2007-05-22, 20:22
Medlem
Jag får lite Ny Demokrati-vibbar av denne man. Änteligen, SD.

Det här kan bli kul!
Citera
2007-05-22, 21:13
Bannlyst
michael zand,snubben försöker efterlikna nån jude med namnet låter det så.
Citera
2007-05-22, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tipzip
michael zand,snubben försöker efterlikna nån jude med namnet låter det så.

Namnet Zand finns i persiskan.Det är förnamnet som han bytt.
Citera
2007-05-23, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Namnet Zand finns i persiskan.Det är förnamnet som han bytt.

mmm men finns säkert judiska persier oxå
Citera
2007-05-23, 08:38
Bannlyst
Intressant brevväxling, måste läsas!

Den brevväxlingen som Michael Zand har just nu med den-svenske är verkligen avslöjande! Får verkligen känslan att man är på god väg att avslöja "Michael Zand" stort nu! Han verkar vara en riktig fuling! Kände mig bara tvungen att kopiera in denna brevväxling! Jag får vidriga vibbar av denne skojare! Fortsätt gräv!

http://www.den-svenske.com/txt/EEZAZypllFUPNGsvjE.shtml

Michael Zand dementerar

Sverigedemokraternas nya stjärnskott Michael Zand, eller Ardavan Mallahzadeh som han hette då han invandrade till Sverige från Iran, har hört av sig angående den artikel som den-svenske.com publicerat i samband med hans övergång från moderaterna. Den korrespondens som Zand förde med den-svenske.com:s Meister Eckehart mynnade ut i en rad frågor som förblivit obesvarade av Michael Zand samt ett hot om att han tänker stämma hemsidan utifall artikeln om honom inte avlägsnas. Av den anledningen har den-svenske.com beslutat att publicera korrespondensen mellan Michael Zand och Meister Eckehart i sin helhet för att offentliggöra de båda parternas ståndpunkter.

En del av tvisten berör Michael Zands affärspartner i USA, Alfred Sapse, en judisk läkare från Piatra Neamt i Rumänien som utbildat sig i oftalmologi, läran om ögat, först i Rumänien och sedan i Israel dit han flyttade och sedemera praktiserade som oftalmolog. Sapse har därefter flyttat till USA där han arbetat med helt andra områden än vad som motsvarar hans utbildning. 1980 dömdes Sapse av högsta domstolen i Los Angeles för att falskeligen ha utgivit sig för att vara doktor i samband med att han sålde medicinen Gerovital, trots att den inte tilläts i Kalifornien och trots att den enligt flera vetenskapliga studier inte har någon positiv inverkan på patienter. Sapse har varit inblandad i flera kontroverser efter det och varnades så sent som i slutet av förra året av den amerikanska myndigheten Food and Drug Administration (FDA) för de metoder han använder i sin verksamhet tillsammans Michael Zand.

Nedan följer korrespondensen i sin helhet:

--------------------------

From: Zand
To: red@den-svenske.com
Sent: Sunday, May 20, 2007 21:15 PM
Subject: Hej!

Hej!

Jag har fått veta att ni på internet har skrivit en artikel om mig, jag tackar för uppmärksamheten. Men ni påstår vissa felaktiga saker om mig.

Jag var medlem i moderaterna och aktiv i över 8 år.

De gör personkontroller vid medlemskap och under valåret då man ställer upp som kandidat.
Jag stod på samtliga vallistor under valet 2006. Pga tidsbrist och att jag under långa perioder arbetade utomlands ville jag inte ha några tyngre tidskrävande poster.
Mina företag har funnit länge och vi har alltid sköt oss exemplariska. Jag är även vice ordförande för Sveriges Ingenjörer(distrikt Halland) med 120.000 medlemmar.

Om dessa påstående o mig vore sanna tror ni verkligen jag hade fått vara kvar hos moderaterna?

Det finns lagar och förordningar i Sverige och hade jag gjort minsta fel så tror jag inte man hade tvekat på att polisanmäla mig.

Det känns bra att vara med i SD. Jag ska arbeta hårt och aktivt för att sprida partiets budskap. Jag tror att fler moderater kommer att gå över till SD nu framöver.

Man ska inte kommentera påståenden och rykten på internet men:

*Har aldrig hetat "Ali"... ?!

*ZandCell är ett företag som sysslar med forskning på hESC (human embryonic stem cell).

Vi är för närvarande 9 personer i bolaget, varav de flesta är medicinska doktorer/professorer.

Har kontor i USA, har precis börjat utföra kliniska behandlingar på patienter i Mexico och Indien för tillfället (att utföra kliniska tester i länder med stora befolkningsgrupper är standard inom den medicinska världen). Verksamheten är finansierad av mig själv och andra privata investerare och det kommer att dröja minst ett antal år innan vi kan börja med att ta betalt för våra behandlingar. Vi kommer däremot att börja sälja stam celler till laboratorier och test kliniker redan i år. Vi utför kliniska behandlingar och forskar på en sjukdom som heter retinitis pigmentosa(en sjukdom som leder till blindhet). All vår forskning och teknik är och patenterad.

ZandCell och ett amerikanskt företag gjorde en s.k. "merger", fusion, för några veckor sedan.

Jag är numera vice president i det nya bolaget som håller på att formas efter fusionen.

Tillsammans var vi med och sponsrade European Stem cell and Regenerative Medicine Congress 2007 i London. En stor kongress där världens största och viktigaste bioteknik företag fanns representerad, bla Pfizer och Geron.

Kongressen hemsida http://www.terrapinn.com/2007/stemcells/

(vår logga finns på högra sidan av startsidan)

ZandCell var även med på "Worldhealth" kongressen i december 2006 i Las Vegas, USA.

Världens största organisation för "anti-aging" medicin.

Ni kan läsa mer på http://www.worldhealth.net (hemsidan har mer än 4 miljoner unika hits per månad)

Virtual Exhibit Hall på worldhealth's hemsida (ZandCell har en videopresentation, längs ner)

http://www.worldhealth.net/p/virtual.html

Utomlands när jag berättar vad svensk press skriver om ZandCell så skrattar de och säger t.ex. att den s.k. professorn tror väl fortfarande att jorden är platt.

Det är nästan lite pinsamt med såna uttalanden och artiklar. De dumförklarar sig själva...

Hoppas nu att vi får slut på alla rykten med dessa förklaringar=)

Med Vänliga Hälsningar

Michael Zand

PS. Det finns inga som helst spår efter den artikel(i kvällposten) man hänvisar till.
Jag och expressen(äger Kvp+GT) hade en tvist(förtal+förolämpning) där jag vann. Alla spår av artikeln togs bort och de publicerade en rättelse i alla tidningar.
Rättelsen som publicerades finns sparad.
Så jag ber er därför att ta bort alla hänvisningar till artikeln i kvällsposten från er artikel.

I artikeln finns även en hänvisning till en annan artikel i HP där Högskolan i Halmstad hade tappat bort min ansökan. Dagen efter hittade de min ansökan.
Det är väl tur att jag har sparat artikeln (se bilaga) och kanske lite otur att bara första artikeln finns på deras arkiv på nätet. Denna har jag ingen lagligt rätt att kräva att ni tar bort men hoppas att ni antingen tar med att jag fick en ursäkt eller tar bort den delen också.

Känns så otroligt tröttsam att behöva försvara sig men jag har ju inte gjort något fel eller olagligt eller ens omoraliskt... DS

Tack på förhand!

--------------------------------------------------------------------------------

From: Den Svenske
To: Zand
Sent: Sunday, May 21, 2007 13:41 PM
Subject: Hej!

Hej,

Givetvis kommer vi att publicera en rättelse om uppgifter som vi tidigare har publicerat visat sig vara felaktiga.

Beklagar påståendet om ditt tidigare namn, men kan du verifiera huruvida du alls har bytt namn eller inte?

Angående Kvällposten så var återfinns den rättelse du talar om? Den återfinns åtminstone inte i de mediadatabaser där artiklarna om dig återfinns.

Då jag själv studerat biomedicin, cellfysiologi och onkologi, även om mitt nuvarande huvudområde är människans genom och proteom, så ställer jag mig minst sagt skeptisk till att ni i dagsläget skulle kunna behandla multipel skleros, åldrande, Alzheimers eller någonting annat med hjälp av stamceller på ett meningsfullt sätt. Finns det någon oberoende studie som stödjer sådana påståenden? Finns det någon artikel i någon peer reviewed tidskrift som stödjer er teknik? Hur har ni lyckats få stamceller att differentiera och dela på sig exakt som önskat när alla andra har misslyckats, och detta dessutom utan att vetenskapsvärlden tagit notis om denna revolutionerande teknik?

Din affärspartner Alfred Sapse är för övrigt inte helt okontroversiell. Enligt flera studier så har den tidigare mirakelmedicin han var med om att lansera, Gerovital, inte haft någon bevisad positiv effekt. Han har också varit inblandad i flera dispyter och har blivit dömd i domstol på flera punkter om jag inte misstager mig.

Så sent som i slutet av förra året kritiserades Sapse av FDA för att ha begått en rad överträdelser i samband med den teknik ni erbjuder och den effektivitet ni hävdar er åstadkomma anses rent av vara ett direkt lagbrott: http://www.fda.gov/cber/compl/stem112206.htm

Det skulle krävas väldigt goda belägg från din sida för att kritiken mot ZandCell skall ändras.

Vi kommer skriva någonting om att du fick en ursäkt från högskolan, men inväntar först din respons på övrigt som nämnts ovan.

Hälsningar,

M. Eckehart
Citera
2007-05-23, 08:39
Bannlyst
fortsättning på lång brevväxling...

--------------------------------------------------------------------------------

To: Den Svenske
Sent: Monday, May 21, 2007 14:11 PM
Subject: Re: Hej!

*Jag heter som jag sa tidigare, Michael Zand.

*Bara så att vi är överens, jag tänker inte föra en vetenskaplig debatt eller liknande med dig. Ska man anklaga någon bör man ha väldigt goda grunder för att göra det. Jag är privatperson, egen företagare och fritidspolitiker, i den ordningen.

1. Du hänvisar till en artikel(kvällsposten) där man förtalar mig. Artikel är borttagen av de som har publicerat den pga lagbrott. Hänvisning till en artikel där man förtalat mig = grov förtal, grov förolämpning
Rättelsen finns här i papperstidningen framför mig, men det är du som anklagar mig. Nu frågar jag dig, din källa till dessa påståenden?

Du börjar även du själv att anklaga mig för diverse?!
Vad är ditt syfte med det hela? Smutskastning? I och med att sammankopplar mitt privatliv, med mig som politiker så kan jag inte se någon annan anledning till publiceringen av texten på hemsidan.
Jag tänker som jag nämnde tidigare inte diskutera mitt privat eller affärsliv med dig. Jag vill inte vara med nån häxjakt !

Vill du lära dig mer om stam celler, sök på google.
Tycker att jag gör nåt olagligt, gör en polisanmälan.

Men jag tänker inte acceptera att du smuskastar mig.
Jag uppmanar dig ännu en gång att ta bort artikeln från din hemsida.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal

/Michael Zand

Sent: Sunday, May 21, 2007 15:11 PM

Hej,

Har du alltid hetat Michael Zand?

Du hänvisar till en rättelse i en papperstidning som ligger framför dig som jag inte har tillgång till. Vänligen scanna in den istället och skicka över den, samt ange publiceringsdatum. Har de professorer som kritiserade dig dragit tillbaka sina anklagelser? Har du några fakta kring varför anklagelserna drogs tillbaka?

Om du inte känner till det så skrev för övrigt Hallands-Posten nyligen om ZandCell och där var tongångarna från den vetenskapliga expertisen inte heller särskilt positiva om vad ni utlovar: http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=228105

"Du börjar även du själv att anklaga mig för diverse?!"

Vad är det jag anklagar dig för? Jag ifrågasätter, liksom FDA, riktigheten i påståendet att ni i dagsläget skulle kunna behandla en rad sjukdomar med hjälp av stamceller på ett meningsfullt sätt. Har ni några som helst bevis för det? Jag vet inte hur pass insatt du är i den akademiska världen, men där är det kutym att man kan belägga sina påståenden. Kan du det? Kan du hänvisa till någon enda oberoende akademisk källa som ger stöd åt vad ni påstår er kunna åstadkomma?

"Vill du lära dig mer om stam celler, sök på google".

Jag har läst flera år på universitetet om celler, däribland stamceller, istället för att söka på google. Är det genom google som du har lärt dig någonting om stamceller, eller har du kanske några akademiska meriter överhuvudtaget som ankyter till biomedicin, farmakologi, klinisk genetik eller molekylärbiologi?

Ifrågasätter du för övrigt att FDA har kritiserat Alfred Sapse och anklagat honom för flera överträdelser i samband med den behandling ni erbjuder? http://www.fda.gov/cber/compl/stem112206.htm

Ifrågasätter du att han tidigare dömts på flera punkter i domstol?

Det rör sig inte om smutskastning utan om hur fakta förhåller sig. Hur förhåller du dig till dessa fakta?

Hälsningar,

M. Eckehart
Citera
2007-05-23, 08:41
Bannlyst
sista brevväxlingen...

Sent: Monday, May 21, 2007 15:47 PM

Om du inte drar tillbaka artikeln med text och citat från "kvällsposten" inom 24h kommer jag att lämna över ärendet till min juridiska ombud.

HP är anmäld och stämd.

Jag vill härmed meddela dig att du har till och med tisdagen den 22:a maj 2007, kl 15:00 på dig och ta bort artikeln.

Anledningen till detta är att du i din artikel hänvisar och citerar direkt från en artikel som är inte existerar och därmed försöker vilseleda läsarna genom att smutskasta och förtala och förolämpa mig.

/Michael Zand

---------------

Sent: Sunday, May 21, 2007 17:04 PM

Hej,

Så du går hellre till hotelser än svarar på enkla frågor?

"Anledningen till detta är att du i din artikel hänvisar och citerar direkt från en artikel som är inte existerar och därmed försöker vilseleda läsarna genom att smutskasta och förtala och förolämpa mig".

Vad menar du med att artikeln inte existerar? Nyligen påstod du dig ha den framför dig samt en ursäkt för att den plötsligt icke-existerande artikeln hade publicerats. Vid en sökning i en tidningsdatabas som PressText så återfinns hursomhelst den citerade artikeln, men inte den rättelse som du hänvisar till. Däremot så finns ett genmäle från dig i Kvällsposten daterat den 11 augusti som kommenteras på följande sätt av redaktionschef Lars Mohlin:

I Kvällspostens artiklar uttalar sig två av Sveriges ledande experter på stamcellsforskning. De är mycket kritiska till den behandling ZandCell erbjuder. Att ZandCells företrädare har en annan bild av företagets verksamhet är inte förvånande, men vi har ingen anledning att betvivla den medicinska expertisen på området.

Är det detta genmäle du avser eller någonting annat? Du kunde uppenbarligen scanna in artikeln från Hallands-Posten, så varför skickar du inte över den rättelse du hänvisar till, alternativt inkommer med närmare uppgifter om den?

Du hävdar fortsatt på ett emotionellt och irrationellt sätt att jag anklagar dig för någonting. "Ska man anklaga någon bör man ha väldigt goda grunder för att göra det". Mitt förhållningssätt i frågan är att om man påstår sig ha en dyr behandlingsmetod för väldigt allvarliga sjukdomar så skall man ha väldigt goda grunder för att göra det. Bördan faller inte på mig att bevisa huruvida er metod fungerar eller inte, utan det är en börda som helt faller på er. Jag har vid upprepade tillfällen bett dig komma med några som helst oberoende vetenskapliga belägg för att den teknik ni använder er av verkligen fungerar, samt så har jag uppmanat dig att förhålla dig till den mycket allvarliga kritik FDA riktat mot Alfred Sapse och den behandling ni erbjuder. Istället för svar kommer du emellertid med hotelser. Tryter argumenten månne?

Hälsningar,

M. Eckehart

-------------

Sent: Monday, May 21, 2007 17:21 PM

Jag ska se till texten tas bort från presstext med, som jag sa till dig tidigare är orginal artikeln borta. Det vill säga existerar inte längre...

Jag vill härmed meddela dig att du har till och med tisdagen den 22:a maj 2007, kl 15:00 på dig och ta bort artikeln.
Anledningen till detta är att du i din artikel hänvisar och citerar direkt från en artikel som är inte existerar och därmed försöker vilseleda läsarna genom att smutskasta och förtala och förolämpa mig.

-----------

Sent: Sunday, May 21, 2007 19:01 PM

Hej,

Du avser alltså inte att svara på några av alla mina frågor eller inkomma med den rättelse från Kvällsposten som du säger dig besitta?

Hälsningar,

M. Eckehart
Citera
2007-05-23, 09:23
Bannlyst
Vilka jävla dumskallar!

Haha har sverigedemokraterna investerat något i hans "företag" också? Hahaha! Vilken blåsning!

http://www.den-svenske.com/txt/EEZAlZplAFypJMCUBS.shtml

Zand ny sd-ordförande

Halmstad För två veckor sedan var iraniern Michael Zand en moderat kommunfullmäktigeledamot. Idag meddelades att Zand valts till ordförande i Sverigedemokraternas lokalförening i Halmstad, samt till presstalesman för partiet lokalt.

Zands övergång till Sverigedemokraterna har rönt stor uppmärksamhet den senaste tiden, liksom omständigheterna kring hans företag ZandCell.

I slutet av förra året fick Zands affärspartner, den judiske läkaren Alfred Sapse häftig kritik från den amerikanska myndigheten Food and Drug Administration (FDA). För att lansera en biologisk produkt krävs en godkänd biologisk licens, vilket Sapse saknar. Han har dessutom påbörjat sitt klinska arbete utan att lämna in en nödvändig ansökan om att få testa ett nytt läkemedel. FDA kritiserar också Sapse för att han inte låtit myndighetens utredare få tillgång till viktiga protokoll rörande de personer som ingår i den påstådda forskningen.

FDA påpekade avslutningsvis att Sapses företag Stem Cell Pharma, som ZandCell har gått samman med, begår en lagöverträdelse då de hävdar att deras implantat är säkra och effektiva i behandlingen av flera sjukdomar.
Citera
2007-05-23, 10:28
Bannlyst
Vad döljer han?

http://melinen.blogspot.com/2007/04/...a-stammen.html

Se artikeln i Aftonbladet:

Intressant svar på frågan: Varför greps du?

Han svarar: "ingen aning".

Han förhördes dock i en halvtimme. Menar han på fullt allvar att han efter en halvtimmes förhör fortsatt inte vet varför han greps och förhördes?

Nog döljer han något!
Citera
2007-05-23, 11:53
Bannlyst
Michael Sand vill ha bort artikeln

Det är alltså den här artikeln på den-svenske.com som Michael Sand bråkar om.

http://www.den-svenske.com/txt/EEZAFpZpZyRZNzLNBJ.shtml

Michael Zand gör SD till vågmästare

Det står nu klart att 32-årige Michael Zand lämnar moderaterna och blir Sverigedemokrat. Det har varit många turer kring moderaten och hans beslutsångest har skapat massmedialt intresse över hela landet.

Det hela började med att Michael Zand i slutet av april uttryckte kritik i Halmstad fullmäktige mot den förda invandrarpolitiken i Sverige:

Sverige har tagit emot alltför många invandrare på för kort sikt, och endast en bråkdel har varit flyktingar. Detta har orsakat enorma ekonomiska sociala och kulturella problem i vårt land, samtidigt som det minskat vårt utrymme för att förbättra stödet till de verkligt nödlidande människorna runt om i världen. Den oansvariga och kravlösa svenska integrations- och invandrarpolitiken har även gett upphov till segregation, rotlöshet, kriminalitet och ökade motsättningar. Detta är ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den svenska välfärdsmodellen. Därför är jag för en minskad invandring till Halmstads kommun

Dylika uttalanden kan som bekant inte fällas i toleransens Sverige och efter häftig medial och påföljande moderat kritik beslutade Zand sig för att lämna partiet. Om han blev kvar som politisk vilde så skulle det innebära att blocken blev jämna och Sverigedemokraterna vågmästare. Därefter ändrade sig Zand och förklarade att han på obestämd tid skulle lämna politiken helt. Därmed skulle han lämna sin plats i fullmäktige och ge moderaterna möjlighet att fylla ut platsen. Inget skulle således förändras. Idag meddelades dock genom Hallandsposten att Michael Zand blir kvar i kommunfullmäktige och att han går med i Sverigedemokraterna.

Zands beslut innebär att de fyra allianspartierna och Sveriges pensionärers intresseparti förlorar sin majoritet och att Sverigedemokraterna går från två till tre mandat och därmed blir vågmästare.

- Det här var det värsta som kunde hända, sade kommunrådet Bertil Nilsson (fp) när Zands avhopp blev känt.

Hos Sverigedemokraterna anser man inte att detta är det värsta som kunde hända. Tvärtom verkar man tycka att nyförvärvet är bland det bästa som kunde hända. I ett pressmeddelande jublar partiet över beskedet och Zand själv förklarar att han gått med i SD på grund av deras invandringspolitik. Någon annan skillnad mellan Sverigedemokraterna och moderaterna tycks han inte se.

Vem är då denne Michael Zand som vänt upp och ner på politiken i Halmstad och på ett kuppartat sätt givit Sverigedemokraterna en vågmästarroll?

Iransk invandrare

Michael Zand är ett taget namn. Han hette tidigare Ali Zand och invandrade från Iran på 1980-talet. Zand är således en ganska ovanlig SD:are även om det finns fler exempel på främlingar i SD, exempelvis partiets ordförande i Växjö, som dömts för bidragsfusk, Samuel Älgemalm eller Mohammad Ebrahim Gharachorloo som han hette när han kom från Iran.

Michael Zand i Aftonbladet den 17 juli 2006

Men det finns mer som är ovanligt med Zand och som gör att han sticker ut. Zand är en höginkomsttagare. Enligt egen uppgift till Aftonbladet tjänar han cirka 400 000 kronor i månaden. Pengarna drar han in genom sina företag Zand Trading, ZandCell AB och spel- och vadhållningsföretaget Elric HB som han är delägare i.

ZandCell, ett skumt företag med ifrågasatt verksamhet

ZandCell har varit föremål för flera kritiska artiklar i media. Anledningen är deras minst sagt bedrägliga marknadsföring. Många anser att de helt enkelt lurar människor som befinner sig i ett kritiskt läge i livet. ZandCell erbjuder hjälp mot ett flertal sjukdomar och föryngring genom stamcellsimplantat.

Genom att placera ett stamcellsimplantat i magen på sina patienter skall underverk inträffa och patienten kan få bättre hälsa, ett längre liv och se både yngre och vackrare ut. Alzheimers, Parkinson, ålderssjukdomar, ms, stroke, hjärtsjukdomar, ryggmärksskador, cancer och andra sjukdomar ska botas genom ZandCell.

Att bli kvitt alla dessa sjukdomar och få alla nämnda fördelar kan bli verklighet för en nätt summa av 100 000 kronor. ZandCell samarbetar med det amerikanska företaget Stem Cell Pharma Inc och har en stamcellsbehandling på en privatklinik i Las Vegas.

Metoden som används är kontroversiell. Man tar stamceller från moderkakor och sprutar in under huden i magen. Metoden har tagits fram av en rumänsk ögonläkare som tidigare påstått sig ha ett läkemedel mot Hiv på gång, enligt Kvällsposten.

Det fiffigaste med metoden och ZandCell är att de inte lämnar några garantier på att det fungerar. De berättar om en mängd sjukdomar som kan botas och framför påstådda "bevis", men lämnar inga garantier. En ganska bra affärsidé sålunda. Kunderna kan ofta vara desperata i önskan att bota sin sjukdom och kan därmed vara beredda att betala stora summor för att bli friska. 100 000 kronor är inte så mycket om man jämför med att få leva ett friskt liv.

Michael Zand har dock främst arbetat med att värva rika människor som vill bli vackra. Han har rört sig på kändisfester där han värvat kunder.

- De flesta av våra kunder köper vår behandling för utseendets skull. Vi marknadsför det som den ultimata skönhetsbehandlingen, säger Michael Zand till Kvällsposten.

Förutom att man inte lämnar några garantier finns det en annan tråkig aspekt. Det fungerar med stor sannolikhet inte.

- Att stamceller skulle ha effekt på åldrande eller på utseendet låter som modernt kvacksalveri, säger Johan Ericson, professor i utvecklingsbiologi vid Karolinska institutet, till Kvällsposten

Det finns idag inget som helst vetenskpaligt stöd för att metoden skulle fungera. Dessutom är det omöjligt att en enda typ av stamcellsbehandling skulle kunna bota eller lindra flera olika sjukdomstillstånd.

– Det saknas dokumentation som visar på vetenskapliga belägg för att deras metod fungerar, säger Ericsson till Hallandsposten.

Till Kvällsposten förklarade Zand att han är medveten om att metoden inte är bevisad men påstår ändå helt ogrundat att mycket tyder på att den fungerar, trots att det inte finns ett enda sådant dokumenterat fall.

– Men det finns mängder av människor som inte har tid att vänta på att forskarna kommer till skott. Därför erbjuder vi det här redan i dag, säger han.

Borttappade ansökningar

Michael Zand tycks älska att synas i media och därmed finns det mycket att berätta om denne man. Den 11 januari 2005 gick han ut i media och talade ut om hur illa behandlad han var av Högskolan. Han säger sig ha ansökt och kommit in på en högskoleutbildning. Som sig bör hade han fått hem antagningsbesked och uppmaning att sända in ett svar om att han önskade gå på utbildningen som han antagits till. Till tidningen säger han att han gjort detta och att högskolan sedan slarvat bort hans svar och uppgifter om ansökan. När Zand hade ringt till skolan fanns det nämligen inga uppgifter om att Zand tackat ja och han ombads därför att sända in en ny ansökan vilket han vägrade då han ansåg att skolan gjort fel.

Det blev inte heller bättre av att det slumpade sig så att Michael Zands antagningsbesked låg hemma hos hans föräldrar som var bortresta. Otur. En ansvarig på högskolan som Hallandsposten pratat med förklarade att han med största sannolikhet talade osanning. Det hela var troligen ett försök att komma in på skolan trots att han ansökte för sent. Året innan hamnade han i en annan kontrovers i skolan då Antipiratbyrån kontaktade skolan och meddelade att Zand tankat hem mängder av musik och filmer olagligt. Hans uppkoppling på skolan stängdes därför av medan Zand protesterade med motiveringen att det inte alls är olagligt att tanka hem upphovsrättsskyddad musik.

Riksårsmöte

Det är intressant att främlingarna börjar hitta till Sverigedemokraterna. Att det sker samtidigt som partiet ändrat inriktning är naturligtvis ingen slump. Partiet har alltid varit liberalt men de senaste åren har partiet utvecklats på ett sätt som skulle få SD för fem år sedan att framstå som radikala.

Med Michael Zand utökar de visserligen sitt inflytande, men till vilket pris? Är makten ett självändamål för partiet? Är makten så viktig att man släpper in en iransk moderat med skumma företag för att få en vågmästarroll i en liten kommun? Hur ställer sig de gamla medlemmarna, de som varit med sedan partiets början, till att allt fler främmande element börjar ta plats? Är detta något som någon i partiet kommer våga tala om på partiets årsmöte?

I helgen håller partiet sitt årsmöte i Karlskrona. Man har stoppats från flera lokaler tidigare på grund av risken för bråk. Det finns ingen risk att SD bråkar utan riskfaktorn är vänsterungdomar som kan tänkas komma för att protestera mot ”rasismen”. Då är SD ett väldigt illa valt parti att protestera mot.

-------------

Sedan denna artikel publicerats har Michael Zand hör av sig och begärt dementi för både saker som visat sig vara felaktiga och saker som han inte kunnat bevisa är fel. Vi uppmanar våra läsare att ta del av vår rättelse samt vår brevväxling med Michael Zand, eller Ardavan Mallahzadeh som han hette när han kom till Sverige.
Citera
2007-05-23, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Zand ska radera vad som KvP skrivit? Är det rätt uppfattat?

Men vad tjänar han sina pengar på?
Tjänar han några pengar?
Har hans far och farbror mattaffärer någonstans kanske? Kanske begbil-handel eller en servicebutik?

Han vill absolut att den-svenske ska radera några citat som den- svenske har tagit ur en artikel ur Kvällsposten, där några professorer uttalar sig skeptiskt.

Han kan ju uppenbarligen dricka skumpa för 25 000 kronor på krogen så pengar har han ju av och till i varjefall. Frågan är fortsatt hur?

Han ger tre olika versioner som inte stämmer tillsammans...är han lite slirig med sanningen månne?

Version 1)
I artikeln i Hallandsposten (16 maj 2007) så påstår han att ingen patient har fått behandling av Zandcell.

Version 2)
Men i det filmade inslaget på en kongress (se länk nedan) så säger han inför publik att 49 personer har blivit behandlade redan (i Las Vegas). Tar han 100 000 kronor per behandling så kan han ju dragit in pengar. Då kan man skåla i champagne för svårt sjukas ihopskrapade pengar.

Version 3)
En tredje version ger han i sin brevväxling (maj 2007) till den-svenske: Zand skriver:

"Har kontor i USA, har precis börjat utföra kliniska behandlingar på patienter i Mexico och Indien för tillfället (att utföra kliniska tester i länder med stora befolkningsgrupper är standard inom den medicinska världen). Verksamheten är finansierad av mig själv och andra privata investerare och det kommer att dröja minst ett antal år innan vi kan börja med att ta betalt för våra behandlingar."

Använder han fattiga mexare och indier som försökskaniner? Behandlar han eller testar han på dom?

Zand talar här om sina patienter/kunder:
http://www.worldhealth.net/p/directo...47c373957.html

....måste forska mer i detta. Återkommer...
Citera
2007-05-23, 12:33
Bannlyst
Avslöjande artikel i Hallandsposten *asgarv*

Nu har nog Zand fullt upp med att brevväxla med Hallandsposten. Observera att denna artikel kom upp bara några timmar innan Sverigedemokraterna stolt annonserar på sin hemsida om att Michael Zand nu blivit sverigedemokrat! Vicken miss!

Ur Hallandsposten 16 maj 2007

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=228105

Zand erbjuder sjuka stamcellsbehandling
Professor kritiserar avhoppade moderatens affärsidé

2007-05-16 00:25
HALMSTAD
Avhoppade moderaten Michael Zand är vd och grundare av ett bolag som säger sig erbjuda sjuka människor behandling med stamceller från moderkakor.

Företaget heter ZandCell och marknadsför sig via en hemsida på Internet. Michael Zand säger att bolaget inte har haft någon verksamhet och inte heller några kunder som köpt de behandlingar som marknadsförs på hemsidan.

I informationen för ZandCell, som är skriven på engelska, står det att bolaget ”erbjuder en fungerande lösning för alla som behöver stamcellsteerapi I DAG till överkomliga priser och snabba behandlingar utförda av ledande läkare inom området”.

De sjukdomar som sägs vara aktuella för behandling är alzheimers, parkinsons, ålderssjukdomar, ms, stoke, hjärtsjukdomar, ryggmärksskador, cancer med mera.

Det talas i texten om sjuka människor som inte vill vänta på resultat av stamcellsforskningen, som kan ta flera år och som bara ger ”vaga löften om behandlingar som kan bli tillgängliga någon gång i framtiden”.

”De vill ha stamceller NU! ZandCell kan erbjuda det till allmänheten IDAG!” utropar bolagets hemsida på ett slagordsmässigt sätt. Man påstår också att ZandCells metod med stamceller från moderkakor, är överlägsen all annan teknik som används i dag på någon stamcellsklinik.

Professor Johan Ericson på Karolinska institutet i Stockholm forskar på stamceller och har läst ZandCells hemsida. Han är mycket kritisk.

– Jag uppfattar detta som en typ av kvacksalveri. Det finns en cynism i detta att man vänder sig till folk som har obotliga sjukdomar och som greppar efter minsta halmstrå.

Han pekar på två typiska kännetecken för oseriösa företag inom forskningsområdet stamceller:

– Det saknas dokumentation som visar på vetenskapliga belägg för att deras metod fungerar.

– Man påstår att en enda typ av stamcellsbehandling kan bota eller lindra flera olika sjukdomstillstånd. Så fungerar det inte. När stamceller någon gång i framtiden kan användas så kommer varje behandling att vara unik.

Enligt Johan Ericson finns det ingen forskning som stödjer påståendena på ZandCells hemsida om att deras metod är överlägsen alla andra.

Michael Zand säger att han inte längre representerar företaget och att detta håller på att ”fusionera” och kommer att heta ZandCell Scandinavia. Han hänvisar till företagets jurist, men vill inte tala om vem det är.

– Men du kan skicka dina frågor på mejl så ska jag sända över uppgifter om det nya bolaget, säger han.

Jag skriver att jag önskar få information om ZandCells kommande verksamhet samt uppgift om företrädare för bolaget.

Michael Zand skickar följande svar:

”Du kommer att få svar på dina frågor när jag har fått besked från företaget. Har du ytterligare frågor kan du skicka de till mig så ska jag se om jag kan svara på dem...

Jag kommer dock inte att göra det förrän den heta politiska debatten i Halmstad har lugnat ner sig.”

ZandCell finns fortfarande registrerat hos bolagsregistret med vd och styrelseledamot Michael Zand. Något nytt bolag med tillägget Scandinavia går inte att hitta.

ANNA-KARIN FORSBERG
035-14 75 24 | 073-765 75 39
annakarin.forsberg@hallandsposten.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in