2007-05-17, 01:24
Giraff
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Haha, fan vad du har legat i tortoriello!
Ja, syftet med tråden, det vetefan riktigt kanske finns någon stackars Fb:are som undrar något och då vet denne kanske om att det finns en liten samling med diverse djur här.
Men angående exotiska djur, det spelar absolut ingen roll vad för djur ni stoppar in, bara det är djur så är jag nöjd, jag personligen hatar ju fåglar men det kanske finns någon stackare som tycker det är intressant så posta på..
Det där lät lite muppigt ^^^
Jag funderar på giraffen, det sägs att den har blå tunga, kan ju vara värt att kolla upp...
Ja, syftet med tråden, det vetefan riktigt kanske finns någon stackars Fb:are som undrar något och då vet denne kanske om att det finns en liten samling med diverse djur här.
Men angående exotiska djur, det spelar absolut ingen roll vad för djur ni stoppar in, bara det är djur så är jag nöjd, jag personligen hatar ju fåglar men det kanske finns någon stackare som tycker det är intressant så posta på..
Det där lät lite muppigt ^^^
Jag funderar på giraffen, det sägs att den har blå tunga, kan ju vara värt att kolla upp...
Människan har vi ju redan avverkat. Och den tungan har ju en annan färg än blå, så... Men giraffen, då:
"Giraffen är ofta tystlåten men kan utstöta sträva hostningar, grymtningar, snarkningar, skällanden och kvidanden. Giraffen lever på kvistar och blad, som den plockar från träden med hjälp av sina mycket rörliga "gripläppar" och den halvmeter långa, smala tungan.
Giraffa cameleopardis heter giraff på latin. Giraffen är också en stjärnbild som ligger vid norra stjärnpolen. Giraffens mönster är unikt för varje giraff. Förr trodde man att giraffen var en korsning mellan en leopard och en kamel och därför kallades de camelioparder. En giraff kan sparka huvudet av ett lejon. Giraffens enda naturliga fiende är människan. Men på grund av sin långa hals har giraffer väldigt högt blodtryck, och de dör ofta av chock... Giraffer är ett av de få djur som inte kan simma alls. De är för lodräta. De bara sjunker...
Den högsta uppmätta giraffen är en Masaiagiraff, en hanne, skjuten i Kenya med en höjd av 5, 87 meter. En annan hanne av samma ras mätte 5, 79 meter. Den högsta hongiraffen som är uppmätt är en Kapgiraff. Hon var 5, 13 meter. De fem högsta raserna är Masai-, Kap-, Baringo-, Angola- och Thornicroftgiraffen. Honorna är mindre är hannarna och är alltid smäckrare byggda. De når i allmänhet en höjd av 4, 25 meter och en vikt av 560 kg.
Kirahvi.jpg
Lever i: Trädsavanner
Levnadsätt: Grupp
Höjd till hornen: 400-555 cm
Mankhöjd: 270-330 cm
Svanslängd: 1, 1 m
Föda: Blad och kvistar
Dräktighetstid: 15 månader
Antal ungar per gång: 1
Livslängd: 25 år
Fiender: Människan
* Giraffen har färgseende.
* Den kan ha 2, 4 eller 5 horn.
* Det finns 8 raser beskrivna.
* Giraffer är passgångare.
* Giraffer har blå tunga
* Girafföl har skrynklig hals
* Giraffer galopperar i hög fart".
http://www2.orebro.se/skolor/vasasko...f/merfakta.htm
-----------
Och, för den som nu inte visste, så har vi en blå- tungad varelse närmre oss än giraffen: "Många känner igen som den där nallebjörnsgulliga hunden med blå tunga,..." http://www.chowchowringen.com/egenskaper.htm