Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-15, 18:25
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Nej, dialekten r mer ster-ver. Du hr massa och :n i tid och otid, vilket tyder mer p runt Hr/Hssleholm. S Perstorp ligger bttre till i sammanhanget.

Lyssna hr: https://www.youtube.com/watch?v=c7wrTcQspqw

Det klassiska "Vnstr", "Pepulert", "Pizzerir". Ja, du fattar. Sen r det inte skert att det just r Perstorp, men alla och du hr p sina stllen i ltarna tyder p mer t mitten av Skne.

Det sgs tydligen att det grovt tilltaget finns rv sknska dialekter, och det r allts nordsknska o sydsknska. M.a.o s r det kanske logiskt att det inte alltid skiljer s mkt mellan NV o NO.

Jag bodde ganska mnga r i NO Skne o r hyfsat vl insatt i sknska dialekter. Har sagt det frr, det som gr att PATDs dialekt tydligt skiljer sig frn NO sknska r att de korta u-ljuden ltt blir till ett Y. Finns massa exempel nr man lyssnar noga p ltarna. Detta r vldigt typiskt fr NV Skne. I Helsingborgstrakten finns dessutom en tendens att sga A d der "borde" vara , t.ex lrk blir lrk, , detta tycker jag inte finns hos PATD, d vill jag nog lngre norr ut. Sedan psts ju att en sprkprofessor placerar dialekten hos PATD i Bstadtrakten.

vrig info talar ocks fr att de hrrr frn en liten kustby i lantlig omgivning.(Dr potatisodling r mkt vanligt frekommande ).
Citera
2020-11-18, 23:48
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det sgs tydligen att det grovt tilltaget finns rv sknska dialekter, och det r allts nordsknska o sydsknska. M.a.o s r det kanske logiskt att det inte alltid skiljer s mkt mellan NV o NO.

Jag bodde ganska mnga r i NO Skne o r hyfsat vl insatt i sknska dialekter. Har sagt det frr, det som gr att PATDs dialekt tydligt skiljer sig frn NO sknska r att de korta u-ljuden ltt blir till ett Y. Finns massa exempel nr man lyssnar noga p ltarna. Detta r vldigt typiskt fr NV Skne. I Helsingborgstrakten finns dessutom en tendens att sga A d der "borde" vara , t.ex lrk blir lrk, , detta tycker jag inte finns hos PATD, d vill jag nog lngre norr ut. Sedan psts ju att en sprkprofessor placerar dialekten hos PATD i Bstadtrakten.

vrig info talar ocks fr att de hrrr frn en liten kustby i lantlig omgivning.(Dr potatisodling r mkt vanligt frekommande ).

Det r mer vst n ster, men fortfarande inte helt till vst, drfr knns Hgans inte korrekt. Hr hr du ganska enkelt att PATD lter mer t Tyringe n Helsingborg: https://www.youtube.com/watch?v=K1x5VaxtAC8

Vi befinner oss dock inte s lngt borta. Snarare mellan Helsingborg-storp ngonstanns.
Citera
2020-11-22, 04:06
Medlem
Den ene medlemmens FB sida: https://www.facebook.com/stellan.larsson
Citera
2020-11-25, 23:19
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium1
Den ene medlemmens FB sida: https://www.facebook.com/stellan.larsson

Den personen r vl bara en av ett flertal individer som misstnks fr att p ena lr andra sttet vara inblandad i PATD. Finns vad jag vet inget i denna trd lr annan info tillgnglig fr allmnheten som slr fast att det r s. Det finns som sagt flera kandidater. Dock r nog iaf det geografiska omrdet som ovanstende person hrrr ifrn intressant, mer vgar iaf inte jag spika.
Citera
2020-11-26, 14:50
Medlem
Chronophobs avatar
Har nyfiket fljt med i trden.

Jag r ingen expert p dialekter och sprk officiellt, men jag har ett stort intresse fr detta. Jag har ven bott p en del olika stllen runt om i skne.

Min sikt r att dialekten hr hemma i NV-skne och nra intill eller p hallandssen. De pratar definitivt p detta stt i de trakterna. Det r liksom en blandning mellan nord-sknska och syd-hallndska. Gingedialekten har vissa likheter men jag r rtt sker p att de inte r drifrn.
Citera
2020-11-26, 16:54
Medlem
Den mest plausibla frklaringen r att PA&TD sannolikt r brderna Larsson frn Torekov. Skulle dock nska att den hr trden kunde handla mer om ltskatten n om personerna. Min topp 5:

Dyngan rinner i takt
Henning i sin presenning
In kommer Gsta
Ingenting i din hjrna
Lt den hnga ute
Citera
2020-11-26, 17:17
Medlem
Pynch:
De ltar jag gillar mest frn frsta skivan (LP,N) r dessa:
Du r min enda vn
Ingenting i din hjrna
Jag vill va i fred (Bra catchy aja aj aj ja dr i bakgrunden)
Blomman
Men va fanken
Henning i sin pressening
den sista veckan (Hftigt avslut med musiken som gr saktare och saktare)
Citera
2020-11-27, 00:53
Medlem
Chronophobs avatar
Henning i sin presenning r ltt min absoluta favorit!
Citera
2021-01-08, 07:59
Medlem
Rebali179s avatar
Min topp 5 av Philemon Arthur & The Dung s ltar blir nog dessa

Du r Min Ende Vn
Naturen
Min Hund
Skolsngen
Om Jag Hade Pjxor

Lille Arthur Svngde r en lite bortglmd bit med
Citera
2021-04-02, 11:29
Medlem
Var kan man hitta deras cover p reinkarnerad exakt som frut? Finns ju bara i bob hund dokumentren, och de lyssnar p den och r inspelad ifrn en kassettbandspelare
Citera
2021-04-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Hur var det med getfarmer i nordvstra Skne fr i runda slngar femtio r sen?
Citera
2021-04-16, 22:45
Medlem
Rebali179s avatar
Tror ni att det finns mera material med Philemon Arthur and the Dung snart.
Eller s har de lagt av?

Deras senaste skiva Fr jag spy i ditt paraply? - The Very Pest of Philemon Arthur and the Dung kom ju ut 2002 https://open.spotify.com/album/4Zbno...RDCmC7KRKEpLmA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in