Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 17:27
Medlem
carminaburanas avatar
Jag måste tipsa om den rivna mozzarella/cheddarblandnignen man kan köpa, smälte riktigt bra, och sen strödde jag över lite parmesan och det blev svinbra tillsammans med mutti pizzasauce . Om man vill göra det lite enklare för sig.
Citera
2024-09-14, 16:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag måste tipsa om den rivna mozzarella/cheddarblandnignen man kan köpa, smälte riktigt bra, och sen strödde jag över lite parmesan och det blev svinbra tillsammans med mutti pizzasauce . Om man vill göra det lite enklare för sig.
En sen kommentar. Jag skulle använda fior di latte (på "klump") snarare än färdigriven "mozzarella". Istället för färdig pizzasås, ta Muttis pelati-konserv (hela tomater) och krama ur tomatsaften i en bunke. Pressa i 1-2 vitslöksklyftor, smaka av med örtsalt och nymald svartpeppar. Det blir en fantastisk god "kall" tomatsås (som inte behöver tillagas alltså). Om man gillar rustik pizza så kan man låta tomatpulpan vara kvar, men ska man ge den till barn så tar man lämpligen bort den.
Senast redigerad av Enterprise 2024-09-14 kl. 16:23.
Citera
2024-09-14, 17:21
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En sen kommentar. Jag skulle använda fior di latte (på "klump") snarare än färdigriven "mozzarella". Istället för färdig pizzasås, ta Muttis pelati-konserv (hela tomater) och krama ur tomatsaften i en bunke. Pressa i 1-2 vitslöksklyftor, smaka av med örtsalt och nymald svartpeppar. Det blir en fantastisk god "kall" tomatsås (som inte behöver tillagas alltså). Om man gillar rustik pizza så kan man låta tomatpulpan vara kvar, men ska man ge den till barn så tar man lämpligen bort den.

Ok tack, den mutti Pizza sauce var nog i smula för söt för mitt tycke så man ka ske ska göra sin egna som du föreslår!
Citera
2024-12-04, 00:11
Avstängd
Dem där pizzaugnarna man ser ute i trädgården hur värms dem upp? Gas/kol/trä?

Hur dyra är dem?

Har funderat på att skaffa en egen.
Citera
2024-12-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Dem där pizzaugnarna man ser ute i trädgården hur värms dem upp? Gas/kol/trä?

Hur dyra är dem?

Har funderat på att skaffa en egen.

Sök på Ooni pizzaugn

Men allt ifrån 3kkr och uppåt
Citera
2024-12-15, 12:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Sök på Ooni pizzaugn

Men allt ifrån 3kkr och uppåt

Den där Ooni volt vill man ha fast lite dyrt.

Dem/den för 3000kr var annars ett bra alternativ.
Citera
2024-12-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Den där Ooni volt vill man ha fast lite dyrt.

Dem/den för 3000kr var annars ett bra alternativ.

mjo de är lite dyra, men varit nära slå till ett par gånger oavsett, verkar skoj laga med dem
Citera
2024-12-16, 22:28
Avstängd
Citat:
mjo de är lite dyra, men varit nära slå till ett par gånger oavsett, verkar skoj laga med dem

Tycker det med.
Citera
2024-12-25, 14:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Om vi tänker oss en hypotetisk person, inte jag alltså, som aldrig har smakat eller satt sig in i vad surdeg är för modernt påhitt, hur skulle ni då förklara för den personen vad skillnaden är mellan pizza på traditionell deg är gentemot surdegsdeg?
Citera
2024-12-25, 14:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Om vi tänker oss en hypotetisk person, inte jag alltså, som aldrig har smakat eller satt sig in i vad surdeg är för modernt påhitt, hur skulle ni då förklara för den personen vad skillnaden är mellan pizza på traditionell deg är gentemot surdegsdeg?
Surdeg är ett jättegammalt påhitt. Före det fanns jäst och det är vad det handlar om. Surdeg jäser på naturliga ämnen som finns i mjölet/degen.
Vanlig pizzadeg tillsätter man jäst i, även om väldigt lite, beroende på om den är kalljäst eller inte. Men googla går förstås alltid också. Svaret finns lätt tillgängligt där ute.
Citera
2025-01-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Lite segare deg och generellt mer smak.
Citera
2025-01-01, 09:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Lite segare deg och generellt mer smak.
Tack för korrekt svar men jag hann prova köpa en färdig surdeg från City Gross och prova, kostade "bara" 10:- för en deg jag kunde göra två halvsmå pizzor av. Det var som du säger lite segare och mer smak, enorm skillnad mot de degar som finns i pizzakit, denna kan man använda när man inte orkar göra egen deg även om den egna i mitt tycke blir en aning bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in