Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-06-03, 18:38
  #25
Moderator
Strix m/94s avatar
Vilket...

Citat:
Ursprungligen postat av llduce
Deras legitimitet kommer från deras blod men även från deras agerande, en olämplig monark bör avsättas och ersättas.

...naturligtvis inte betyder att monarkin skall avskaffas, utan enbart att man byter kungahus, vilket har hänt flera gånger i historien. Fö delar jag inte Din syn på kungafamiljen i sin helhet. Jag har den största respekt för kunge och hans skickliga navigering för att bland annat monakrin skall vara "För Sverige - i tiden."
Citera
2007-06-03, 18:44
  #26
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llduce
Deras legitimitet kommer från deras blod men även från deras agerande, en olämplig monark bör avsättas och ersättas.
Nu är det ju faktiskt så att kungahuset har betydligt högre stöd än vad något av våra partier eller till och med regeringar någonsin haft...
Citera
2007-06-04, 00:34
  #27
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...naturligtvis inte betyder att monarkin skall avskaffas, utan enbart att man byter kungahus, vilket har hänt flera gånger i historien. Fö delar jag inte Din syn på kungafamiljen i sin helhet. Jag har den största respekt för kunge och hans skickliga navigering för att bland annat monakrin skall vara "För Sverige - i tiden."

Jag håller med. Jag tycker dock att kungabarnen tar för lätt på sin plikt, de lever lite för mycket som vanliga svenssons vilket riskerar att undergräva monarkins legitimitet. Progressiviteten och "För Sverige - i tiden" är en nödvändig anpassning men de får inte gå för långt.
Citera
2007-06-04, 00:35
  #28
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nu är det ju faktiskt så att kungahuset har betydligt högre stöd än vad något av våra partier eller till och med regeringar någonsin haft...

Sant, kungahuset har starkt stöd hos folket.
Citera
2007-06-04, 09:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det bästa argumentet FÖR som jag kan komma på, är att alternativet troligen skulle innebära president (rikslandshövdning) i form av nån vidrig avdankad politiker som Birgitta "CIA:s rapporter om att Pol Pot skulle bedriva folkmord är bara smutskastning" Dahl, eller Birgit "låt oss nu sjunga 'We shall overcome'" Friggebo.

Själv förstår jag inte alls varför det behövs varken kung eller president. Kungen lär behålla sin titel privat även efter att han berövats alla uppdrag (och betalning) från staten. Liksom det i Tyskland kryllar av prinsar och furstar från forna dagar. De (i huvudsak skvallerpressen förmodar jag) som är intresserad av kungahuset kan finansiera det.

Finns det någon grundlag som säger att Sverige måste ha en kung eller en president? Skulle man inte bara kunna ha en regering med en statsminister?
Citera
2007-06-04, 10:59
  #30
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag håller med till fullo, men det är en viss skillnad mellan försvar och kungahus(anm:jag avskaffar med glädje all statsmakt), Sverige överlever utan monarki, Finland gör det...
Kungahuset ur en negativ frihetsdefintion är ett problem, tveklöst är det så.

Överlever , ja. Av någon anledning diskuteras bara kostnaden med kungahuset. Kanske därför att inkomsterna är svåra att se och räkna på. Sveriges kungahus genererar en enorm good-will för Sverige i omvärlden. Att vi dessutom har levande slott runt om i landet ger ännu mer intresse via ceremonier, etc.

Tack ChristianX för det mycket intressanta inlägget i någon tråd om att apanaget egentligen bygger på pengar från Frankrike!
Citera
2007-06-04, 14:29
  #31
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Jag ska medverka i en debatt om monarkin snart. Jag ska givetvis vara positiv till den vilket jag också är.

Därför undrar jag om ni har några vassa argument för men också emot monarkin?

Det är inte så att jag inte har några själva, tvärt om, men det är alltid kul att se vad andra människor tänker på.

Jag minns när jag kom försenad på bio på grund av javla kungen hade fördelsedag och hela t-centralen blev avspärrad. Människor kunde inte korsa gata och de som försökte blev gripna av polisen.
Citera
2007-06-04, 14:33
  #32
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag minns när jag kom försenad på bio på grund av javla kungen hade fördelsedag och hela t-centralen blev avspärrad. Människor kunde inte korsa gata och de som försökte blev gripna av polisen.

En helt klar felprioritering av dig. Kungens födelsedag måste ju vara mycket intressantare än någon j-a bio!
Citera
2007-06-05, 19:20
  #33
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
The Local.

Punkt!
Citera
2007-06-05, 19:51
  #34
Medlem
35-åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Finns det någon grundlag som säger att Sverige måste ha en kung eller en president? Skulle man inte bara kunna ha en regering med en statsminister?

Det har jag också funderat en del på. Vad jag vet finns det inga länder med en sådan lösning. Att ha en kung är egentligen otroligt konstigt, det är löjligt förlegat att "dyrka" en kung i dessa dagar. Därför borde vi naturligtvis ta bort honom, eller inte "förnya" monarkin.

Nåväl, varför kan vi inte bara ha en regering? En anledning är exempelvis att det emellanåt kommer kungar eller (japanska) kejsare hit. Då måste vi rimligen ta emot dem, och att skicka Reinfeldt känns onödigt. Han har säkert bättre saker för sig. Bättre då att ha en officiell figur som hanterar sådant.

Mitt bästa argument MOT kungen är för övrigt att vår monarki med tiden kommer att kollapsa. För eller senare finns stor risk för att kungafamiljen inte kommer att kunna presentera en lämplig efterträdare (barnlöshet, sinnesjuka, etc) och då blir det svårt. Alternativt kommer kungafamiljen att vara precis som vilken annan familj som helst, och det funkar inte heller. Om 500 år kommer vi defintivt inte att ha en kung eller drottning och därför kan vi likaväl avsluta det hela nu.
Citera
2007-06-05, 19:53
  #35
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hompo
Överlever , ja. Av någon anledning diskuteras bara kostnaden med kungahuset. Kanske därför att inkomsterna är svåra att se och räkna på. Sveriges kungahus genererar en enorm good-will för Sverige i omvärlden. Att vi dessutom har levande slott runt om i landet ger ännu mer intresse via ceremonier, etc.

Tack ChristianX för det mycket intressanta inlägget i någon tråd om att apanaget egentligen bygger på pengar från Frankrike!

Och?
Mina skattepengar går fortfarande till kungahuset, av principiella skäl vill jag inte ge ett korvöre till dem, men tvingas ändå!
Det gäller min frihet att välja, hurvida du och andra stockkonservativa anser att kungahuset främjar nationell kultur har ingen som helst betydelse.
Aphögern är precis lika kollektiv som kommunismen, alla skall med!
Citera
2007-06-05, 23:32
  #36
Medlem
En monark är hela folkets statschef. En vald president är bara statschef för sina väljare. Övriga 49% kan starkt ogilla personen i fråga. USA:s president har väl bara stöd av ca 25-30% av amerikanerna inräknat röstskolkare?

Bra att en institution står utanför politikernas sfär. Politiker ser alltid till att de blir landshövdingar, ambassadörer, generaldirektörer, sitter i universitetsstyrelser etc trots att det säkert finns väldigt många kompetenta som inte kan få dessa poster. Därför är det skönt att statchefen inte är en post som någon av våra korrupta politiker kan nå - tack och lov.

Om vi ser på de stater som är konstitutionella demokratier med en monark så har några av världens mest välmående stater detta system, Danmar, Norge, Nederländerna, Kanada, Australien, Belgien etc. Alltså ett mycket framgångsrikt statsskick.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback