2007-07-13, 21:59
Medlem
Sathenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Om du inte är tillräckligt intelligent för att förstå att man med befog kan rikta kritik mot ett verkt som skickar tillbaka asylsökande till sin hemstad med motiveringen att det inte är tillräckligt farligt där, själva inte vågar besöka staden för att det är för farligt där är det inget jag kan göra något åt. Du kan avgöra läget i Bagdad från hela jordklotet med hjälp av diverse informationskanaler, men du måste förstå att det inte är det jag diskuterar, därav att jag klistrade in mitt citat tre gånger för att du skulle förstå problemet. Jag tror inte vi tjänar på att ha hur antiintellektuella diskussioner som helst i det här delforumet.
Hela Irak består inte av konflikter så varför kan de inte flytta till en annan del av det så länge? Om det skulle vara konflikt i Stockholm så inte fan skulle jag fly till Frankrike för det, utan en annan ort i Sverige.
Citera
2007-07-13, 22:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Och då kan det vara så att en person som kommer från landet ifråga, talar språket, som har ett utseende som smälter in i massan, kanske har bostad kvar, har släkt och andra kontakter, känner till förhållandena och vet hur man bör bete sig och vilka områden man kan röra sig i och inte utstrålar västerländsk rikedom, kan leva säkrare än en västerlänning som ska ta sig längs vägen från flygplatsen där det är lätt att kolla vem som rör sig, som har ett avvikande utseende, som signalerar chans till stora pengar om man lyckas kidnappa personen, som representerar fienden.

En av de få svenska journalister som ibland besöker Bagdad är Urban Hamid. Han förklarar själv att detta är möjligt eftersom han har rötter i området och ser ut som en vanlig invånare, talar landets språk och har släkt där han kan bo och som kan hjälpa honom att röra sig. Annars skulle det vara omöjligt, säger Urban Hamid.

Det kan ju också vara så att han är känd i staden, eftersökt av någon rivaliserande fraktion som gärna vill sätta en kula i honom, vilket KANSKE var skälet till att han flydde från första början.

Eller så kan han råka ut för en kula som någon av de dussinet fraktioner, grupperingar och gäng avlossat i någon strid mot någon rivaliserande fraktion.

Något som den väl skyddade västerlänningen slipper.
Citera
2007-07-13, 22:01
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sathena
Hela Irak består inte av konflikter så varför kan de inte flytta till en annan del av det så länge? Om det skulle vara konflikt i Stockholm så inte fan skulle jag fly till Frankrike för det, utan en annan ort i Sverige.
Helt riktigt Sathena! Fyra miljoner irakier har redan gjort det, flytt inom landet vill säga. Ytterligare några miljoner lever på flykt i närområdet och inte i Sverige som de flesta tycks tro.
Citera
2007-07-13, 22:04
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Kul inlägg, precis som vanligt Raoul!

Det skulle vara trevligt att se dig även kommentera sakfrågor, men det verkar inte vara ditt starka intresse. Konstigt förresten att de främlingsfientliga här inte kan förstå att det kan ses som en smula märkligt när Migrationsverket avvisar personer till Bagdad för att det inte är farligt där, medan de själva inte törs sätta sin fot där. Märkligt!
Läs mitt inlägg #37 och svara gärna på det. Du har fel. Migrationsverket anser visst att det är farligt i Bagdad. Sluta ljug.
Citera
2007-07-13, 22:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Läs mitt inlägg #37 och svara gärna på det. Du har fel. Migrationsverket anser visst att det är farligt i Bagdad. Sluta ljug.

Är det verkligen så svårt att förstå?

Ja, uppenbarligen anser de det vara farlig i Bagdad, då de inte vågar åka dit själva.

Men, varför anser man då att det är riskfritt för flyktningarna därifrån att återvända?

DET är ju vad tråden handlar om.
Citera
2007-07-13, 22:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Försök inte kapa tråden. Trådens ämne är att Fet-Evert anser att Migrationsverkets handläggare är fega.

Fega som inte vågar åka till en plats där de anser att andra kan åka tillbaka till - ja.

När det gäller personangreppen som förekommer inväntar jag modsens rensningar i stället för att besvara dessa.
Citera
2007-07-13, 22:09
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Är det verkligen så svårt att förstå?

Ja, uppenbarligen anser de det vara farlig i Bagdad, då de inte vågar åka dit själva.

Men, varför anser man då att det är riskfritt för flyktningarna därifrån att återvända?

DET är ju vad tråden handlar om.
Nej, det det handlar om är att Bagdad blandas ihop med Irak. Hur vet Du och Fet-evert att just Bagdadbor inte får asyl, och att resten av irakierna, kurder och shia från basra och fan och hans moster skickas tillbaka. Ni bara tar en sak för givet. Ni får tänka efter lite själva också.
Citera
2007-07-13, 22:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Nej, det det handlar om är att Bagdad blandas ihop med Irak. Hur vet Du och Fet-evert att just Bagdadbor inte får asyl, och att resten av irakierna, kurder och shia från basra och fan och hans moster skickas tillbaka. Ni bara tar en sak för givet. Ni får tänka efter lite själva också.

Nja, om du läser von Hindenburgs länk - innan han for ut i ovettigheter - så kan du läsa:
Citat:
Den andre från Bagdad kan inte peka på några individuella omständigheter som gör att risken för honom att drabbas av våldet i Bagdad är större än för andra som bor där. Han uppfyller därmed inte de kriterier som Migrationsöverdomstolen lagt fast. Mannen har vistats kort tid i Sverige och har möjlighet att resa hem självmant. Hans ansökan avslås. Beslutet kan överklagas till migrationsdomstol.

http://www.migrationsverket.se/news/...id=10&id=23572
Citera
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Försök inte kapa tråden. Trådens ämne är att Fet-Evert anser att Migrationsverkets handläggare är fega.
Men det var då själva fan! Hur många gånger ska jag behöva citera mig själv för att du verkligen ska förstå? Det är precis som Ruskigbuss säger vilket du hade förstått om du lyckats läsa hela mina tidigare inlägg.

"Jag är egentligen inte så upprörd över att vi skickar tillbaka irakier. Förmodligen är det i många fall välgrundat, men jag blir djävulskt upprörd när människor som bara sitter bakom ett skrivbord och avgör folks livsöden inte törs åka ut i verkligheten för att förvissa sig om läget. Hade de vågat åka dit så hade de haft all min respekt när de utvisar människor."
Citera
Medlem
Citat:
Det kan ju också vara så att han är känd i staden, eftersökt av någon rivaliserande fraktion som gärna vill sätta en kula i honom, vilket KANSKE var skälet till att han flydde från första början.

Eller så kan han råka ut för en kula som någon av de dussinet fraktioner, grupperingar och gäng avlossat i någon strid mot någon rivaliserande fraktion.

Något som den väl skyddade västerlänningen slipper.

Utländska journalister rapporterade länge från Gaza. En efter en försvann de eftersom det blev allt farligare för just västerlänningar att vara där.

Den siste som var kvar heter Alan Johnston. Han blev mycket riktigt kidnappad eftersom han som västerlänning var tydligt synlig, utgjorde en stor prestigevinst för den som tog honom och för att han kunde användas som utpressningsmedel gentemot andra regeringar om man t ex ville ha pengar eller sina egna frisläppta ur fängelse. Alan Johnston är inte längre kvar i Gaza. Det visade sig att han inte var en så väl skyddad västerlänning som du tycks tro att alla västerlänningar är.

Många västerländska journalister har även lämnat Libanon.

Gaza-borna bor emellertid kvar. De löper förvisso risk att någon rivaliserande fraktion vill sätta en kula i dem eller att de råkar träffas av en kula från någon av de många fraktioner som avlossar kulor där.

Men det är inte väpnad konflikt i den svenska lagens mening och berättigar inte automatiskt till asyl.
Citera
2007-07-13, 22:13
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Nja, om du läser von Hindenburgs länk - innan han for ut i ovettigheter - så kan du läsa:

http://www.migrationsverket.se/news/...id=10&id=23572
Och? Jag är inte von Hindenburg. Han får försvara sig själv. Jag gillar bara inte när Fet-evert och Du blandar bort korten. Fet-evert har påstått saker som är felaktiga - se mitt inlägg nr 37 - och är inte karl nog att erkänna det.
Citera
2007-07-13, 22:13
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Är detta verkligen svårt att förstå?

De skickar personer till en stad som de själva inte vågar besöka pga säkerhetsrisken.

Om Bagdad är så farlig att de själva inte vågar besöka den, med alla möjliga säkerhetsåtgärder, vakter och bepansrade bilar - hur farlig är den då för någon som saknar allt detta?
För att det kanske är skillnad för svenskar och irakier ur säkerhetssynpunkt, precis som med Tensta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in