Citat:
Ursprungligen postat av
Slipsluder
Nej, dialekten r mer ster-ver. Du hr massa och :n i tid och otid, vilket tyder mer p runt Hr/Hssleholm. S Perstorp ligger bttre till i sammanhanget.
Lyssna hr:
https://www.youtube.com/watch?v=c7wrTcQspqw
Det klassiska "Vnstr", "Pepulert", "Pizzerir". Ja, du fattar. Sen r det inte skert att det just r Perstorp, men alla och du hr p sina stllen i ltarna tyder p mer t mitten av Skne.
Det sgs tydligen att det grovt tilltaget finns rv sknska dialekter, och det r allts nordsknska o sydsknska. M.a.o s r det kanske logiskt att det inte alltid skiljer s mkt mellan NV o NO.
Jag bodde ganska mnga r i NO Skne o r hyfsat vl insatt i sknska dialekter. Har sagt det frr, det som gr att PATDs dialekt tydligt skiljer sig frn NO sknska r att de korta u-ljuden ltt blir till ett Y. Finns massa exempel nr man lyssnar noga p ltarna. Detta r vldigt typiskt fr NV Skne. I Helsingborgstrakten finns dessutom en tendens att sga A d der "borde" vara , t.ex lrk blir lrk, , detta tycker jag inte finns hos PATD, d vill jag nog lngre norr ut. Sedan psts ju att en sprkprofessor placerar dialekten hos PATD i Bstadtrakten.
vrig info talar ocks fr att de hrrr frn en liten kustby i lantlig omgivning.(Dr potatisodling r mkt vanligt frekommande
).