2025-01-11, 18:06
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsansvejsanalla
Jag ska läsa till lokförare på Trafikverkskolans utbildning i Ängelholm och det är 20 veckors praktik.

Det är troligtvis utbildningarna som man kan börja söka från 2025 som kommer ha 15 veckors praktik.
Citera
2025-01-23, 03:14
Medlem
Efter att ha läst klart utbildningen på ProTrain vill jag som tack ge tillbaka till tråden genom att dela min erfarenhet av utbildningen och ta upp sånt som jag önskar att jag visste innan jag började. Jag vill understryka att upplägget den utbildningen jag gick kan skilja sig lite från upplägget på andra lokförarubildningar, men innehållet är samma. Som jag har förstått det kan tex LIA-praktiken se lite olika ut beroende på lärosäte. Vissa har LIA med samma stationering under alla tre perioder, tex tågoperatörernas egna utbildningar. LIA-perioderna kan även vara uppdelade lite på olika sätt beroende på vilken utbildning man läser.

Högt tempo?
Om bara är lite över normalbegåvad (som man är om man kommer in) eller mer kommer man inte uppleva utbildningen som svår. Däremot så mängden information rätt stor men den är fortfarande ingenting mot högskolestudier. Man kan slarva sig genom utbildningen med godkända betyg men då kommer man nog få det tufft sen när det väl händer något ovanligt när man börjar med egna turer. Så hur mycket tid man vill avsätta till studier kan man välja själv, och vill man ha stenkoll får man räkna med att plugga kanske en timme självstudier i snitt per dag. Mycket handlar om ren memorering och jag skulle vilja tipsa om att använda någon minnesteknik. Det är väldigt många listor med punkter man ska lära sig.

Vilken var den svåraste delkursen?
Det finns ett rykte om att elteknik är den svåraste kursen. Jag tyckte det var en av de enklare. Om man har jättesvårt för matematik kan den vara lite tung men samtidigt var det inte så många poäng på provet där uträkningar eller logiskt tankade krävdes, uppskattningsvis (en femtedel av poängen kanske).
Jag vill istället flagga för farligt gods-kursen som den svåraste. Vi hade bara någon/några enstaka dag/dagars utbildning i farligt gods (liten kurs med extern lärare) och provet var stort och knepigt trots att vi fick använda hjälpmedel på provet.

På vår utbildning fick man möjlighet att skriva omprov en gång. Om man inte klarade omprovet var det upp till ledningen om man fick skriva omprov ytterligare en gång. Så se till att undvika omprov!

Hur går praktiken till?
För oss på ProTrain blev man några veckor före en LIA-periods början förfrågad+tilldelad LIA-platser veckovis. Tex "vill du ha LIA vecka X hos operatör Y. När du får erbjudanade om en plats, var då inte dum i huvudet är allt jag tänker avslöja. <- här får ni själva lista ut vad jag menar. Det verkar som att när jag gick utbildningen så var det brist på LIA-platser så det går inte att välja och vraka. De veckorna man inte fick erbjudanade om LIA-plats var man helt ledig. Vi fick önska ett par orter utöver vår hemort att göra LIA på (tex där mormor o morfar bor), men det var typ ingen som fick LIA där de önskade. Som jag har förstått det har man tidigare gjort på ett helt annat sätt. Det har funnits en lista med vilka operatörer som erbjuder LIA-platser vilka veckor typ, där man sedan har dragit lott om vem som får välja först.

I vår utbildning var LIA1 5 veckor, LIA2 10 veckor (två separata perioder 5+5) och LIA3 5 veckor. Man behöver ha gjort ett visst antal timmar för att få sin examen som är nödvändig att ha för att få jobb.
Sedan kontaktar man sin handledare aka körlärare per telefon och denne skickar schema eller liknande. Körlärarens riktiga arbetsschema är det man har praktik på, så man får en bra inblick i hur det är att arbeta som lokförare. Man får köra mycket själv om man vill men ibland visar handledaren körtekniker och ibland vill de köra in tid om det är stora förseningar eller så. Överliggning (övernattning) bokar körläraren åt dig (men detta har nyligen ändrats på iaf stockholmspendeln). De allra flesta körlärarna har varit jättetrevliga/snälla och pedagogiska och svarar på dumma frågor. Men visst har man haft nån enstaka besserwisser otrevlig. Körlärarna lär ut på väldigt olika sätt och vissa är mycket noggrana med stenkoll och vissa är riktiga slarvare. (Jag tycker inte man ska argumentera med sin läromästare, man håller käften och lyssnar och sen får man väl köra som man vill själv sen när man är färdig lokförare.)

Inför LIA1 kan det vara bra att kolla lite på YouTube/googla hur man manövrerar broms och pådrag då det är extremt olika beroende på vilket typ av tåg man kör. På vissa tåg bromsar och gasar du med en och samma körspak, och på vissa är pådrag och broms två separata spakar. Det finns även lok som har tre olika bromsspakar. För mig var det som att kliva in i ett rymdskepp första gången och vi hade i princip ingen undervisning om detta inför LIA1. Körläraren kommer givetvis visa och förklara för dig men det kan ändå vara förvirrande.
När man är klar med sin vecka(undantagvis veckor) hos en körlärare, bokför denne hur många timmar man följt med och sätter betyg på lite olika områden tex broms, växling (1-4 (för oss)) och skriver en kommentar om hur det har gått i ett LIA-häfte man får från skolan.

Dyr utbildning?
JA! Utbildningen kostade betydligt mer än vad jag trodde. Jag skulle uppskatta att jag har lagt ca 30-40k kr totalt på undersökningar, resor, boende under LIA-praktiken. Jag har haft ett par veckor LIA med stationering på andra orter än hemort och därför hyrt olika boenden.

Några sista tips:
Lyssna väldigt noggrant på den allmäna informationen som presenteras under kurststart. Jag kommer inte avslöja varför då jag inte är er mamma. Men jag har märkt att många i klassen inte lyssande på vad som sades då eller bara struntade i det som sades.
Kolla upp vad växling är innan kursstart. Jag satt som ett frågetecken när växling nämnes i flera veckor innan jag fattade var det var. Växling är när man förflyttar spårfordon på en drifplats, tex flyttar fordon från spår 1 till spår 10. Tåget måste ju då gå genom växlar vilket är min gissning om varför det kallas växling. Det är lite som flyplanens taxing(stavning?). Det finns även växlingspersonal på större bangårdar som huvudsaklingen jobbar med att förflytta spårfordon även om de gör lite en del annat också. Så de kör väldigt korta sträckor.
Senast redigerad av Twotrousersuits 2025-01-23 kl. 03:33.
Citera
2025-01-23, 10:02
Medlem
tallmisters avatar
Grattis! Kul att du tog dig igenom det
Vad landade ingångslönen på? Antar att du har fått anställning?
Citera
2025-01-25, 12:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kan man använda den svenska lokförarutbildningen utomlands?

Nu ska jag erkänna att jag inte läst alla sidor i tråden så jag ursäktar om min fråga redan tagits upp!
Citera
2025-01-25, 16:10
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan man använda den svenska lokförarutbildningen utomlands?

Nu ska jag erkänna att jag inte läst alla sidor i tråden så jag ursäktar om min fråga redan tagits upp!

Nej. Du måste gå om den. Men i vissa fall, exempelvis om du har en svensk lokförarutbildning och ska börja köra i Danmark, tar det inte lika lång tid som att börja från 0, då mycket påminner om varandra. Jag själv gjorde så, alltså har jag både svensk och dansk kompetens. Går även att göra samma fast för Norge om du bor i tex ?Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in