Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-11, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink (2009-11-20)
Intressanta filmer! Hoppas ngon frn Jnkpings filmfestival lser det och tar hit filmerna nsta r.

Ser man p, min nskan har blivit bnhrd! Jnkpings filmfestival 2010 visar:
http://jonkoping-filmfestival.se/201...-utan-ansikte/

Den tnker jag inte missa! Tror dock inte att sanningen kommer att avsljas...
Senast redigerad av Oilkink 2010-08-11 kl. 13:15.
Citera
2010-08-11, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taster987
Har suttit forskat en del senaste dagarna. Lst om Risken Finns ...Lars "Ferne" Fernebring... han r fdd 1951. Har allt som behvs fr att passa in. ( Det lyssnades mycket p Zappa hos Ferne runt -67-68) Ferne nn kompis r Philemon...Inspelat p rullband slutet av 60 talet... Ngra mnader innan Ferne och Gunnar Danielsson gjorde sin frsta LP som Risken Finns samlades det ihop ngra ltar frn Fernes gamla rullband , Men i och med att det inte fanns ngot riktigt band, utan bara en massa ltar inspelade fr flera r sedan gavs det ut anonymt...som Philemon Arthur and the Dung. Strax efter tog det fart med Risken Finns som ju var ett riktigt band.
Tror inte ett skvatt p att det skulle vara ngon Wiehe inblandad.

Ngon som vet nr Philemon Arthur-inspelningarna gjordes? Om det stmmer att en av dem (om vi utgr frn att det var en duo) var 15 som en del pstr, och den andre 11, skulle inspelningarna om Ferne var den ene ha gt rum redan 1966, eller nnu tidigare. De fick sin Grammis 1972, men sklart kan inspelningarna ha varit flera r gamla nr de slpptes.

Ska i alla fall ta och lyssna lite p Risken Finns. Intressant och trovrdig teori!
Citera
2010-10-13, 15:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Ngon som skall Philemonisera i helgen?
Citera
2010-10-13, 20:11
Medlem
Barbagnus avatar
Finns dokumentren att f tag p ngonstans?
Vore jvligt intressant att se den.
Citera
2010-10-16, 02:10
Bannlyst
Underbart att dom finns p Spotify!
Citera
2010-11-19, 13:20
Medlem
Psilodumps avatar
Jag har tankat bde risken finns och ph dung... om man hjer ljudet i brjan p "Gnllvisan"(RISKENFINNS) och "Du r en idiot"(PHDUNG) tex... finns flera exempel.. s hr man att brjan p ltarna repiteras vldigt lgt. Prva sjlva!. Vet inte vad de beror p. Ngon som vet? Sen r ju Lars Fernebrings rst och dialekt vldigt lik the Dungs. Och the dung spelar slagverk. och det var trummor Lars frsta instrument inom musiken var. Dessutom r han uppvxt i Osby dr dom pratar just den dialekt som Ph dung gr. han r lng exakt som p bilden p albummet "Fr jag spy i ditt paraply" och sker man p bilder p han ser man likhet p det barnet som r teknat till hger p "Musikens Historia del1och2". Tror dock inte att gunnar danielsson r en av dom. han har helt fel dialekt. Jag ska komma till botten p de hr om de s r det sista jag gr. RESPONS NU TACK FR MIG!
Senast redigerad av Psilodump 2010-11-19 kl. 13:41.
Citera
2010-11-25, 00:19
Medlem
Psilodumps avatar
Vart r alla som hll p o skriva i denna trden?
Vi ska lsa detta!
Jag gr hembesk om ni hittar ngon som skulle kunna vara philemonA.
Lars Ferne r the Dung. Nstan 100% p det. Har haft kontakt med hans systerson ocks p MSN.
PhilemonA var antagligen lite yngre n the Dung nr dom brjade spela in. efter som han lt som om han var mellan 13 och 16 r p vissa av ltarna p Fr jag spy. Fast rtt s imponerande att skriva snna texter nr man r s ung. om det nu stmmer att Philemon skrev allt som det str p plattorna.

Mats Larsson 53r lite ungt iofs. bor i viken utanfr helsingborg. Trdgrdsmstare r han och odlar potatis gr han. Och 2 ltar som finns p Musikens Historia 1och2. r ju just "trdgrdsmstaren(klippe,klippe,grsmattan)" och "plocka pror".
BTW. Brderna Saxell och Wiehe r helt ointressanta. TRO MIG!

Tacksam fr att flera ger sig in p att forska i detta mysteriet som ni gjorde innan.

annars blir jag ledsen sadsadsad

mvh. osv.
Senast redigerad av Psilodump 2010-11-25 kl. 00:44.
Citera
2010-11-25, 01:06
Medlem
Psilodumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, det gr onekligen det.Frrutom att Ferne har Lundadialekt och Philemon talar gingedialekt.
Men, det kan ju ocks bero all den otroligt varma rotmos han konsumerade vid den tidpunkten

Det som r komplicerat behver ibland inte vara komplicerat. eller var det tvrtom? Fasen, den dr Ferne stter griller i huvudet p folk...Precis som Hegbert Bruces tavelramar.

Det kan han ha gjort. Dock s vet vi inte om han gde just farmors kakburkar.

Wiehe kan strykas (medhrs) direkt. Han hller bara p med hoolabandoola och gr ikldd lustiga glasgon..

Fr vrigt s skall det spisas en hel del PA&TD i afton. Skisser ver 1914 rs badmssor (orginal jajjemen) kommer att g varm. Liksom Fr jag spy i ditt paraply?

Jag nskar alla en trevlig helg!
Mjuka hlar
Carl Serung
Ferne hade inte lundadialekt nr han spelade in Risken Finns iaf han hade ren Gingska. Dessutom bodde han i osby och r ven uppvxt dr. allts GINGE!
Jag tror du sitter p ngt Carl Serung! och du frsker nog bara dlja det?
Citera
2010-11-25, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
PA & D tog ju ut svngarna ordentligt.

Tyvrr trkade proggen till sig under 70-talet, och frfll till ngon slags schlagermusik med vnsterpolitiska texter. Inte speciellt "progressivt", snarare vldigt musikaliskt konservativt. Brderna Wiehe lyckades dock behlla lite musikalisk lekfullhet. Och s Zammla Mammas MAnna frsts, som fick faan av "musikrrelsen" fr att de gjorde svr, borgerlig och icke lttsmlt musik. Varp Zammla gjorde en platta som hette "Klossa Knapitatet"...

Det lustiga r att jag hrt talas om fler proggband som "fick fan" av musikrrelsen n sna som inte fick det. Mikael Ramel, Flsket Brinner, Nationalteatern (?), Ola Magnell ... det r dem man lyssnar p ... men vilka var p andra sidan som r vrda att hra? Kanske att Hoola Bandoola kom undan med bde musikalisk cred och musikrrelsens goda minne? Nvl, det r egentligen en annan trd...
Citera
2010-11-25, 08:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilodump
Ferne hade inte lundadialekt nr han spelade in Risken Finns iaf han hade ren Gingska. Dessutom bodde han i osby och r ven uppvxt dr. allts GINGE!
Jag tror du sitter p ngt Carl Serung! och du frsker nog bara dlja det?
Ja, den jkla Ferne allts.. Man vet aldrig riktigt var man har den dr hala len...Han kan gott tacka sina sgspnsorer hela vgen till banken.
I helgen s blir det extra mycket philemonisering, b la skall Hedersmannen avnjutas p ganska ljummen volym.

Citera
2010-11-25, 14:20
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, den jkla Ferne allts.. Man vet aldrig riktigt var man har den dr hala len...Han kan gott tacka sina sgspnsorer hela vgen till banken.
I helgen s blir det extra mycket philemonisering, b la skall Hedersmannen avnjutas p ganska ljummen volym.

Bob Hund omslags person ?
Citera
2010-11-25, 14:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Bob Hund omslags person ?
Martin har gjort omslag till bla Bob Hund ja..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in