du får dåligt resultat men du får inte lika bra åt något av hållen som du skulle ha fått ifall du bara satsade på det ena.

Citat:
Ursprungligen postat av wlater
Nu är inte jag någon expert, men det måste väl bero på hur mycket du äter? Käkar du 2500 kcal på en dag du är ute och springer så finns det ju ingen energi kvar att bygga muskler på. Men äter du 3200 kcal dem dagarna så borde det finnas kvar energi till att bygga?

Bry dig inte om mitt inlägg tills någon sagt att det är rätt
Handlar inte bara om vad du äter även om kaloriöverskott är nödvändigt för positiv muskelutveckling, handlar om olika muskelceller och fibrer som tränas på olika sätt och annat.
Citera
2007-04-27, 00:12
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
En allmän och vedertagen sanning som finns är att bygga muskler seriöst och konditionsträna samtidigt går inte ihop, träningen tenderar att ta ut varandra. Inte på ett sätt att du får dåligt resultat men du får inte lika bra åt något av hållen som du skulle ha fått ifall du bara satsade på det ena.

Handlar inte bara om vad du äter även om kaloriöverskott är nödvändigt för positiv muskelutveckling, handlar om olika muskelceller och fibrer som tränas på olika sätt och annat.

Bland annat kapillärtätheten. Bra svar, btw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in