Citat:
Ursprungligen postat av
kebabDoktorn
Tänkte kanske gå tekniskt basår på Chalmers men undrar hur svårt det är att få 3,51 på det? Hur ser skalan ens ut för bedömningen(1-5?). och hur garanterad är platsen sen på något som civilingenjör industriell ekonomi
Betygsskalan på Chalmers (liksom Lund och Linköping, men inte KTH) är 3,4,5. Dvs godkänt är en 3a och högsta betyg är en 5a.
Att få 3,51 är absolut doable, framförallt om man har fallenhet för matte. Men värt att ha i åtanke att det är många som inte klarar basåret överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kusen63
Funderar starkt på att söka till tekniskt basår nu i höst 2025.
Har jobbat mycket med ingenjörer i mitt arbetsliv och skulle gärna läsa någon form av ingenjörsprogram, men saknar tillräcklig matte, fysik och kemi så TB är nog ett måste i mitt fall. Gick dessutom ur gymnasiet 2008 så en liten uppfräschning skulle nog sitta fint.
Jag gick ett specialutformat tekniskt program på gymnasiet och läste bara matte A(1). Matte B(2) var tillval för den linjen som jag gick. Har bra betyg, men ser att många högskolor har utöver grundläggande behörighet även krav på matematik 2(B) till tekniskt basår.
Naturligtvis så har de högskolorna med de ingenjörsprogrammen jag är intresserad av krav på matte 2, men det finns andra mindre högskolor som inte har krav på matte 2 för tekniskt basår. Man vill ju ha det alternativet som som man har störst chans att komma in på som förstahandsval? Lite tråkigt dock att man inte får platsgarantin där man egentligen vill plugga..
Jag borde alltså söka tekniskt basår utan krav på matte 2 som första val och de som jag egentligen vill ha, men som har krav på matte 2 som andra och tredje val? Tänker jag rätt här?
Du gör en väldigt vanlig tankevurpa. Du behöver inte ha alternativet du har störst chans att komma in på som förstahandsval. Man ska alltid ha det val som man helst vill komma in på som förstaval! För kommer du in på något, så stryks alla de utbildningar du satt i lägre rangordning.
Och antagningen sker strikt meritokratiskt, dvs de går strikt efter ditt meritvärde eller ditt HP-resultat.
För att förklara det med ett enkelt exempel. Du har sökt en utbildning som ditt förstahandsval, och någon annan har sökt samma utbildning fast som sitt femtehandsval. Du har 15,0 i meritvärde, och han har 20,0. Om den andra personen inte kommit in på sina utbildningsval 1-4, så kommer han fortfarande gå före i kön före dig till er valda utbildning, trots att han hade den som sitt femtehandsval och du hade den som första.
För övrigt: kul att du vill bli ingenjör. Tänk dock igenom ditt val noga. Jag vill inte skrämma dig på något vis, men matten är ingen piece of cake för någon som enbart läst matte A (motsvarande matte 1 idag). Du kommer helt klart jobba i uppförsbacke. Men har du dels lätt för matte och dels motivation och intresse så kommer det såklart gå vägen