Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-26, 02:02
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
r det inte s som han sger, att om man stller tndningen senare s varvar den mer fast man tappar bottendrag?
Jag vill f det till att ju senare motorn tnder ju lgre varv kan den arbeta p utan spikning och detta stds av en suzuki k50 jag hade.
Hade sen tndning p den och kunde utan problem ligga och "cruisa" p 4:ans vxel 800varv och det var nd ordentligt med drag i motorn.

Tidig tndning kar risken fr spikningar speciellt p lga varv, brnsleluftblandningen kan bara brinna s snabbt och fr att den ska hinna med p hga varv mste tndningen stllas tidigare.

Citat:
Angende varv kan jag faktiskt sga att Dakota varvar ganska okej i trimmat tillstnd.
D har du haft tur, pratat med flera som frskt trimma dakota men runt 6000rpm blev det fr kraftiga vibrationer.
Citera
2007-09-26, 02:46
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Jag vill f det till att ju senare motorn tnder ju lgre varv kan den arbeta p utan spikning och detta stds av en suzuki k50 jag hade.
Hade sen tndning p den och kunde utan problem ligga och "cruisa" p 4:ans vxel 800varv och det var nd ordentligt med drag i motorn.

Tidig tndning kar risken fr spikningar speciellt p lga varv, brnsleluftblandningen kan bara brinna s snabbt och fr att den ska hinna med p hga varv mste tndningen stllas tidigare.

D har du haft tur, pratat med flera som frskt trimma dakota men runt 6000rpm blev det fr kraftiga vibrationer.
Jo den var ju inte s vrst bra balancerad tycker jag, men det gr att pressa nd, grejerna klarar alltid lite mer n man tror! Den kkade iofs ramlager, men vafan, snt fr man ju rkna med.

Frresten, 800rpm r ju nstan tomgng, eller? Jag har ftt fr mig att det r ganska lite, nr jag gick p gymnasiet och svarvade s krde jag ofta med 800rpm, och chucken snurrade inte s vrst fort d..
Citera
2007-09-26, 03:12
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Jo den var ju inte s vrst bra balancerad tycker jag, men det gr att pressa nd, grejerna klarar alltid lite mer n man tror! Den kkade iofs ramlager, men vafan, snt fr man ju rkna med.
Nu pratar jag vibrationer dr grejerna inte hller alternativt vibrerar fr mycket fr att kra.
ven hrt frn ett par hll att kopplingen kan brja strula vid hgre varvtal.

Frresten, 800rpm r ju nstan tomgng, eller?
En bra bit under tomgng, 1250(+-50) skulle tomgngen ligga p.
Gick kra p lgre varvtal ns men var nt jag undvek pga vxelldan.

och chucken snurrade inte s vrst fort d..
Precis, va skitgott kunna g s lgt i varv och nd bara kunna dra fullgas och moppen stack som ett skllat ollon.
Speciellt kul va de med alla fjortisar som kom med sina skotrar och fick se min rosthg med de lga varvtalet och bara kicka ner 2vxlar och stack ivg med en ylande motor p bakhjulet.

En annan frdel med de lga varvtalet var att motorn nstan inte lt nnting trots skjuten ljuddmpare s gick smyga om man ville.
Citera
2007-09-26, 03:36
Medlem
Krafses avatar
Hmm, det dr med kopplingen mste vl vara det dr lagret som finns dr i dragbulten eller vad den heter? Nt annat kan det vl inte vara? Iofs s snurrar Puch-kopplingen betydligt fortare n vanligt d den sitter p vevaxeln, kanske r s att oljan helt enkelt pressas ur kopplingen p.ga centrifugalkrafterna? Men sen ligger man ju inte p fullgas heller i ngra lngre strckor, utan slpper av och kopplar efter ett par sekunder p maxvarv. D smrjs ju kopplingen igen nr lamellerna sras.
Citera
2007-09-26, 03:58
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Hmm, det dr med kopplingen mste vl vara det dr lagret som finns dr i dragbulten eller vad den heter? Nt annat kan det vl inte vara?
Ingen aning, aldrig grvt i nn dakota.

Iofs s snurrar Puch-kopplingen betydligt fortare n vanligt d den sitter p vevaxeln,
Lter inte som nn bra lsning, tycker det ser ut som kopplingen sitter p en bronsbussning p vevaxeln och det ger vibrationer s det str hrliga till.
Har samma idiotlsning p min nuvarande moppe och ett helvete f ner vibrationerna p hga varv.

Citat:
kanske r s att oljan helt enkelt pressas ur kopplingen p.ga centrifugalkrafterna?
Ska inte spela nn roll d lamellerna nd inte ska slira.

Citat:
Men sen ligger man ju inte p fullgas heller i ngra lngre strckor,

Beror ju helt p vem som kr, sjlv har jag legat 1mil med fullgas p suzukin nr man haft brttom men iofs va ju en japanares den tlde de.
Citera
2007-09-29, 18:29
Medlem
Jag fr vrsta nostalgitrippen nr jag lser den hr trden.

Jag har aldrig gt en Puck Dakota d jag sjlv krde Zundapp d det begav sig i mitten av 80 talet nr man var 15 r.
Jag hatade burkljudet frn alla Puckar.
De hade dock en mycket starkare drivaxel vilket r bra om man trimmar.

En enkel frga r nr man slutade tillverka Dakotan ?
D ngon i trden nmner den 3 vxlade ldan s antar jag att det r samma moppar som gr i arv och r tillverkade ngon gng p sent 70-tal eller tidigt
80-tal ?

P min tid kpte man trimmen p "Hobbex" och inkompetensen var lika illa som nu d man var ivrig att f dit grejorna utan att veta hur.
Det r vl s man lr sig.

En trimm jag aldrig testade d resurserna saknades d r vevhuskomprimeringen.

En standardcylinder frn 80 talet r vl pluggad i uppsugskanlerna vilket ni trimmare motverkar med det ni kallar portning ?

Tanken r att med vanlig 3D frsning ltta ur vevhushalvorna efter en enkel 3d Scanning exakt ka volumen med s mycket som aluminiumgodset klarar av.

D kommer man ka trycket p alla komponenter i 2 taktssystemet.

Ngon som provat ?

Det r mycket dyrt men d jag jobbar med cnc programmering och har alla resurser som krvs idag s har jag lust att testa det p en gammal Dakota.

Ngon som vet var man kper en gammal Dakota motor ?
Citera
2007-09-29, 22:26
Medlem
tjaboooos avatar
Nej fr fan gr inte de med en gammel dakotamotor, dom r svra nog att f tag p som det r s bttre dom hlls rullande.
Ser skotermotorer d och ibland p annons, 500-2000kr beorende p skick.

Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod
En trimm jag aldrig testade d resurserna saknades d r vevhuskomprimeringen.
Lst LITE om det och d har det varit om att minska volymen i vevhuset fr att minska utrymmet brnsleluftblandningen kan komprimeras i utan att ka upp i frbrnningsutrymmet.

En standardcylinder frn 80 talet r vl pluggad i uppsugskanlerna vilket ni trimmare motverkar med det ni kallar portning ?
Portning r mer n s.
Exempelvis kan man bredda kanaler men ven ndra hjden p dom.
En klassiker r att fila avgasporten s att den pnnas tidigare vilket gr att motorn varvar mer.
Citera
2007-09-30, 04:53
Medlem
Krafses avatar
Det r vl snarare s att man vill ha mindre utrymme i vevhuset fr att ka trycket? Men, i min okunskap antar jag att man mste hlla sig inom en viss volym, annars fr man inte in s mycket luftblandning i motorn??

Hur som helst, att bredda kanalerna r nog en smart id om man ska porta mycket, Puch har ju rtt sm kanaler. Men endast portning av utblset duger faktiskt, det ger rtt mycket mer kraft p hgre varv.
Citera
2007-09-30, 05:06
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Lter inte som nn bra lsning, tycker det ser ut som kopplingen sitter p en bronsbussning p vevaxeln och det ger vibrationer s det str hrliga till.
Har samma idiotlsning p min nuvarande moppe och ett helvete f ner vibrationerna p hga varv.
Det stmmer bra det, kopplingen sitter p en sndr bussning. Men r det i bra skick s vibrerar det inte. Dessutom r inte Puch de enda som har bronslager vid kopplingen, r s p Mt ocks. Fast Puch r nog de enda som satt kopplingen p vevaxeln, vilket r mindre bra.

Edit: Glmde multicitera..
Citera
2007-09-30, 05:09
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Hur som helst, att bredda kanalerna r nog en smart id om man ska porta mycket,
Dock ska man inte bredda fr mycket fr d kan kolvringen fjdra ut och fastna.
Man br ven runda av katten lite frsiktigt d det minskar slitaget p ringen.
Ska man va extrem gr det att svetsa dit lite material i mitten av porten som d frhindrar att ringen fjdrar ut.

Ska man porta ska man gra det ordentligt, polera spolkanalerna till exempel.
Ta bort alla vinkar som ger turbulens.
Trimmat r ju nd trimmat oavsett om det gr 50 eller 150.
Citera
2007-09-30, 05:16
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Dock ska man inte bredda fr mycket fr d kan kolvringen fjdra ut och fastna.
Man br ven runda av katten lite frsiktigt d det minskar slitaget p ringen.
Ska man va extrem gr det att svetsa dit lite material i mitten av porten som d frhindrar att ringen fjdrar ut.

Ska man porta ska man gra det ordentligt, polera spolkanalerna till exempel.
Ta bort alla vinkar som ger turbulens.
Trimmat r ju nd trimmat oavsett om det gr 50 eller 150.
Man kan rkna ut hur breda kanaler man kan ha, man gngrar cylinderdiametern med 0,65, d fr man max bredd, eller rttare sagt det mttet man inte br verskrida. Det blir 26mm om man har 40mm cylinder, och s breda verstrmmar tror jag inte man kan ha p en puckcylinder.

Det stmmer bra det dr med att avrunda kanterna, minskar risken fr motorras markant. Man frlorar dock effekt, men det ska tydligen vara rtt lite.

Polering av kanaler r inte ndvndigt, bara det inte r ngra grova repor s r det skit samma, utblset kan man iofs polera d sot har svrare att fastna.
Citera
2007-09-30, 05:24
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Det stmmer bra det dr med att avrunda kanterna, minskar risken fr motorras markant. Man frlorar dock effekt, men det ska tydligen vara rtt lite.
De jag tnker p r typ dra 4ggr med ett 1200 sandpapper s effektfrlusten torde ju d va noll och inget.

Polering av kanaler r inte ndvndigt,
Dom 2 cylindrarna jag hade till suzukin behvde definitivt poleras, var riktigt skrovlig yta p dom efter gjutningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in