2007-06-15, 11:08
Medlem
Har en webbshop vid sidan av mitt arbete. Men om jag skulle bli erbetslös är jag inte berättigad till akassa då? Får inte in tillräckligt på shoppen så jag kan leva på den. Den hindrar ju inte mig från att ta ett annat arbete.
Citera
2007-06-15, 11:16
Medlem
Citerat från Sifs a-kassa.
"Om du haft ett eget företag vid sidan av ett heltidsarbete under minst sex månader före du blev arbetslös, påverkar företaget inte ätten till arbetslöshetsersättning, om inkomsten i företaget i genomsnitt inte har överstigit 1920 kr per vecka. [..] nettointäkten per år får inte ha överstigit ca 99 800 kr."
Citera
2007-06-15, 11:41
Medlem
ok
från kommunals akassa
"15. Behåller jag ersättningen när jag startar företag?
När du startar och börjar arbeta i eget företag kan du inte få ersättning från a-kassan. Du kan söka starta eget-bidrag hos Arbetsförmedlingen, det bidraget motsvarar arbetslöshetsersättningen. "

detta tolkar jag som att man inte får det alls. Oberoende av omfattning och summor. Och dom vägrar svara på frågor om man inte lämnar personnummer och det är jag inte så sugen på.
Kan dom på nåt sätt kolla upp om man har eget företag och gör dom det?
Citera
2007-06-15, 12:17
Medlem
Bengrots avatar
För att få ersättning från A-kassan så måste företaget vara vilande eller avregistrerat. Numera så finns det ju också något som heter ALFA-kassa, men hur reglerna är där vet jag ej.
Citera
2007-06-15, 22:11
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
Har en webbshop vid sidan av mitt arbete. Men om jag skulle bli erbetslös är jag inte berättigad till akassa då? Får inte in tillräckligt på shoppen så jag kan leva på den. Den hindrar ju inte mig från att ta ett annat arbete.
Det där varierar lite grann beroende på vilket fack, eller snarare vilken A-kassa du är ansluten till. Men i prinicp gäller att om du har haft ett företag vid sidan om din ordinarie anställning får du fortsätta driva företag i samma omfattning och med samma inkomster som före du blev arbetslös. Dock förutsätts du dock kunna söka arbete "på heltid".

När du då blir arbetslös och ansöker om ersättning från A-kassan så får du redovisa arbetstid och inkomster du har haft i/från företaget. Vad gäller inkomsterna så får du skicka in kopia på deklarationen. Och det som räknas är det det belopp du deklarerar för och som där kallas inkomst av näringsverksamhet.
Citat:
från kommunals akassa
"15. Behåller jag ersättningen när jag startar företag?
När du startar och börjar arbeta i eget företag kan du inte få ersättning från a-kassan. Du kan söka starta eget-bidrag hos Arbetsförmedlingen, det bidraget motsvarar arbetslöshetsersättningen. "

detta tolkar jag som att man inte får det alls.
Det där gäller om du är arbetslös och startar ett företag. När du har ett företag vid sidan om din anställning är det ok.
Citat:
Kan dom på nåt sätt kolla upp om man har eget företag och gör dom det?
Normalt kollar dom väl det inte utan dom går på det du skriver i din ansökan. Men om dom skulle vilja kolla så är det ju inte så svårt. Från skattemyndigheten får dom snabb reda på om du har FA- eller F-skattsedel och då får du redovisa omfattningen av ditt företag. Därifrån får dom också reda på vad du har i inkomst av näringsverksamhet.

Men det största/värsta/bästa skyddet A-kassorna har mot fiffel med detta är ju att den som blir påkommen med att ha drivit företag i smyg kan tvingas betala tillbaka hela eller delar av den ersättning man fått från A-kassan. Ett års A-kasseersättning är ju på 100 000-150 000 kr och då är det inte så kul att behöva betala tillbaka detta...........

Citat:
Ursprungligen postat av no1atal
Citerat från Sifs a-kassa.
"Om du haft ett eget företag vid sidan av ett heltidsarbete under minst sex månader före du blev arbetslös, påverkar företaget inte ätten till arbetslöshetsersättning, om inkomsten i företaget i genomsnitt inte har överstigit 1920 kr per vecka. [..] nettointäkten per år får inte ha överstigit ca 99 800 kr.
Det är alltså nettot som räknas. Alltså samtliga intäkter minus samtliga kostnader samt efter alla dispositioner du gör på N1/N2-blanketten. Alltså efter avskrivningar, avsättningar till periodiseringsfonder, egenavgifter, sociala avgifter, med mera. För att hamna på en sådan nettointäkt kan du nog ha ett överskott på 125 000-175 000 kr efter alla direkta kostnader. Så har du inte alltför höga intäkter i din verksamhet så är inkomstgränsen inte något problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in