Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 00:23
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
vet vi vilka i videon som r PHAATD?

Det hrs vl, dom filmar vl p dom nr det r dom som sjunger?
Citera
2022-05-22, 19:44
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
vet vi vilka i videon som r PHAATD?

Tror inte att det frekommer sedan s vet vi ju inte ifall PHAATD r med eller inte.
Ljudet kan vara samplat eller s. Men man vet ju inte,
Citera
2022-05-22, 22:12
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tror inte att det frekommer sedan s vet vi ju inte ifall PHAATD r med eller inte.

Det psts i texten att dom r med i videon, sen kan dom ju luras.
Citera
2022-05-22, 23:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Det psts i texten att dom r med i videon, sen kan dom ju luras.

Jag postade den dr videon vid tv tidigare tillfllen. Anser att chansen r ganska god att iaf en av dom r med i videon den andre kanske bara r med ljudmssigt, p munspel. Svrt att avgra d vissa masker r ganska s heltckande. Givetvis r det mjligt att ingen av dom syns I videon. Medverkar kanske bara bakom kulisserna.
Citera
2022-05-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Var gr fresten grnsen/grnserna dr man sger prer resp. potatis resp. pantofflor, om nu ngon sger det sistnmnda fortfarande? Lustigt nog anvnds det snarlika pren i bl.a Vsterbotten o Ume regionen.
Prer i olika former r dialekt fr potatis i hela landet. ven hr i min mammas / morfrldrars Dalarna r det olika varianter av jorprur (prur som kortform) som gller. Allts jordpron. Dvs pron som vxer under jorden helt enkelt. https://www.matkult.se/potatis/potat...alekterna.html
Citera
2022-05-23, 19:46
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Prer i olika former r dialekt fr potatis i hela landet. ven hr i min mammas / morfrldrars Dalarna r det olika varianter av jorprur (prur som kortform) som gller. Allts jordpron. Dvs pron som vxer under jorden helt enkelt. https://www.matkult.se/potatis/potat...alekterna.html

Tack. Frgan var vl lite klantigt formulerad, men jag avsg frmst hur o var de olika benmningarna p potatis anvnds (o anvndes ca 1970) i olika delar av Skne? Anknyter allts till PAATD-lten plocka pror., och om man kan dra ngon slutsats av det.

Personligen har jag frmst erfarenhet frn nord stra skne o knslan r att dr var/r potatis klart dominerande. Min pappa berttade att han hade en gammal morbror som jobbade som potatisfrsljare, han var frn, o jobbade frmst, I de centrala delarna av Skne o han anvnde ocks ordet potatis.
Citera
2022-05-24, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Tack. Frgan var vl lite klantigt formulerad, men jag avsg frmst hur o var de olika benmningarna p potatis anvnds (o anvndes ca 1970) i olika delar av Skne? Anknyter allts till PAATD-lten plocka pror., och om man kan dra ngon slutsats av det.

Personligen har jag frmst erfarenhet frn nord stra skne o knslan r att dr var/r potatis klart dominerande. Min pappa berttade att han hade en gammal morbror som jobbade som potatisfrsljare, han var frn, o jobbade frmst, I de centrala delarna av Skne o han anvnde ocks ordet potatis.

Jo, frstod att du menade ngot sdant. Men det r nog en tervndsgrnd i o m att ordet prer / pror / prur med flera varianter r s vitt spridda. Nr det gller att det skulle finnas regionala klart avgrnsade skillnader mellan potatis / pror s tror jag snarare att potatis anses som rikssvenska / finare sprk och att en del vljer att anvnda det istllet fr dialekt. Aprop det s pgick tydligen ngot slags projekt i skolvsendet under delar av 1900-talet dr lrarna manade eleverna att INTE prata dialekt! Delvis fr risken att stava ord fel om de "tnkte p dialekt" s a s. Drabbade bl a min mamma. Det r en av frklaringarna till att vi har rtt utsltade dialekter i dagens moderna samhlle.
Citera
2022-05-24, 11:24
Medlem
Citat:

Det verkar som att sngen r samplad ja, och de klipper in bilder p Philemons skivomslag. Jag tror absolut inte att de riktiga Philemon syns i videon!
Citera
2022-05-24, 17:48
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Det verkar som att sngen r samplad ja, och de klipper in bilder p Philemons skivomslag. Jag tror absolut inte att de riktiga Philemon syns i videon!

Hller med dig dr. Det borde i s fall vara alldeles fr ltt att anta att de r med i videon.
Citera
2022-05-24, 22:48
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik

Citat:
Hller med dig dr. Det borde i s fall vara alldeles fr ltt att anta att de r med i videon.

Jag tror att iaf en av dom r med som maskerad, den andre kanske bara musicerar. Om inte s maskerar sig dom vriga helt i ondan, kan tyckas. Jag tycker mig knna igen vissa drag p en av filurerna. Noterbart r vl att det bara r 1 person som sjunger (mimar) d enbart sknsk sng, dvs PAATD, hrs i lten. Kan absolut ha fel.
Citera
2022-05-25, 09:41
Medlem
Nn som har tillgng till denna artikel?
https://www.dn.se/kultur-noje/bandbr...uddiga-bilder/
Citera
2022-05-26, 07:44
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11-11-11
Nn som har tillgng till denna artikel?