2007-06-09, 23:02
Medlem
Billows avatar
Skall kolla upp endel av orden i en ordbok. Bra förklaring. Trevlig helg själv.
2007-06-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Inte bara p.g.a vetenskapens brister. Då många profeter anser de fått uppenbarelser från Gud. Och då jag har kontakter som under meditation fått Budskap av Jesus (mer än så säger jag inte) så har mänskligheten fått information från Gud i allt från Vedaskrifterna till Bibeln. Dessa skrifter talar om VARFÖR vi skall tro. Så vetenskapens brist är endast en del av orsaken.
För det första: Det där med "vetenskapens brist" som argument för att Gud existerar kommer aldrig att bli vettigt, oavsett hur du formulerar det. Det är och förblir non sequitur.

Resten av dina exempel förklaras ganska lätt av din vilja att tro på någonting, i det här fallet Gud. Den mänskliga psykologin är så beskaffad att vi lätt förblindas när vi väl valt sida, när vi blivit partiska, när vi medvetet eller omedvetet lättat på vår kritiska granskning av informationsflödet. Om du plötsligt ser knivbeväpnade fiskar i din säng så drar du förmodligen (och förhoppningsvis) slutsatsen att du hallucinerar, vilket inte alls är något ovanligt och kan ha en mängd olika orsaker. Men om du ser en ängel vid sängen så tar du det som ett tecken på Guds existens, eftersom du vill tro på det.

Det är därför som det är så svårt att ta religiös "kunskap" på allvar. Och det är därför som den vetenskapliga metoden bygger på att man förhåller sig kritisk till all kunskap, just för att undvika de fallgropar som vår hjärna kan råka ut för. Det räcker inte bara att tänka: "Nu ska jag minsann vara kritisk så det ryker om det", eftersom vi ofta inte märker fallgroparna själva. Den vetenskapliga metoden är långt mer raffinerad än så, och syftar bara till en sak: att komma så nära sanningen som möjligt, avsett vad sanningen visar sig vara.
2007-06-09, 23:10
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Jag ska säga dig en sak. Det finns mycket märkligt i denna värld som talar för Religionen.
Nej.
Citat:
Vid sidan av de gudomliga skrifterna finns sådant som omtalas i Gudomliga skrifter och som sker runtom i världen. Bibeln talade om människor i framtiden skulle driva ut demoner och annat i Jesus namn men ändå inte vara välkomna i Guds rike. Sånt sker (även om många inte tror på det).
Jaha.
Citat:
Jag har själv provat små enkla ritualer som funka (kanske av en tillfällighet) och jag har en vän som jag kan lita på som har sett skyddsänglar. Jag har testat pendel. Hört från folk som sagt att de åkallat demoner genom Ouija och fått svar på saker de absolut inte kunnat veta.
Jag tror inte på någonting av detta såvida in film/bild-bevis existerar - först då kan jag börja betrakta möjligheten. Ni religiösa påstår alltid att ni har vänner som har sett jesus, gud, änglar och demoner, eller påstår att ni själva har sett det. Då jag har mer tro på att Gud skulle vara förnuftig och kärleksfull - dvs inte klassa vissa människor högre än andra, alternativ förklaring ge vissa människor privilegier som inte andra skulle få av fabrikerade anledningar - så kan jag inte föreställa mig att några undantagshändelser skulle förekomma i sådana naturer om vilka du talar.
Citat:
Något mer än denna fysiska värld existerar helt klart. Ibland känner du på dig att en vän du inte träffat på flera år skall dyka upp runt hörnet och vad händer. Han gör det. Deja Vu upplevelser mm listan kan göras lång. Allt detta gör att man förstår. Mer finns än det vi ser.
Deja Vu är en psykisk angelägenhet som har förklarats rent vetenskapligt. Jag vet inte vad jag kan säga om sådana saker du talar om. Jag kan absolut inte förneka någonting av det. Däremot att det skulle tala för religion ser jag ingen anledning till. Det kan lika gärna vara slumpen som skulle kunna förklara det lika bra. Jag bryr mig ärligt talat om vilket som är orsaken - men att de skulle vara övernaturliga eller påvisa religion, köper jag inte.
2007-06-09, 23:14
Medlem
Citat:
Faktum är bara att det inte existerar något sådant. Även om benämningen slump finns. Kan du själv definiera vad en äkta slump är ?
Det är Xcore som hela tiden snackat om "riktig slump". Så fråga honom, inte mig.
2007-06-09, 23:22
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Det är Xcore som hela tiden snackat om "riktig slump". Så fråga honom, inte mig.
Själv har jag redan en uppfattning om ordet slump. Jag bevarar den så länge.
2007-06-09, 23:26
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
För det första: Det där med "vetenskapens brist" som argument för att Gud existerar kommer aldrig att bli vettigt, oavsett hur du formulerar det. Det är och förblir non sequitur.

Resten av dina exempel förklaras ganska lätt av din vilja att tro på någonting, i det här fallet Gud. Den mänskliga psykologin är så beskaffad att vi lätt förblindas när vi väl valt sida, när vi blivit partiska, när vi medvetet eller omedvetet lättat på vår kritiska granskning av informationsflödet. Om du plötsligt ser knivbeväpnade fiskar i din säng så drar du förmodligen (och förhoppningsvis) slutsatsen att du hallucinerar, vilket inte alls är något ovanligt och kan ha en mängd olika orsaker. Men om du ser en ängel vid sängen så tar du det som ett tecken på Guds existens, eftersom du vill tro på det.

Det är därför som det är så svårt att ta religiös "kunskap" på allvar. Och det är därför som den vetenskapliga metoden bygger på att man förhåller sig kritisk till all kunskap, just för att undvika de fallgropar som vår hjärna kan råka ut för. Det räcker inte bara att tänka: "Nu ska jag minsann vara kritisk så det ryker om det", eftersom vi ofta inte märker fallgroparna själva. Den vetenskapliga metoden är långt mer raffinerad än så, och syftar bara till en sak: att komma så nära sanningen som möjligt, avsett vad sanningen visar sig vara.
Det är precis så det fungerar åt andra hållet också. Är man emot andlighet och tro så vill man få allt som har med övernaturliga saker att verka osanna. Den som söker fel hittar inget annat sägs det. Det finns faktiskt folk som är helt övertygade om att de varit med om övernaturliga händelser. Men stänger man sina sinnen för att saker vi inte känner till kan existera så söker man inte efter det. Tvärt om. Man tror att allt sådant man hör inte är sant. Vi är olika helt enkelt alla människor är olika. Vi får acceptera det.
2007-06-09, 23:31
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Nej.

Jaha.

Jag tror inte på någonting av detta såvida in film/bild-bevis existerar - först då kan jag börja betrakta möjligheten. Ni religiösa påstår alltid att ni har vänner som har sett jesus, gud, änglar och demoner, eller påstår att ni själva har sett det. Då jag har mer tro på att Gud skulle vara förnuftig och kärleksfull - dvs inte klassa vissa människor högre än andra, alternativ förklaring ge vissa människor privilegier som inte andra skulle få av fabrikerade anledningar - så kan jag inte föreställa mig att några undantagshändelser skulle förekomma i sådana naturer om vilka du talar.

Deja Vu är en psykisk angelägenhet som har förklarats rent vetenskapligt. Jag vet inte vad jag kan säga om sådana saker du talar om. Jag kan absolut inte förneka någonting av det. Däremot att det skulle tala för religion ser jag ingen anledning till. Det kan lika gärna vara slumpen som skulle kunna förklara det lika bra. Jag bryr mig ärligt talat om vilket som är orsaken - men att de skulle vara övernaturliga eller påvisa religion, köper jag inte.
Vissa människor har inte privilegier. Det handlar om att öppna sitt hjärta. Även du kan uppfatta övernaturliga saker. Den som inte tror söker inte upp det okända. Men det finns möten där Mediala människor träffas. Man kan få meditera eller göra regressioner ihop med kunnigt folk och lära sig. I Skövde för inte så längesedan var sammankomst där man får träffa healers, spåmän, ockulsiter, magiker och massa annat folk. Alla kan lära sig att bli Mediala om tron finns. Guds största önskan är en sann tro. Deja Vu är inte vetenskapligt bevisat men ett flertal teorier har lagts fram. Min egen är att man senaste veckorna drömt om en liknande situation som väcker minnet till liv då det sker fysiskt. Angående om något är filmat. Det finns en hel del filmat. Om du vill tro det eller inte är upp till dig.
HÄR VÄCKS EN DÖD TILL LIV GENOM JESUS NAMN
http://www.youtube.com/watch?v=7CIHPor_haA
Och här får de information från en Demon de åkallat genom Ouijabräde
http://www.youtube.com/watch?v=EP-jg...elated&search=
2007-06-09, 23:35
Medlem
Billows avatar
Förutom de länkar jag gav i min förra posting. Här är en liten muslimsk flicka besatt av den demon.
http://www.youtube.com/watch?v=zsiVN8y85DY
2007-06-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Låt mig fråga istället.

Du tror inte på att Gud har skapat oss därför att vetenskapen innehåller inga inslag av övernaturliga saker, som Gud?

Rätt?
Nej, inte riktigt rätt.

Jag utesluter inte att vi blivit skapade. Men eftersom jag inte sett något som tyder på att vi är skapade har jag heller ingen anledning att tro att det är så. Det är ganska självklart, eller hur?
För att göra en krass liknelse så utesluter jag inte heller att det finns en femte dimension bebodd av tomtar, men eftersom jag inte sett något som tyder på det så går jag inte omkring och tror på det. Och om någon börjar skriva ologiska argument för att tomtedimensionen existerar så kommer jag att bemöta dem.

Citat:
För jag har svårt att tro att du finner bevisen för en evolution överväldigande............
Bevisen för evolution är överväldigande. Som sagt, jag förväntar mig inte att du ska fördjupa dig i forskningen på området, eftersom du redan bestämt dig i den här frågan. Men om du börjar gräva i avhandlingar och artiklar så kommer du efter ett tag att åtminstone förstå vidden av den bevisning som faktiskt finns.
Däremot är evolutionens förlopp och mekanismer fortfarande inte helt kända. Men att använda dessa kunskapsluckor som argument mot evolutionen är ungefär som om en medeltidsmänniska skulle förneka att solen existerar bara för att han inte vet exakt hur den fungerar.
2007-06-09, 23:48
Medlem
Citat:
Det är precis så det fungerar åt andra hållet också. Är man emot andlighet och tro så vill man få allt som har med övernaturliga saker att verka osanna. Den som söker fel hittar inget annat sägs det. Det finns faktiskt folk som är helt övertygade om att de varit med om övernaturliga händelser. Men stänger man sina sinnen för att saker vi inte känner till kan existera så söker man inte efter det. Tvärt om. Man tror att allt sådant man hör inte är sant. Vi är olika helt enkelt alla människor är olika. Vi får acceptera det.
Ja, det är helt klart så att man ser det man vill se, oavsett om man är lagd åt det "världsliga" eller "andliga" hållet. Men det är just där som prövningen av kunskap kommer in, den kritiska hållningen, att inte acceptera något som sant bara för att man känner att det är sant. Den vetenskapliga metoden kan mycket väl användas på det som vi brukar kalla "övernaturligt". Men eftersom resultaten då brukar utebli så är det inte särskilt populärt bland folk som gärna vill tro. Istället får känslorna råda, och vips så är hjärnans fallgropar överbefolkade.
2007-06-09, 23:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vissa människor har inte privilegier. Det handlar om att öppna sitt hjärta. Även du kan uppfatta övernaturliga saker. Den som inte tror söker inte upp det okända. Men det finns möten där Mediala människor träffas. Man kan få meditera eller göra regressioner ihop med kunnigt folk och lära sig. I Skövde för inte så längesedan var sammankomst där man får träffa healers, spåmän, ockulsiter, magiker och massa annat folk. Alla kan lära sig att bli Mediala om tron finns. Guds största önskan är en sann tro. Deja Vu är inte vetenskapligt bevisat men ett flertal teorier har lagts fram. Min egen är att man senaste veckorna drömt om en liknande situation som väcker minnet till liv då det sker fysiskt. Angående om något är filmat. Det finns en hel del filmat. Om du vill tro det eller inte är upp till dig.
HÄR VÄCKS EN DÖD TILL LIV GENOM JESUS NAMN
http://www.youtube.com/watch?v=7CIHPor_haA
Och här får de information från en Demon de åkallat genom Ouijabräde
http://www.youtube.com/watch?v=EP-jg...elated&search=

Och här har du bevis för att aliens och andra världar existerar och att man lätt kan resa till dom andra världarna.
http://www.youtube.com/watch?v=GROR9jHuZDg

...
2007-06-09, 23:50
Medlem
Citat:
Trevlig helg alla på tråden.
Dags att koppla ner sig här också. Jag tackar Xcore och Billow för kvällens hjärngymnastik och hoppas att ni hittar en bra plats på stranden imorgon.

Edit: Ser nu att jag missat en del mindre inlägg från er båda. Nåja, det får vara...

Edit 2: A vafan, sömn är för veklingar.

Citat:
Ge oss en gudomlig skrift från Eru
Det gjorde jag redan från början: Sagan om ringen-böckerna. Och i Silmarillion kan du läsa om hur världen blev till.

Citat:
Jag kan ge dig åtskilligt som styrker min övertygelse, men du kan inte göra samma sak?

Hur var det med att ha "en egen religion?"
Jag vägrar tro att min poäng gick dig förbi:
Det är upp till den som påstår något att bevisa påståendets sanninghalt. Om jag påstår att Sagan om ringen är helig sanning så måste jag givetvis backa upp det med övertygande argumentation, och inte bara säga, "Bevisa att jag har fel!", som du gjorde i fråga om Bibeln. Därav den lilla pedagogiska tramsutflykten till Tolkien-land. Men nu är vi tydligen på samma våglängd igen.

NU ska jag sova.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in