Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-25, 20:13
  #13
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Jo det är det, bara för att det inte är en stat så är det fortfarande tvång. Alltså, om en debattör vill vara medlem på FB så måste den svara på alla frågor annars blir de uteslutna, det är tvång.

Nej, det är en frivillig kontraktssituation. Den som reggar sig går med på avtalet. Den som bryter mot reglerna bryter det frivilliga avtalet, och forumet kan agera därefter (uteslutning t.ex om det står så i regler/avtal).

Tvång är när någon framför ett uttalat eller underförstått hot om initierande av våld (i vid bemärkelse) för att få motparten att agera på ett visst sätt. Så (på ett ungefär) ser i alla fall min definition ut.

Hur ser din definition av tvång ut för att inkludera normala kontraktssituationer?
Citera
2007-07-25, 20:22
  #14
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Nej, det är en frivillig kontraktssituation. Den som reggar sig går med på avtalet. Den som bryter mot reglerna bryter det frivilliga avtalet, och forumet kan agera därefter (uteslutning t.ex om det står så i regler/avtal).

Tvång är när någon framför ett uttalat eller underförstått hot om initierande av våld (i vid bemärkelse) för att få motparten att agera på ett visst sätt. Så (på ett ungefär) ser i alla fall min definition ut.

Hur ser din definition av tvång ut för att inkludera normala kontraktssituationer?
Då ser jag, min definition av tvång är aningens annorlunda, i min definition behöver inget hot om våld ingå utan enbart en tvingande åtgärd med konsekvenser för ena parten oavsett om förhållandet är mellan två frivilliga parter.

I stort skulle det annars inte existera tvång då även en medborgare kan avsäga sig medborgarskap alternativt emigrera för att undvika tvingande åtgärder (skatt exempelvis).

Men visst, enligt din definition är inte ovanstående åtgärd tvång då FB knappast slår knäskålarna av debattörer.
Citera
2007-07-25, 20:29
  #15
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
I stort skulle det annars inte existera tvång då även en medborgare kan avsäga sig medborgarskap alternativt emigrera för att undvika tvingande åtgärder (skatt exempelvis).

Jag har aldrig skrivit på något avtal om medborgarskap, så visst kan man se skatter som tvång. Andra exempel på tvång är rån, kidnappning, etc.

Citat:
Men visst, enligt din definition är inte ovanstående åtgärd tvång då FB knappast slår knäskålarna av debattörer.

Det är nog inte bara jag som ser det så. Kontraktssituationer förekommer i allt från snabbköp och mobilabonnemang till fordonsförsäkringar och äktenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in