Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-24, 22:29
Medlem
Wittgensteins avatar
Egentligen så borde jag kanske posta den här i paranoiaforumet, men eftersom jag i första hand söker en vetenskaplig förklaring så provar jag här. Har den hamnat fel är berörd moderator välkommen att låsa och bränna upp tråden.

Orientering:

År 1977 skedde en av de värsta flygolyckorna i vårat land. En Vickers 838 Viscount med 22 personer ombord störtade mitt i Kälvesta i Stockholm. Som av ett mirakel omkom ingen på marken tack vare att man lyckades landa mitt på en parkeringsplats. Bilder på olycksområdet finns att beskåda här:

Från luften: http://www.baaa-acro.com/photos/SE-FOZ.jpg

Ytterligare tre bilder:

http://aviation-safety.net/photos/di...1&vnr=1&kind=C
http://aviation-safety.net/photos/di...1&vnr=2&kind=C
http://aviation-safety.net/photos/di...1&vnr=3&kind=C

Området idag i Google maps:
http://maps.google.se/maps?f=q&hl=sv...wloc=addr&om=1

Området idag med Google Earth:

59°22'53.87"N 17°51'55.01"E

Frågeställning:

En Vickers 838 Viscount är inget litet flygplan. Det är 26 meter långt, nästan trettio meter brett, och väger runt 20 ton. Hur lyckas man störta en sådan klump på ett sådant sätt att husen runt omkring inte skadas överhuvudtaget. Tittar man speciellt på denna bild så är inte ens fönsterrutorna krossade. Det måste väl trots allt bli någon form av tryckvåg? Skrot som kastas omkring? Och trots att flygplanet nu var på väg och landa, och således antagligen inte hade så mycket bränsle kvar, så borde det väl bli någon form av eldsvåda? På några av bilderna syns det spår av sot på en av husväggarna, men borde det inte ta eld i bråten och de parkerade bilarna på parkeringsplatsen (som för övrigt också ser väldigt hela ut).

Så, kan någon förklara hur ett flygplan störtar så att all bråte hamnar i en relativt prydlig hög mitt på en parkeringsplats.

Jag söker inte paranormala svar, utan är alltså seriöst intresserad.

(som en fotnot så undrar jag även i mitt stilla sinne hur många i de närliggande husen som blev djupt religiösa efter händelsen)
Citera
2007-07-24, 23:29
Medlem
wellermans avatar
Det handlar inte om hur tungt planet är utan snarare om dess rörelseenergi när det träffar backen. Sen exploderar det inte som i filmerna utan mosas i princip bara och börjar brinna. Har inte studerat olyckan men skulle gissa att det handlar om en väldans tur kanske blandat med skickliga piloter.
Tänk på att ett plan är byggt för att flyga och inte falla som en sten kombinerat med att det skulle landa, därav den låga energin inblandat.
Citera
2007-07-25, 00:53
Medlem
Silverturks avatar
"Landa" på en parkeringsplats?

Av att se på första bilden så ser det inte ut som om planet har kanat nånstans ifrån, och om nedslagsplatsen hade varit exakt på parkeringen borde planet rimligtvis ha glidt en bit, och kört in i nått av husen.

Annars kanske planet åkte riktigt, riktigt sakta och lyckades dimpa ner på parkeringen lite halvdant sådär. Eller så träffade planet marken i 90 graders vinkel.
Citera
2009-02-25, 21:05
Medlem
357mags avatar
Det där glömmer aldrig jag iallafall jag hade precis tippat snö på ängen på andra sida sörgårdsv nu är det massa kåkar men då var det bara en äng när man plötsligt ser en rökpelare och jag åker över vägen och ser bara ett landningsställ, det var det ända som påminde om ett plan.Planet störtade i princip rakt ner med nosen först. I den olyckan dog Hasse Alsér pingisproffset
Citera
2009-02-26, 07:12
Medlem
"Miraklet" var ett populärt barn-program som gjorde att alla barn som lekte där var inne.
Citera
2010-05-05, 12:30
Medlem
Då jag har varit pilot under åttio och nittiotalet och även har ett visst intresse av flygolyckor och hur dessa gått till så skall jag försöka svara på hur denna olycka gått till. Flygolyckan i Kälvesta berodde på nedisning av stabilisatorn, (stabben) alltså det höjroder som sitter längst bak på planet och som reglerar planets höjd. Under inflygning för landning, i det här fallet till Bromma flygplats, så är det inte ovanligt att man drar av gasen på motorerna helt eller delvis för att komma ner till rätt inflygningshöjd. På den aktuella flygplanstypen, en Vickers Viscount med reg nr SE-FOZ, Linjeflyg flight 618 den 15 jan -77 så blev stabben nedisad eftersom det rådde risk för nedisning under denna dag. Detta innebar att den förlorade sin lyftkraft iom att is bildades på den och att aerodynamiken då stördes. Detta behöver iof sig inte betyda att planet går i backen men saken kompliceras om man börjar fälla ut klaff på vingarna. Då uppstår en rörelse som blir större ju mer klaff man fäller ut. Denna rörelse måste kompenseras med att man ger höjdroder. Det fanns anordningar för avisning på den aktuella flygplanstypen men om jag förstått det rätt fungerade de med hjälp av varmluft och de blåste då i kanaler bak till stabben och även olika hårt beroende på motorpådrag. Det fanns även frågetecken angående olyckan om piloterna var tillräckligt informerade om hur denna konstruktion fungerade eller om flyghandboken var tillräckligt informerande för piloterna. När det finns risk för nerisning så är det allmänt känt bland piloter att man kan landa utan eller med litet klaffuttag om rullbanans längd så medger. Man måste då ha en högre landningshastighet och iom med det längre rullbana. Detta för att just undvika risken för stabilisatorstall när klaff fälls ut vid en risk för nedisning eller tex felaktig viktfördelning på planet. Alltså berodde olyckan på att planet stabilisatorstallade pga att stabilisatorn var nedisad. Detta berodde i sin tur på att avisningssystemen inte var aktiverade eller inte fungerade fullt ut pga pga lågt motorpådrag. Olyckan kanske hade kunnat undvikas om man inte fällt ut full klaff och/eller dragit på mer gas på motorerna under inflygningen och höjdnedgången till Bromma. Då hade inte stabben belastats så mycket i aerodynamikavseende och även isen hade reducerats på densamma. Piloterna kunde inte på något sätt påverka var planet slog ner utan det var bara ren tur att det skedde på en parkeringsplats och att inga andra utom de 22 i planet omkom. Vad jag tycker är märkligt är att det inte finns något monument eller minnesmärke mig veterligen på olycksplatsen. Det är ju ändå en av de svåraste olyckor som har hänt i vårt land. Men vi har ju för vana i Sverige att inte komma ihåg vår historia och stora och viktiga händelser som i förlängningen har påverkat många människor som till ex denna olycka.
Senast redigerad av halvkakssundet 2010-05-05 kl. 12:34.
Citera
2010-05-05, 20:43
Medlem
najass avatar
Natur--->Olyckor & Katastrofer

/mod
Citera
2010-05-05, 21:17
Medlem
glob5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Eller så träffade planet marken i 90 graders vinkel.

Första gången jag hör talas om olyckan, men om det är som halvkakssundet säger att stabilisatorn överstegrade så kan väl stjärten ha åkt upp så mycket att planet faktiskt slog i mer eller mindre vinkelrätt mot marken.
Citera
2010-05-06, 17:36
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Om stabilisatorn på ett flygplan slutar bära/stallar/lossnar ställer sig planet omedelbart på nosen rakt ner. Det var därför vinkeln mot marken var i princip vertikal.
Citera
2010-05-23, 19:16
Medlem
EddieShredders avatar
En annan fråga är varför den här tragiska händelsen verkar ha glömts bort totalt, nästan så man känner att den sopats under mattan, som ngn påpekade en av de största olyckorna i vårt land som inte ens har fått ett minnesmonument på platsen. Är det någon som minns hur stort utrymme det här fick i media då det begav sig? Även en känd idrottsman fick ju sätta livet till o många andra
Citera
2010-05-23, 19:50
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieShredder
En annan fråga är varför den här tragiska händelsen verkar ha glömts bort totalt, nästan så man känner att den sopats under mattan, som ngn påpekade en av de största olyckorna i vårt land som inte ens har fått ett minnesmonument på platsen. Är det någon som minns hur stort utrymme det här fick i media då det begav sig? Även en känd idrottsman fick ju sätta livet till o många andra
Det var en mycket stor nyhet när det begav sig. Dock inte årets största nyhet inom Sveriges gränser. Det var 4:e största inrikeskatastrofen 1977. 3 andra katastrofer får större medieutrymme.

3:a plats Raset i Tuve som gör 400 personer hemlösa när ett helt villasamhälle rasar ner i en lervälling till dalsänka.
2:a plats Svenska varv bildas genom att ruinerna av Uddevallavarvet, Götaverken och Karlskronavarvet slås ihop.
1:a plats Mellanölet tas bort från livsmedelsbutikerna. Det är då vi ungdomar börjar dricka Kir istället.

Utrikes begår Andreas Baader ett mycket uppmärksammat mord. Men han ställs inte inför rätta för det eftersom det är självmord.
Citera
2010-05-23, 22:42
Medlem
Jag var 21 år när olyckan inträffade i Kälvesta och jag vill minnas att den gavs ganska stort utrymme i media, i alla fall vad jag kommer ihåg.

Eftersom jag är i området ibland i mitt arbete så har jag tagit tillfället i akt och pratat med några personer som bodde i området vid olycktillfället och som fortfarande bor där och det verkar vara svårt att få dem att prata om denna olycka, ett slags trauma verkar finnas kvar bland dem som var i området i Kälvesta när planet störtade i backen på Ängsullsvägens parkeringsplats vid Trädgårdsmästarvägen.

En man berättade för mig att han hörde en enorm "smäll" och när han tittade ut så såg han ett stort rök och eldmoln som svedde fasaden på hans radhus så att den blev svart.

Så det kan i så fall förklara varför något minnesmärke eller monument inte finns på platsen, man kanske helt enkelt inte vill bli påmind som det verkar om denna olycka eller rättare sagt katastrof.

Men jag hävdar ändå att det borde sättas upp någon slags plakett eller minnesmonument för att hedra offren i denna olycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in