2002-07-01, 01:58
Medlem
Goddai stugan!

Jag ser bara dig Lilius...av alla som jag tidigare samtalat, debatterat eller brkat med. Hej p dej!

Men finns hr andra som knner igen mig, Astri - ven ()knd under namnet MenTal? Jag lngtar lite efter Petter, mike, Thomas och ngra till nu nr jag r hemma i Sverige p sommarsemester. Fr att prata om berusnings-etik. Hur ser en god berusningsmoral ut?

*vinkar & blinkar* Fr n lever liket, gladare n frr.
Citera
2002-07-01, 04:29
Medlem
Kul att se dig "in action" igen Astri/MenTal. Minns dig vl ifrn bde RFHL och gamla drugsmart.

God berusningetik? Intressant frgestllning!

En sund droganvndare ser drogen som en av mnga kllor till njutning hr i livet. Ruset r fr henne inte ett dominerande, ndvndigt tillstnd, utan snarare en av flera kllor till avkoppling och nya upplevelser. En sund droganvndare lyssnar p sin egen kropp, och behandlar drogen med respekt.
Citera
2002-07-02, 00:28
Medlem
Hej Indica!
Jo, vi har ju trffats hr och var i cyberrymden. Kul med gamla ansikten och dessutom att se ett som r ganska trevligt :-)

Jod, din beskrivning av berusningsetik stmmer bra fr mej...p ett rentodlat individuellt plan. Men vrlden bestr ju inte bara av isolerade individer. Om det vore p det viset skulle etik inte behvas alls...vi kunde leva med tigrars eller isbjrnars moral, dvs ingen. De behver ingen etik just fr att tigrar och isbjrnar r asociala varelser som lever ensamma hela livet.

Men detta stmmer inte p mnniskan. Mnniskan r det mest sociala av alla djur, fr evigt insnrjd i beroenden och i medmnskligt ansvar fr varandra. Vi verlever ju inte som individer annars. Jag tycker mig minnas att frdrivning frn byn eller stammen i gamla tider ansgs vara det grymmaste av alla straff. I princip ett ddsstraff, men det var vrre n s. Den som frdrivits gick under utan sammanhang, var "ingen". Utplning r nnu grymmare n att d s att sga. Att vara "ingen" r outhrdligt fr varelsen mnniska. Och vi tycks behva andra fr att bli eller fortstta vara "ngon".

S etik och berusningsetik r i mina gon ngot som str i relation till andra mnniskor - de vi knner och alla andra som vi mter och pverkar men inte direkt knner. Och det r nog hr som berusningsetik blir knepig. Fr att inte sga brnnbar i ett samtal.
Citera
2002-07-02, 03:03
Medlem
Javisst, naturligtvis s r etik ett meningslst begrepp fr en helt isolerad individ.

Du hller nog med mig om att vad man betraktar som etiskt repektive oetiskt varierar frn individ till individ. Kulturella och sociala faktorer formar tillsammans mnniskans uppfattning om vad som r rtt och vad som r fel. Vissa saker tycker de flesta r oetiskt, att till exempel ta livet av en annan mnniska eller att stjla ngon annans egendom. Andra saker rder det viss oenighet kring, exempelvis ddshjlp eller homoadoption. Nr det gller de senare s gr det ju inte att egentligen att logiskt resonera sig fram till huruvida det r rtt eller inte, utan man tar stllning helt utefter sin egen moraluppfattning.

Vilken moraluppfattning som fr tillfllet kan anses politiskt korrekt fr ofta svrverskdliga konsekvenser, narkotikapolitiken r i mitt tycke ett enastende exempel. Som du sedan tidigare vet s r jag inte anhngare av repressionspolitiken, jag ser den som en konsekvens av en lng rad p varandra uppstaplade moraliska stllningstaganden. Dagens narkotikapolitik r till hg grad formad av ideologiska mlsttningar, "ett narkotikafritt samhlle" r ett exempel. En sdan mlsttning r naturligtvis inte realistisk, det r uppenbart fr vem som helst som har brytt sig om att stta sig in i narkotikaproblematiken p allvar.

Varfr stter man upp ett ml som r omjligt att uppn?
Jag har uppriktigt sagt inte en aning, men tanken slr mig att man kanske vill visa sig handlingskraftig nr det gller samhllsfienden nummer 1. Att det r drfr som man pumpar in miljonbelopp rligen p polisira resurser riktade mot enskilda missbrukare, insatser som bevisligen inte minskar narkotikamissbruket ett skvatt, men som ger en bild av att man inte ger upp kampen, att man fortstter att bekmpa Knarket.

Genom den i samhllet djupt rotade normen att narkotika r av ondo, skapar man hos gemene man en rdsla fr den som anvnder narkotika. Man har blivit fostrad av samhllet till att betrakta narkotikabruk som djupt oetiskt. Man betraktar i frlngingen narkomanen (vilken negativ laddning det ordet har) som en person utan moral.
Det bidrar till att ytterligare marginalisera en redan mycket utsatt grupp.
Citera
2002-07-02, 07:51
Medlem
knner igen namnet MenTal!tror inte att jag brkat med dej personligen men har definitivt hrt talas om dej.du r en sn dr anti drog mniska som va igng och brkade p heroin delen i det gamla forumet va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in