Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-11, 00:29
  #397
Medlem
FXHEs avatar
De otroligt storslagna och utdragna naturscenerna i Tree of Life http://www.imdb.com/title/tt0478304/ är det vackraste jag sett på bio i år i alla fall.
Citera
2012-11-24, 22:27
  #398
Medlem
fj6A8io4i23wfjks avatar
Underbar tråd! Den är värd att komma upp igen!

ska äve kolla igenom de filmer som nämnts
Citera
2012-11-25, 14:25
  #399
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
There Will Be Blood, Days Of Heaven, Utflykt i Det Okända och Barry Lyndon är det fyra namnen som ploppar upp i skallen först.

Sen har vi ju Antichrist och Melancholia också. Två extremt vackra filmer enligt min mening.

Kurosawas mästerverk Ran är väll också värd att nämna i sammanhanget.
Citera
2012-11-25, 17:04
  #400
Medlem
EddieGeins avatar
Den vackraste jag sett hittills är absolut '' Il Gatopardo '' eller '' Leoparden ''. Balscenen är förmodligen en av de vackraste scenerna i filmhistorien.
Citera
2012-11-26, 09:20
  #401
Medlem
Dansar med vargar - helt fantastisk och vacker på alla sätt och vis, kan inte säga mer.

Hero - färgerna, känslorna, scenografin; wow.

Där floden flyter fram - fiskarscenerna är äkta tjusning, att göra nåt så vackert av något för många så alldagligt, fantastiskt.

Once upon a time in China - jokern i listan, visst är det en bra action och häftigt äventyr, men ack vad snyggt det är. Ta bara öppningsscenen och "introt" på stranden, underbart.
Citera
2024-01-25, 08:06
  #402
Medlem
Ska se om jag kommer på bra kandidater bland live action-filmer längre fram, men bland animerat, vilket jag blivit påmind om nu i juletider, så finns det en handfull brittiska kortfilmer som slår nästan allt, och är minst på samma nivå som det bästa av Hayao Miyazaki eller Tomm Moore's irländska trilogi The Secret of Kells (2009), Song of the Sea (2014) och Wolfwalkers (2020).

Det började med dialogfria TV-filmen The Snowman / Snögubben (1982) som bygger på en barnbok av Raymond Biggs, filmatiserad av Dianne Jackson. Animationen är så vacker så man blir tårögd, och dom i sin tur klarar jag inte av att hålla emot längre i flyg-scenen till tonerna av Walking in the air, då brister det varje jul. Den här filmen har samma status i England(och även Finland) som Karl Bertils Julafton, sänds varje jul, i Sverige har den aldrig sänts vad jag kan se, men finns utgiven på DVD.

www.imdb.com/title/tt0084701

Finns som kuriosa i tre olika versioner, i originalet är det författaren Raymond Biggs som vandrar i snön i första scenen innan animationerna kommer igång, för USA-releasen filmades en ny introduktion med David Bowie på vinden, och runt sekelskiftet till 20-årsjubileet filmades en ny introduktion med komikern Mel Smith som jultomten, den versionen är sedermera begraven sedan Smith's bortgång 2013. Yle brukar sända originalet med Biggs, croppad till widescreen, tankar man filmen brukar man få tag i David Bowie-versionen.


Den röda tråden fortsätter med ännu en Dianne Jackson-film i samma animations-stil, Granpa (1989) på liknande tema som Bröderna Lejonhjärta. Tyvärr är den i nutid svårfunnen(finns en VHS-rip), rättigheterna har vandrat runt för att slutligen stanna hos Disney, som i sin tur låst in den i valvet, och det är väl tveksamt om den någonsin kommer tas ut och restaureras, för den bevisar bortom allt rimligt tvivel att på samma sätt som Playstation och XBox aldrig kommer i närheten av den magin som Nintendo skapat, så kommer Disney i modern tid aldrig i närheten av nivån av magi som förr eller den från konkurrenterna inom animerat.

www.imdb.com/title/tt0406810


Mer animation i samma stil, nu igen baserat på två barnböcker av Raymond Biggs, men regisserat av Dave Unwin, TV-filmen Father Christmas (1991) med Mel Smith som en frispråkig jultomte, yttrar den barnvänliga svordomen blooming 75ggr, vilket censurerats i amerikanska utgåvan och ersatts av merry. Utspelar sig i samma universum som The Snowman och är om än mer humorinriktad lika vacker.

www.imdb.com/title/tt0180691


En tredje Raymond Biggs-filmatisering för julen, TV-filmen The Bear (1998) av Hilary Audus om en isbjörn som flyttar in hemma hos en flicka, och pga sin storlek har svårt att få plats i hushållet. Likt Snowman är den dialogfri i original, för USA-lanseringen fick den dialog av Judi Dench, en version som jag inte sett ännu. Lika vacker som tidigare nämnda filmer.

www.imdb.com/title/tt0286490


Avslutar med en sequel, The Snowman and the snowdog (2012) återigen av Hilary Audus, som bygger på Biggs karaktärer. Återigen innehåller den en totalt magisk flygscen till tonerna av Light the night av Andy Burrows. Musikaliskt sett påverkar flygscenen inte tårkanalerna lika mycket som den i originalet, men visuellt sett är den än mer vacker. Guld. Inte heller denna verkar ha visats i Sverige.

www.imdb.com/title/tt2560206

Dom här fem filmerna ingår i min årliga julrunda, och sett till vackerhet ligger dom på 100% alla fem. Borde tilltala folk som utöver Miyazaki och Moore gillar Nalle Puh-filmerna, vars barnboksliknande animations-stil gör en nostalgisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback