2002-07-02, 17:34
Medlem
Hej Maiden!

Javisst, etik står alltid i relation till det omgivande samhället, till olika sorts behov i olika sorts samhällen hos olika individer eller grupper av individer. Det är ju därför etik ser olika ut i olika historiska epoker. Småstölder t ex är i Sverige ett lindigt brott. Vi är ju så rika att stöld vanligen inte hotar existensen hos den som blir bestulen. I fattiga samhällen är däremot även småstöld ett allvarligt brott, ibland på gränsen till mord av den bestulne. Därav kommer att fattiga samhällen bestraffar stöld mycket hårt.

Ja, jag tillhör den "restriktiva sidan". Det är dock knappast för mig en fråga om olika sorts substanser. Jag är en s k berusningsrestriktiv. Därav min fråga om berusningsetik.

En orsak till att jag ställt debattfrågan är att berusning i vår typ av samhälle är en etiskt knepig sak. Om man är en fattig bonde i ett glesbefolkat och tekniskt lågt utvecklat land så gör det inte så mycket om man är halvfull eller bakfull på åkern. Om man däremot lever i storstad och har tekniskt avancerade uppgifter i ständig frottering med många andra människor och med höga effektivitetskrav så är rus eller bakrus ytterst besvärande.

Så hur ser rus-etik ut i vårt samhälle?

När det gäller tolkning av drogpolitiska mål så får man nog se till att inte läsa orden som Fan läser Bibeln. Narkotikafritt samhälle betyder INTE ett samhälle fritt från olika substanser. Inte heller ett samhälle fritt från bruk av dessa substanser. Det betyder bara att visionen är ett samhälle fritt från berusningsbruk av olika droger. Ingen är så korkad att man vill ta bort opiater för smärtplågade människor eller amfetamin för neurologiskt skadade eller alkohol för utvärtes bruk eller som drivmedel för motorer.

Det handlar egentligen bara om sättet att använda substansen ifråga, dvs motivet och etiken bakom användningen. Klart är att berusning på olika substanser inte är okomplicerat...vare sig för individ, närstående eller samhället i stort. Antagligen är det en politisk ödesfråga i samma storleksordning som global förgiftning, nedsmältning av polerna och världskrig. Jag menar... vårt förhållningssätt påverkar människans livsbetingelser i lika hög grad som dessa fenomen.
Citera
2002-07-02, 23:20
Medlem
Dolphins avatar
Tack Astri de va ett bra inlägg.
Varför berusar vi oss? En ung människa berusar sig för att uppleva det som skall komma medan en gammal människa berusar sig för att glömma.
Citera
2002-07-04, 01:35
Medlem
Ja varför?

Dolphin, tack själv :-)

Ja varför berusar vi oss? Ordet "rus" kanske man inte ska tolka så kemiskt, att det bara är genom att skölja kemiska substanser genom hjärnan som man uppnår berusning. Det finns tusen andra sätt...okemiska metoder att nå samma mål s a s. Fast inne i hjärnan, där är det kemiska processer även för en drogfri människa i livsberusning.

Det handlar väl om det extra-ordinära i livet? Att söka sig bort från vardag, från det invanda, det ordinära. Jag tror att alla vet och känner att livet är så mycket större, rikare, häftigare än vardagen, det ordinära. Dit vill man. Inte hela tiden för då blir det extraordinära bara ordinärt, topparna blir platta. Men ibland, tillräckligt ofta för att hålla oss levande, förundrade. Tillräckligt ofta för att vi ska känna att vi utvidgar oss, växer ut mot eller kanske mer in i den stora, rika världen.

Vissa är dock mest eller bara intresserade av den kemiska vägen, dvs att svälja, sniffa, röka eller injicera för att nå fram till de känslor som alla vill till.
Så frågan är snbarare...Varför är det så att vissa bara klarar av den kemiska vägen till det extraordinära, spännande livet?
Det finns ju många svar...
Citera
2002-07-05, 21:12
Medlem
Replik t. Astri

Om du tror att jag utryckte föreställningen att begreppet "narkotikafritt samhälle" innebär ett samhälle fritt ifrån narkotiska läkemedel så tar du miste. När jag talar om "det narkotikafritt samhället" så syftar jag på ett samhälle fritt ifrån bruk av narkotika i russyfte, ingenting annat. Det är den målsättningen som enligt min mening är orealistisk. Det är också naturligtvis illegalt berusningsbruk av narkotika som avses när man använder begreppet.

Att ha en orimlig målsättning är inte bra för det dagliga arbetet med narkotikan, i synnerhet inte inom vårdväsendet. Sprutbytesprojektet är ett utmärkt exempel. Den stränga ideologin hamnar i första rummet, och en välgenomtänkt social insats -som vid utvärdering visar på en positiv nedgång i smittspridningen m.m-, blir en principfråga för den prohibitionistiska politiken, och placeras på evaluation för evigt.

Jag håller med dig när du talar om hur människans livsbetingelser formas av hur vi betraktar ett visst beteende. Jag är dock av den oortodoxa uppfattningen att ett fördömande förhållningssätt till ett visst beteende kan påverka den avvikande individen i negativ rikting. För att överförenkla (då jag inte har tid att gå in närmare på teorin för tillfället) så kan man säga att det är samhällets negativa reaktioner på människan som underhåller och t.o.m utvecklar det avvikande beteendet, missbruk i det här fallet.

Jag tror att du anser att berusningsbruk närapå undantagslöst är missbruk av droger, även alkohol. Jag håller inte heller med dig här. Jag gör skillnad mellan rekreationellt bruk och missbruk. Notera att jag väljer att använda ordet rekreationellt bruk, inte harmlöst bruk eller riskfritt bruk.

Faktum är att trots att de flesta vuxna påstår att de dricker för att det är gott, så tror jag bestämt att en majoritet av alkoholkonsumenterna dricker även för rusets skull, även om det kanske är omedvetet. Man tycker att det är trevligt att sitta på terrassen en sommarkväll och dricka något glas vin eller två. Man kanske dricker för att det är gott, men jag tror att det är ganska få som ser den medföljande ruseffekten som en enbart negativ biverkning.

Jag försöker verkligen inte hamna i den gamla "alkohol kontra cannabis"-diskussionen här, jag vill enbart peka på att det finns människor överallt här i landet som använder droger delvis i russyfte, och det våre ganska fräckt att påstå att alla dem missköter sin samhälleliga skyldighet att vara funktionella kuggar i maskineriets hjul. Det vore dessutom inte sant.
Citera
2002-07-05, 21:32
Medlem
Jag antar som du märker att det var mitt inlägg (och inte Maiden's) som du svarade på i trådens början. Det var iallafall jag som tog upp "det narkotikafritt samhälle" med dig i din första tråd

http://www.flashback.se/forums/viewtopic.php?t=5191

Tyvärr så måste jag beklagligt nog meddela att jag antagligen inte kommer att kunna besöka forumet på 14 dagar, jag reser nämligen bort.

Jag fortsätter dock gärna denna diskussion med dig astri, och du kan om du vill kontakta mig på chronic@chello.se
Jag kommer dock inte heller här att kunna besvara några brev förrän om två veckor.

Vi har mycket att tala om, jag har länge sett fram emot att gå i klinch med en värdig åsiktsmotståndare i debatten.

På återseende
Indica
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in