Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-24, 09:59
  #1
Medlem
Tänk er att man befinner sig i ett internt nätverk där den enda externa kommunikationskanalen till Internet är via en intern e-postserver (Internet är förbjudet, skittöntigt, fråga inte varför). Med andra ord är den enda externa trafiken som man kan köra e-post. Däremot kan man använda sin egen dator och är fri att installera vilka programvaror man vill. E-posttrafiken är dessutom obegränsad.

Säg att man skulle vilja komma åt t ex webbsidor på Internet i denna miljö. Finns det då någon lösning där man kan ”tunnla” t ex webbsidor på något hyfsat automatiserat sätt genom att skicka e-postmeddelanden?

Konkret undrar jag om det finns någon typ av färdig klient/server-lösning där man sätter upp en extern proxy som man skickar ”mailkommandon” till. Proxyn utför ditt ”mailkommando” t ex surfa upp www.dn.se, packar sidan i ett e-mail och mailar den tillbaka till dig?

Annars, finns det något annat sätt att ”exploatera” obegränsad e-posttrafik på den interna mailservern för att komma åt innehåll på Internet?
Citera
2007-05-24, 14:30
  #2
Medlem
.Katlas avatar
Går det inte köra en vanlig proxy på mailporten, port 25?
Citera
2007-05-24, 15:19
  #3
Medlem
Jag kommer ihåg att det fanns ett koncept där du mailade till en address och fick tillbaka hemsidan
kommer ej ihåg vad projektet hette och fick inga bra resultat på google
Citera
2007-05-24, 15:59
  #4
Medlem
pslays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Tänk er att man befinner sig i ett internt nätverk där den enda externa kommunikationskanalen till Internet är via en intern e-postserver (Internet är förbjudet, skittöntigt, fråga inte varför). Med andra ord är den enda externa trafiken som man kan köra e-post. Däremot kan man använda sin egen dator och är fri att installera vilka programvaror man vill. E-posttrafiken är dessutom obegränsad.

Säg att man skulle vilja komma åt t ex webbsidor på Internet i denna miljö. Finns det då någon lösning där man kan ”tunnla” t ex webbsidor på något hyfsat automatiserat sätt genom att skicka e-postmeddelanden?

Konkret undrar jag om det finns någon typ av färdig klient/server-lösning där man sätter upp en extern proxy som man skickar ”mailkommandon” till. Proxyn utför ditt ”mailkommando” t ex surfa upp www.dn.se, packar sidan i ett e-mail och mailar den tillbaka till dig?

Annars, finns det något annat sätt att ”exploatera” obegränsad e-posttrafik på den interna mailservern för att komma åt innehåll på Internet?

Borde gå att, som .katla föreslog, tunnla trafiken via en proxy-server som lyssnar på port 25. Prova att sätta upp en http-proxy på din dator hemma och ställ därefter in webläsaren på jobbet att ansluta via din egna proxy-server.
Citera
2007-05-24, 16:08
  #5
Medlem
MicZes avatar
Kan ni inte läsa? ni ser ju att han endast har tillgång till en epostserver, den interna. Att sätta up en proxy på port 25 fungerar givetvis inte då eftersom bara intern trafik tillåts, det MÅSTE alltså gå genom företagets egen interna server som sedan skickar eposten via internet till mottagaren som sedan alltså ska skicka någon form av svar till sändaren med en webbsida eller dyl inkluderat i mailet.
Citera
2007-05-25, 02:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicZe
Kan ni inte läsa? ni ser ju att han endast har tillgång till en epostserver, den interna. Att sätta up en proxy på port 25 fungerar givetvis inte då eftersom bara intern trafik tillåts, det MÅSTE alltså gå genom företagets egen interna server som sedan skickar eposten via internet till mottagaren som sedan alltså ska skicka någon form av svar till sändaren med en webbsida eller dyl inkluderat i mailet.


Jag kanske var lite otydlig men det är precis som MicZe säger, den egna datorn har ingen som helst extern access och mailservern sitter på insidan av nätverket. Så när du kör POP/IMAP (båda varianterna finns) gör du det mot den interna adressen som e-postservern sitter på.
Citera
2007-05-25, 04:46
  #7
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonsan
Jag kommer ihåg att det fanns ett koncept där du mailade till en address och fick tillbaka hemsidan
kommer ej ihåg vad projektet hette och fick inga bra resultat på google
Kanske är det här du tänker på?
http://www.pagegetter.com/
"Only have email service and no Internet browsing capabilities?"
Låter ju precis som det TS söker.
Citera
2007-05-30, 10:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Tänk er att man befinner sig i ett internt nätverk där den enda externa kommunikationskanalen till Internet är via en intern e-postserver (Internet är förbjudet, skittöntigt, fråga inte varför). Med andra ord är den enda externa trafiken som man kan köra e-post. Däremot kan man använda sin egen dator och är fri att installera vilka programvaror man vill. E-posttrafiken är dessutom obegränsad.

Säg att man skulle vilja komma åt t ex webbsidor på Internet i denna miljö. Finns det då någon lösning där man kan ”tunnla” t ex webbsidor på något hyfsat automatiserat sätt genom att skicka e-postmeddelanden?

Konkret undrar jag om det finns någon typ av färdig klient/server-lösning där man sätter upp en extern proxy som man skickar ”mailkommandon” till. Proxyn utför ditt ”mailkommando” t ex surfa upp www.dn.se, packar sidan i ett e-mail och mailar den tillbaka till dig?

Annars, finns det något annat sätt att ”exploatera” obegränsad e-posttrafik på den interna mailservern för att komma åt innehåll på Internet?

jag skrev ihop ett litet fulhack som jag tror kan fylla din uppgift

mailtunnel.sh:
Kod:
#!/bin/bash
grep -E '^From\:' /var/mail/$USER | cut -d"<" -f2 | cut -d">" -f1 > /tmp/mt0
grep -E '^Subject\:' /var/mail/$USER | cut -d" " -f2 > /tmp/mt1
echo > /var/mail/$USER
I=0
for X in $(cat /tmp/mt0); do
  I=$(expr $I + 1)
  Y=$(head -n$I /tmp/mt1 | tail -n1)
  curl "$Y" | mail $X
done
rm -f /tmp/mt?

sen lägger du till följande i crontab:
Kod:
*/5 * * * * /path/to/mailtunnel.sh

glöm inte att chmodda scriptet 755.
sen mailar du helt enkelt user@server med URL:en som subjectrad så kommer den var femte minut stämma av inkommande mail och isf maila websidan åter. ifall du vill ha den i textformat istf ren html-source så byter du ut "curl" mot "lynx -dump"

kramis
Citera
2007-05-30, 10:47
  #9
Medlem
DennisOlofs avatar
Lite OT men ganska kul.

http://en.wikipedia.org/wiki/FTPmail

Testade det förut för några år sedan och det funkade, ganska tufft att det gick å köra. Onödigt vetande kanske.
Citera
2007-06-08, 00:14
  #10
Medlem
Tack vare omnämnandet av FTPmail lyckades jag googla fram betydligt mer användbar information om diverse e-post "tunnlings"-tjänster. De intresserade finner nog en hel del matnyttigt på:

http://www.expita.com/howto1.html
http://www.expita.com/howto2.html
http://www.expita.com/howto3.html
Citera
2007-06-08, 01:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
jag skrev ihop ett litet fulhack som jag tror kan fylla din uppgift

mailtunnel.sh:
Kod:
#!/bin/bash
grep -E '^From\:' /var/mail/$USER | cut -d"<" -f2 | cut -d">" -f1 > /tmp/mt0
grep -E '^Subject\:' /var/mail/$USER | cut -d" " -f2 > /tmp/mt1
echo > /var/mail/$USER
I=0
for X in $(cat /tmp/mt0); do
  I=$(expr $I + 1)
  Y=$(head -n$I /tmp/mt1 | tail -n1)
  curl "$Y" | mail $X
done
rm -f /tmp/mt?

sen lägger du till följande i crontab:
Kod:
*/5 * * * * /path/to/mailtunnel.sh

glöm inte att chmodda scriptet 755.
sen mailar du helt enkelt user@server med URL:en som subjectrad så kommer den var femte minut stämma av inkommande mail och isf maila websidan åter. ifall du vill ha den i textformat istf ren html-source så byter du ut "curl" mot "lynx -dump"

kramis

Ponera att trådskaparen sitter på Windows? Då kommer knappast ett *nix-script att fungera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback