Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-12-24, 10:45
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tillvägagångssättet var lite annorlunda mot hur det brukar vara. Bedragarna fick henne att swisha pengar till dem, sammanlagt 45000 kronor. Bedragarna måste haft svårt att hålla sig för skratt när de genomförde bedrägeriet.

"Under det fortsatta telefonsamtalet fick Lene svara på vilken bank hon hade. Därefter skulle den påstådda utbetalningen stoppas genom att Lene använde sin swish-funktion i mobiltelefonen och överförde 15 000 kronor vid tre tillfällen till ett särskilt nummer.

– Jag skulle skriva stopp på meddelanderaden efter varje överföring. I det här läget trodde jag verkligen att jag var i goda händer och att någon ville hjälpa mig, säger hon.

Men i själva verket var det sammanlagt 45 000 kronor av Lenes sparpengar från två olika konton som försvann på en minut."

Varje gång sådana här artiklar kommer ut är det inte bara att folk tycker synd om dem eller att de är naiva, utan också ytterligare en påminnelse om de återkommande hoten mot tillitssamhället eller för den delen hela samhället.
Citera
2019-12-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Tyvärr är många lite äldre svenskar väldigt lättlurade. De är inte vana vid att det är nya tider som gäller i vårt land. När de var unga så var såna här bedrägerier inte så vanliga. Sverige var förr ett ganska säkert land. Tyvärr har våra politiker sett till att ändra på det.

Nja, de två första påringarna var tydligen helsvenska. Eftersom nr tre omnämns uttryckligen att hon bröt. Så skyll inte allt på invandrare...

Men i övrigt håller jag med att en blandning av naivitet och omdömeslös godhet från politikerna, blandad med de låga förväntningarnas rasism, OCH en ogenomtänkt och stor invandring, har skapat många problem i det moderna Sverige...
Att våran lagstiftning och rättskipning är inte heller förberedd på problemen, gör ju inte saken bättre...
Citera
2019-12-24, 14:53
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nja, de två första påringarna var tydligen helsvenska. Eftersom nr tre omnämns uttryckligen att hon bröt. Så skyll inte allt på invandrare...

Men i övrigt håller jag med att en blandning av naivitet och omdömeslös godhet från politikerna, blandad med de låga förväntningarnas rasism, OCH en ogenomtänkt och stor invandring, har skapat många problem i det moderna Sverige...
Att våran lagstiftning och rättskipning är inte heller förberedd på problemen, gör ju inte saken bättre...

Jag skyller inte på invandrarna. Är ju t om en själv ( 2:a gen). Jag skyller på politikerna som inte vågar/orkar ta tag i den ökande brottsligheten.
Kriminaliteten ökar för att vi tillåter det!

Polisen har fått ökade anslag, som de tvingas lämna tillbaks outnyttjade för att det saknas poliser.
Citera
2019-12-24, 21:11
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS

Övertolkar du inte nu?

Är det lika mycket i andra länder? Hur som helst är det tveksamt om offer för denna brottslighet passar i den här tråden.
Citera
2020-01-09, 15:21
Medlem
Jamtlandstauss avatar
https://www.expressen.se/kvallsposte...-av-dod-fagel/

”På marken fann vi en av dessa vackra fåglar (kajor) död, precis intill gångvägen där barn, kvinnor och andra julfirare vistas. Min hustru blev rätteligen mycket upprörd och fick lugnas av förbipasserande”, står det i brevet som Ölandsbladet tagit del av.”

I artikeln så får man även veta att frågan om kompensation till den allvarligt skärrade hustrun tas upp i brevet till kommunen.

Det där paret måste ju vara helt felkopplade i hjärnkontoret, jag blir ju som nyfiken på att veta vilka dom är och om dom brukar skicka brev när dom upprörs av saker i sin omgivning
Citera
2020-01-09, 16:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtlandstaus
https://www.expressen.se/kvallsposte...-av-dod-fagel/

”På marken fann vi en av dessa vackra fåglar (kajor) död, precis intill gångvägen där barn, kvinnor och andra julfirare vistas. Min hustru blev rätteligen mycket upprörd och fick lugnas av förbipasserande”, står det i brevet som Ölandsbladet tagit del av.”

I artikeln så får man även veta att frågan om kompensation till den allvarligt skärrade hustrun tas upp i brevet till kommunen.

Det där paret måste ju vara helt felkopplade i hjärnkontoret, jag blir ju som nyfiken på att veta vilka dom är och om dom brukar skicka brev när dom upprörs av saker i sin omgivning
Det där har snurrat hela dagen på Facebook. Iom avsaknad av namn på personer och den vanliga duck face selfien så tror jag att det är någon som trollat med tidningen helt enkelt.
Citera
2020-01-09, 16:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det där har snurrat hela dagen på Facebook. Iom avsaknad av namn på personer och den vanliga duck face selfien så tror jag att det är någon som trollat med tidningen helt enkelt.
Precis min tanke också, eller att de skickat ett mail till kommunen, men att allt bara är ett skämt. Helt klart ett bus jag själv gärna utfört.
Citera
2020-01-09, 18:15
Medlem
Jamtlandstauss avatar
Tidningen borde ju kollat så kommunen fått in det brevet, är det inte så att all mail/post till exempelvis kommuner ör offentliga handlingar som vem som helst kan begära att se?

En trollning med kommunen kan det ju vara, men jag hoppas ju verkligen att dessa människor existerar, dom borde ju ha en väldigt besvärlig vardag.
Citera
2020-01-10, 13:38
Medlem
Dofternas avatar
Död fågel upptäckt på Öland - stabil människa tappar fattningen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ha-ersattning
"Stockholmsparet gjorde en tråkig upptäckt under en promenad på Öland. En kaja hade trillat av pinn och låg död på marken. Kvinnan blev så chockad att hon fick lugnas av förbipasserande.

I ett brev till kommunen kräver paret ersättning för sin obehagliga upplevelse."
Vad kan ha hänt fågeln och hur ska vi undvika att människor utsätts för naturens ondska? Hur snart skulle Sverige gå under ekonomiskt om vi börjar ge skadestånd till folk som är med om såna här och liknande tråkiga och obehagliga upplevelser?

Om tråden ligger fel så ger jag min tillåtelse till Mod att flytta till lämpligt ställe.
Senast redigerad av Dofterna 2020-01-10 kl. 13:49.
Citera
2020-01-10, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ha-ersattning
"Stockholmsparet gjorde en tråkig upptäckt under en promenad på Öland. En kaja hade trillat av pinn och låg död på marken. Kvinnan blev så chockad att hon fick lugnas av förbipasserande.

I ett brev till kommunen kräver paret ersättning för sin obehagliga upplevelse."
Vad kan ha hänt fågeln och hur ska vi undvika att människor utsätts för naturens ondska? Hur snart skulle Sverige gå under ekonomiskt om vi börjar ge skadestånd till folk som är med om såna här och liknande tråkiga och obehagliga upplevelser?

Om tråden ligger fel så ger jag min tillåtelse till Mod att flytta till lämpligt ställe.

En annan form av bedrägeri.
Citera
2020-01-10, 13:49
Medlem
Det där är allvarliga saker. En gång träffade jag på en död kalv i skogen under svampplockning. Jag sitter numera inlåst och starkt medicinerad på Säter.

De kan väl inte mena allvar, det måste väl vara ett försök att skoja med kommunen? Kolla de något högtravande formuleringarna:
Citat:
På marken fann vi en av dessa vackra fåglar (kajor) död, precis intill gångvägen där barn, kvinnor och andra julfirare vistas. Min hustru blev rätteligen mycket upprörd och fick lugnas av förbipasserande, står det i brevet som tidningen tagit del av.

Kvinnor och barn kunde se den! Och julfirare! Rätteligen mycket upprörd!
Citera
2020-01-10, 13:57
Medlem
FedupFlorences avatar
Och när man tror att man har läst allt och trodde att det handlade om omsorg om fåglar.

Citat:
Vad är detta för vederstygglig hantering av vårt fågelliv? Vi vill nu veta att ni omprövar ert beslut att utrota stadens kajor.

– Vidare vill vi veta hur ni tänker kompensera min hustru som allvarligt skärrats av åsynen som drabbat henne?, skriver paret i sitt brev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in