Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-18, 19:20
  #13
Moderator
^Eazs avatar
Spelrelaterat -> Retro.
/Mod
Citera
2014-11-19, 09:21
  #14
Medlem
Spelade det på Mac och klarade allt utom det då man








SPOILER










skulle ta av sig allt för att komma över repbron. Herre Gud vad frustrerad jag var. Gick och gjorde allt i evigheter. jag och min dåvarande tjej upptäckte Internet samtidigt och samma dag kom vi på att vi skulle söka på nätet efter hjälp. Båda blev helt exalterade på var sitt håll. Sen gick vi hem och varvade skiten.
Citera
2014-11-20, 21:28
  #15
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Helt fantastiskt att spela detta igen, man minns vissa av rummen som om det vore igår.
Dock så är jag sjukt missnöjd att det går på tid, alltså att man dör om man inte hittar botemedlet i tid.
Att man ska tända facklor är jag med på men att ha ytterligare tidsgränser är lamt..
Är tvungen att köra om igen..

du ska bara ha en fackla tänd i taget

(men jag håller med dig)
Citera
2023-07-28, 14:39
  #16
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Dags för en till fetingbump!

I september i år släpps Beyond Shadowgate, den officiella uppföljaren till det klassiska NES-spelet Shadowgate från 1989. Det är en kickstarterhistoria där utvecklarna har utgått från gamla designdokument från 80-talet och gjort ett jättearbete med att få till en modern 8-bitarsupplevelse. Man har t.o.m. anlitat konstnären som gjorde omslagsbilden till Nintendokassetten för att göra officiell artwork för spelet.

https://www.kickstarter.com/projects...ond-shadowgate

Video med gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=Vswx1-FC6Io

Någon mer som är taggad på att tända facklan och gå och dö tusen gånger om igen?


OBS:
Det finns ett spel till TurboGrafx CD från 1993 som också heter Beyond Shadowgate, men det är inte relaterat till detta. Oklart varför man valde att ha samma titel...
Citera
2023-08-02, 19:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
du ska bara ha en fackla tänd i taget

(men jag håller med dig)
Också fetingbump men om jag minns rätt så var det inte realtid det gick på. Varje moment du gjorde minskade facklorna med ett "snäpp" tills de brann ut. Minns att "varningsmusiken" när facklorna var nästan slut var så sjukt irriterande.
Citera
2023-08-26, 15:11
  #18
Medlem
Shadowgate, ett av de få spel jag rent utav skryter om att ha varvat helt utan hjälp. Det tog länge, det blev många svordomar, men jag körde på och tillslut en kväll klarade jag av det strax innan det var dags att åka iväg till brorsans skolkoncert. (han spelade bariton)

Sett den där remaken som finns, verkar suga men ändå vara gjord med kärlek. Kan bli spännande med en uppföljare helt klart.

(Spelade för första gången i 6-års med en klasskompis, vi klarade det inte. Sen slutligen i åk3 eller åk4 klarade jag av det)
Citera
2023-09-27, 21:04
  #19
Medlem
paskharens avatar
Finns ju en remaster på detta spel på Steam. Har bara spelat någon timme men verkar vara riktigt bra. Spelade också originalet när jag var ung. Kommer ihåg att jag ringde nintendoklubben en gång. "jack i golvet". Där det fanns en vattenflaska har jag för mig som man kunde dra upp från golvet.
Citera
2023-10-22, 00:34
  #20
Medlem
Aldwychs avatar
Minns att det var många som fastnade i slutet på NES-versionen när man skulle gå tillbaka till början av slottet och hämta en grej som behövdes mot slutbossen.

Annars var ju det roligaste alla absurda sätt som man kunde dö på. Som när man hade kastat isklotet i den brinnande oljan för att släcka elden så man kunde gå över bron så gick det att tända på oljan igen med en fackla så man brann upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback