Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-06-11, 15:19
  #25
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öl e
Anledning till varför jag skrev det, var ju för att visa på att när man pratar om det "homogena sverige" som inte hade någon invandring så var ju det p g a att många tvärtom flyttade istället.
Vems historiska kunskaper är bedrövliga? Det är sant att själva Sverige hade en ganska ordentlig tillväxt men det var fortfarande väldigt mycket fattiga människor som levde på gränsen. Tur för dom att USA då tog emot så många invandrare.
USA var en nybyggarstat som behövde dugligt europeiskt folk, USA var mer homogent på den tiden än det är nu och svenskarna bidrog till det vilket man inte kan säga om dagens invandrare som kommer till Sverige, det går inte att jämnföra med dagens Sverige på något sätt.

Homogena länder har alltid klarat sig bäst.
Citera
2007-06-11, 15:21
  #26
Medlem
Erk Swedes avatar
influeras

Citat:
Ursprungligen postat av inden
Befolkningsmässigt ja, men vi har alltid låtit oss influerats av andra. Jag kanske har fått ordet mångkultur om bakfoten?
Ja du har definitivt fått ordet mångkultur om bakfoten,men det finns PK människor som beskriver mångkultur som du gör.
Om ett samhälle utvecklas tar man till sig bra ideer och förbättrar dom
Om vi ser på de patent som svenskar fått fram så ser vi att Sverige är ett föregångsland på nästan alla fronter.
Vad dagens berikare kan ge sverige förutom kostnader och sjukdomar det vete sjutton.
Citera
2007-06-11, 19:06
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Öl e
Det är du, tillsammans med dina trångsynta vänner som ser Sverige som ett "Frankensteins monster". Jag och de flesta andra trivs här.
Du kanske skall flytta om det är så hemskt?

Nej tack jag trivs mycket bra i Sverige. Men för den sakens skull tänker jag inte sluta att kräva förändring till det bättre. Dagens kravlösa multi-kulti-samhälle gagnar egentligen ingen, det är bara en dekoration för verklighetsfrånvända politiker
Citera
2007-06-12, 09:05
  #28
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Ja du har definitivt fått ordet mångkultur om bakfoten,men det finns PK människor som beskriver mångkultur som du gör.
Om ett samhälle utvecklas tar man till sig bra ideer och förbättrar dom
Om vi ser på de patent som svenskar fått fram så ser vi att Sverige är ett föregångsland på nästan alla fronter.
Vad dagens berikare kan ge sverige förutom kostnader och sjukdomar det vete sjutton.

Jag har läst på lite nu och det är ju inte mångkultur jag är för egentligen utan den så kallade smältdegeln. Jag ser inget positivt med att flera olika kulturer lever sida vid sida i ett samhälle. Det blir på något sätt att den ursprungliga svenska kulturen är ett värddjur och de mindre kulturerna och befolkningarna parasiterar på oss.
Citera
2007-06-12, 12:41
  #29
Avstängd
Muhammad_Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Men funkar inte japaner och kineser bra delvis just för att dom anpassar sig? Dom kräver vad jag vet inte minareter, egna lagar för förhållandet mellan män och kvinnor, etc.

Vad jag vänder mig mot är hemspråksundervisning, stöd åt invandrarföreningar, etc. Folk ska inte uppmuntras att behålla sin gamla kultur utan ska uppmuntras att anamma den svenska kulturen - i synnerhet i viktiga frågor som rättsuppfattning, förhållandet mellan män och kvinnor, etc. Att ha en "mångfald av kulturer" i dessa frågor är rent vansinne och kommer som artikeln säger leda till sönderslitna samhällen. Jag skulle snarare jämföra med situationen i Östeuropa innan första världskriget med massa etniska konflikter än med Sydafrika, men mekanismen är densamma.

Språk, matvanor, traditioner är egentligen ganska oviktigt. Vad som är viktigt är gemensamma synsätt på etik, moral, heder, brottslighet mm.

De kulturer som krockar med de viktiga värdringarna som synen på kvinnor, heder och brottstollerans är de som utgör problematiken.

Japaner som strikt håller på japansk kultur i Sverige är det få som har problem med. Svenska tonårstjejer blir inte gruppvåldtagna. Svenskar blir inte nersparkade på gatan. Dom introducerar sushin och kan näst intill enbart uppvisa positiva ting för svensken. Sådan typ av invandring är faktiskt berikande.

Afrikanska och mellanösternkulturer krockar med den svenska och västerländska på flertalet områden. Om en svensk skulle påstå att kvinnor som inte bär slöja är horor som man kan våldta, skulle han klassas som psykiskt sjuk. Dock finns nu arabisk hederskultur att stödja sig på.

Att invandrare inte lär sig små grodorna är inte av extrem vikt. Att dom förstår att steningar är en sjuklig handling, precis som gruppvåldtäkter, dråp mm är det viktiga.

Mångkultur är ett alldeles för generellt begrepp. Viss typ av mångkultur är positiv, annan är mycket negativ. Alla vet vid det här laget vilken typ som gör Sverige till en sämre plats.
Citera
2007-06-12, 17:27
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhammad_Akbar
Språk, matvanor, traditioner är egentligen ganska oviktigt. Vad som är viktigt är gemensamma synsätt på etik, moral, heder, brottslighet mm.

De kulturer som krockar med de viktiga värdringarna som synen på kvinnor, heder och brottstollerans är de som utgör problematiken.

Ja, men dessa saker går ofta hand i hand, iaf sånt som språk. Talar du ditt eget språk snarare än svenska är chansen mindre att du anammar svenska idéer om etik och rätt - inte minst eftersom du inte kommer att umgås med svenskar. Jag är också delvis tveksam till den judiska kulturen - det är inte bra att en grupp avskiljer sig från resten av samhället. Det skapar bara motsättningar.

Citat:
Japaner som strikt håller på japansk kultur i Sverige är det få som har problem med. Svenska tonårstjejer blir inte gruppvåldtagna. Svenskar blir inte nersparkade på gatan. Dom introducerar sushin och kan näst intill enbart uppvisa positiva ting för svensken. Sådan typ av invandring är faktiskt berikande.

Afrikanska och mellanösternkulturer krockar med den svenska och västerländska på flertalet områden. Om en svensk skulle påstå att kvinnor som inte bär slöja är horor som man kan våldta, skulle han klassas som psykiskt sjuk. Dock finns nu arabisk hederskultur att stödja sig på.

Att invandrare inte lär sig små grodorna är inte av extrem vikt. Att dom förstår att steningar är en sjuklig handling, precis som gruppvåldtäkter, dråp mm är det viktiga.

Mångkultur är ett alldeles för generellt begrepp. Viss typ av mångkultur är positiv, annan är mycket negativ. Alla vet vid det här laget vilken typ som gör Sverige till en sämre plats.

Nå, du har en poäng med japanerna men dom är ju nästan som västerlänningar hemma också.
Citera
2007-06-20, 15:53
  #31
Medlem
Den berömde statsvetaren Putnam kritiserar multikulturella samhällen. Gudmundson om detta och tystanden om det i svensk media, trots att han fått Sveriges finaste pris i området:

http://gudmundson.blogspot.com/2007/...frelsning.html

Citat:
In highly diverse cities and towns like Los Angeles, Houston and Yakima, Wash., the survey found, the residents were about half as likely to trust people of other races as in homogenous places like Fremont, Mich., or rural South Dakota, where, Putnam noted, “diversity means inviting a few Norwegians to the annual Swedish picnic.”
Citera
2007-06-20, 16:40
  #32
Medlem
wolframs avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av inden
Sverige har väl alltid varit väldigt mångkulturellt? Vi har varit väldigt toleranta och nyfikna när det gäller främmande kulturer. Problemet som nu har uppkommit är att vi i vårt mångkulturella samhälle släppt in kulturer som inte kan tolerera mångkultur.

Sverige har alltid varit mycket homogent jämfört med andra länder allt annat är önsketänkande.
Österrike-Ungern var däremot en stadsbildning som kan kallas för en "mångkultur".
Citera
2007-06-20, 16:47
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Sverige har alltid varit mycket homogent jämfört med andra länder allt annat är önsketänkande.
Österrike-Ungern var däremot en stadsbildning som kan kallas för en "mångkultur".

Visst! Och så bra det gick sen! Mångkulturen startade ett världskrig.
Citera
2007-06-20, 17:39
  #34
Medlem
Svampfests avatar
Mångkultur är som belzebubb beskriver den väldigt träffande..

Citat:
vips har vi förklaringen till varför "mångkultur" inte fungerar. Mångkultur är som att ösa in 30.000 hiphopare, 30.000 punkare och 30.000 synthare bland de 30.000 hårdrockare som redan finns på SRF. Att försöka få mångkultur att fungera - rent politiskt - är som att en orkester på festivalen ska spela ett stycke som tilltalar samtliga dessa grupper rent musikaliskt. Finns det någon sådan musik? Nej. Inte heller finns det någon politik som skapat fungerande mångkultur.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=500262
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback