Javisst, naturligtvis s r etik ett meningslst begrepp fr en helt isolerad individ.
Du hller nog med mig om att vad man betraktar som etiskt repektive oetiskt varierar frn individ till individ. Kulturella och sociala faktorer formar tillsammans mnniskans uppfattning om vad som r rtt och vad som r fel. Vissa saker tycker de flesta r oetiskt, att till exempel ta livet av en annan mnniska eller att stjla ngon annans egendom. Andra saker rder det viss oenighet kring, exempelvis ddshjlp eller homoadoption. Nr det gller de senare s gr det ju inte att egentligen att logiskt resonera sig fram till huruvida det r rtt eller inte, utan man tar stllning helt utefter sin egen moraluppfattning.
Vilken moraluppfattning som fr tillfllet kan anses politiskt korrekt fr ofta svrverskdliga konsekvenser, narkotikapolitiken r i mitt tycke ett enastende exempel. Som du sedan tidigare vet s r jag inte anhngare av repressionspolitiken, jag ser den som en konsekvens av en lng rad p varandra uppstaplade moraliska stllningstaganden. Dagens narkotikapolitik r till hg grad formad av ideologiska mlsttningar, "ett narkotikafritt samhlle" r ett exempel. En sdan mlsttning r naturligtvis inte realistisk, det r uppenbart fr vem som helst som har brytt sig om att stta sig in i narkotikaproblematiken p allvar.
Varfr stter man upp ett ml som r omjligt att uppn?
Jag har uppriktigt sagt inte en aning, men tanken slr mig att man kanske vill visa sig handlingskraftig nr det gller samhllsfienden nummer 1. Att det r drfr som man pumpar in miljonbelopp rligen p polisira resurser riktade mot enskilda missbrukare, insatser som bevisligen inte minskar narkotikamissbruket ett skvatt, men som ger en bild av att man inte ger upp kampen, att man fortstter att bekmpa Knarket.
Genom den i samhllet djupt rotade normen att narkotika r av ondo, skapar man hos gemene man en rdsla fr den som anvnder narkotika. Man har blivit fostrad av samhllet till att betrakta narkotikabruk som djupt oetiskt. Man betraktar i frlngingen narkomanen (vilken negativ laddning det ordet har) som en person utan moral.
Det bidrar till att ytterligare marginalisera en redan mycket utsatt grupp.