Hejsan. Har en sommarstuga ute på landet och hade tänkt odla lite grönsaker där i sommar. Kommer dock inte att kunna vara där regelbundet så jag hade funderingar på om det skulle gå att rigga upp någon form av automatisk bevattning utan att det blir alltför dyrt?
Finns både rinnande vatten och el.
Funderar på någon sorts timerstyrd pump som går igång med jämna intervall och som pumpar ut vatten via en flottörkontrollerad tank till två vattenspridare.
Eller finns det några bra timerstyrda pumpar man kan koppla in direkt på slangen?
Jag har varit inne på deras sida och kikat tidigare om kom fram till att ett företag som inte vågar sätta ut sina priser i katalogen nog ligger i en prisklass som är utanför min budget.
Behövs ju egentligen inte några krångliga grejor. Tänkte att man mer eller mindre kunde snickra ihop en sån där anläggning själv med billiga standardkomponenter.
Om det är uta på landet varför inte välja något som är billigt, t.ex. att dra nytta av tyndgkraften, det går ju enkelt att bygga en ställning kanske en meter hög och på den ha en stor tank med vatten i, man får ju kompensera för avdunstning pga värmen eller om den står i skugga, plus man kan koppla på stuprör eller leda av det vatten från taket ner till tanken, regnar det fylls den på och blir den överfull rinner det ju bara ut.
Sedan kan man fixa någon form av timerstyrning som öppnar och stänger en ventil varje dag, så man vattnar med den mängden som behövs varje dag. Iofs kanske man måste åka och fylla på vatten men det går ju att räkna ut hur ofta det blir, samt man kan skaffa en större tank om det går åt mycket.
Borde vara ett ganska säkert system plus billigt, tank, vattenslang som ligger på tomten osv. Det gäller ju förståss att man inte har uppförsbacke till plantorna, allt beror på terräng och hur huset är byggt.
Tror man kan driva enklare styrningar som öppnar och stänger en kran med batteri som håller bra länge.
Om det är uta på landet varför inte välja något som är billigt, t.ex. att dra nytta av tyndgkraften, det går ju enkelt att bygga en ställning kanske en meter hög och på den ha en stor tank med vatten i, man får ju kompensera för avdunstning pga värmen eller om den står i skugga, plus man kan koppla på stuprör eller leda av det vatten från taket ner till tanken, regnar det fylls den på och blir den överfull rinner det ju bara ut.
Sedan kan man fixa någon form av timerstyrning som öppnar och stänger en ventil varje dag, så man vattnar med den mängden som behövs varje dag. Iofs kanske man måste åka och fylla på vatten men det går ju att räkna ut hur ofta det blir, samt man kan skaffa en större tank om det går åt mycket.
Borde vara ett ganska säkert system plus billigt, tank, vattenslang som ligger på tomten osv. Det gäller ju förståss att man inte har uppförsbacke till plantorna, allt beror på terräng och hur huset är byggt.
Tror man kan driva enklare styrningar som öppnar och stänger en kran med batteri som håller bra länge.
Det där låter ju extremt krångligt med tanke på att det finns både rinnande vatten och el i stugan?
Den där verkade rätt vettig. Fast jag undrar om det går att koppla in den direkt på vattenslangen? Då lär man kanske rigga upp någon form av flottörkontrollerad damm?
Jag vet att det är ganska vanligt utomlands där vatten är grymt dyrt plus dom ofta har vatten-ransonering. Men man får ju välja hur man vill lösa problemt såklart.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!