2007-07-27, 11:38
Medlem
fågelmannens avatar
Skulle i måndags ha flygit från Göteborg till Stockholm med Sterling. Planet blev dock inställt, vilket jag ej meddelades om innan jag anlände till flygplatsen (får väl skylla mig själv för att jag inte kollade upp det på nätet/texttv dock). Inga alternativa resor erbjöds eller något sådant utan jag hänvisades endast till ett plan med SAS som gick 7 timmar senare och som kostade ett par - tre tusen mer. Hotell fick avbokas.

Fick en lapp med en address (riktig, ej epost) och ett tel. nr. När jag ringer numret möts jag endast av en telefonsvarare som meddelar mig om att reklamationer endat motas via brev och att behandlingstiden kan vara upp till åtta veckor.

Så, jag antar att jag måste sätta mig ner och skriva ett brev för att få tillbaka mina pengar, samt att jag lär få vänta en månad eller två. Vilket suger rätt mycket med tanke på att det kraftigt begränsar min budget för att i dagarna göra en ersättande resa.

Så, vad kan jag begära av sterling? Pengar tillbaka för inställt flyg såklart, men pengar för avbokat hotell (bokat med bonuspoäng vilka jag ej får tillbaka)? Antar att jag får vänta ännu längre om jag vill ha mer i ersättning.

Någon som varit med om något liknande och har erfarenheter att dela med sig av? Känns som att Sterling har ganska pissig service vid sådana här lägen.
Citera
2007-07-27, 11:53
Medlem
felstavadds avatar
Jag tror tyvärr att Sterling inte kommer att ge dig mer än vad du betalade för flyget. -Lågprisflyg har ju en tendens att två sina händer genom att överlämna mesta av ansvaret för att kolla att planet går som det ska på kunden. Men försök givetvis, begära kan du alltid göra, sen om de accepterar är ju en annan sak.

Lycka till iaf, trist som fan när sånt händer.
Citera
2007-07-27, 19:10
Medlem
Bara att skriva till flygbolaget och begära ersättning, de har säkert skrivit om detta i sina villkor. Flög själv Göteborg - Stockholm för ett par veckor sedan, valde mellan Sterlings och Flynordics morgonavgångar, valde Flynordic vilket var tur eftersom Sterling ställde in sitt flyg. Lågprisflyg verkar vara rena lotteriet.
Citera
2007-07-27, 21:23
Medlem
Continental Ops avatar
http://www.internetit.konsumentverke...ArticleId=4441
Citera
2007-07-28, 10:26
Medlem
fågelmannens avatar
Tackar tackar.
Citera
2007-07-28, 23:22
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Oavsett eu-regler o.s.v. är det mer än lovligt naivt att tro att man kan få samma service av ett lågprisbolag. Det går liksom inte att både äta kakan och ha den kvar.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-07-29, 08:52
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Ledsen om jag snor tråden lite men ville inte starta en ny. Flög hem från Bangkok igår med Thai Airways och planet skulle lyft 1:10 men det fanns inga plan och vi kom iväg 8:30 istället..förvisso fick vi hotell under tiden men kan man få någon form av kompensation av dom för förseningen tro? Över 7 timmar lär ju inte vara vanligt för ett så stort flygbolag
Citera
2007-07-29, 16:53
Medlem
fågelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Oavsett eu-regler o.s.v. är det mer än lovligt naivt att tro att man kan få samma service av ett lågprisbolag. Det går liksom inte att både äta kakan och ha den kvar.

/#LOUDmouth#

Jag förväntar mig att få det jag betalar för, i det här fallet en flygresa, inte bra service. Nu fick jag ingen flygresa och då förväntar jag mig mina pengar tillbaka - utan att behöva skriva ett brev till utlandet.

För att använda mig av din fras så fick jag aldrig någon kaka att äta över huvud taget, fastän jag betalade. Det har inget med naivitet att göra.
Citera
2007-07-29, 16:53
Medlem
fågelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Ledsen om jag snor tråden lite men ville inte starta en ny. Flög hem från Bangkok igår med Thai Airways och planet skulle lyft 1:10 men det fanns inga plan och vi kom iväg 8:30 istället..förvisso fick vi hotell under tiden men kan man få någon form av kompensation av dom för förseningen tro? Över 7 timmar lär ju inte vara vanligt för ett så stort flygbolag

Läs sidan som Continental Op. länkade till.
Citera
2007-07-30, 05:53
Medlem
Kupsans avatar
Hur gör högprisbolagen i sånna här fall? Inte springer dom runt med en tygpåse med dollartecken på och kastar runt pengar i avgångshallen iaf.
När jag kollar så gäller deras priser så om man inte väljer att betala 5 gånger mer för "fullflex" biljetter så får man knappt nån "försäkring".
Citera
2007-07-30, 07:22
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fågelmannen
Jag förväntar mig att få det jag betalar för, i det här fallet en flygresa, inte bra service. Nu fick jag ingen flygresa och då förväntar jag mig mina pengar tillbaka - utan att behöva skriva ett brev till utlandet.

För att använda mig av din fras så fick jag aldrig någon kaka att äta över huvud taget, fastän jag betalade. Det har inget med naivitet att göra.

Spela inte dum. För att vara riktigt pedagogisk så ......

Citat:
Ursprungligen postat av fågelmannen
Fick en lapp med en address (riktig, ej epost) och ett tel. nr. När jag ringer numret möts jag endast av en telefonsvarare som meddelar mig om att reklamationer endat motas via brev och att behandlingstiden kan vara upp till åtta veckor.

Så, jag antar att jag måste sätta mig ner och skriva ett brev för att få tillbaka mina pengar, samt att jag lär få vänta en månad eller två.

Det är ganska normalt förfarande ja. Och upp till 8 veckor är ju bara för att dom inte vill lova något dom inte kan hålla. Bra att dom är ärliga från början.

Citat:
Vilket suger rätt mycket med tanke på att det kraftigt begränsar min budget för att i dagarna göra en ersättande resa.

Boohoo Trist, men att du inte har marginal för oförutsedda utgifter är väl inte nån annans än ditt fel. I vilket fall som helst så är det aningens billigt att försöka spela på dina känslor och/eller subjektiva åsikter i en tråd som åtminstonde delvis går ut på att ifrågasätta Sterlings seriositet.

Med risk för att bli tjatig, men ......

Citat:
Jag förväntar mig att få det jag betalar för, i det här fallet en flygresa, inte bra service.

Och ändå avslutar du ditt första inlägg med Känns som att Sterling har ganska pissig service vid sådana här lägen.

Det enda som Sterling har gjort fel är att ställa in planet. Det är dock sånt som händer oavsett bolag.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-07-30, 14:06
Medlem
fågelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Spela inte dum. För att vara riktigt pedagogisk så ......

Det är ganska normalt förfarande ja. Och upp till 8 veckor är ju bara för att dom inte vill lova något dom inte kan hålla. Bra att dom är ärliga från början.

Boohoo Trist, men att du inte har marginal för oförutsedda utgifter är väl inte nån annans än ditt fel. I vilket fall som helst så är det aningens billigt att försöka spela på dina känslor och/eller subjektiva åsikter i en tråd som åtminstonde delvis går ut på att ifrågasätta Sterlings seriositet.

Med risk för att bli tjatig, men ......

Och ändå avslutar du ditt första inlägg med Känns som att Sterling har ganska pissig service vid sådana här lägen.

Det enda som Sterling har gjort fel är att ställa in planet. Det är dock sånt som händer oavsett bolag.

/#LOUDmouth#

Den här tråden har ingenting med Sterlings trovärdighet att göra, utan om vad jag som kund kan förvänta mig för ersättning. Som du kan se i första inlägget frågar jag efter folk med liknande erfarenheter eller större kunnande i ämnet. Detta för att själv kunna lösa det hela på för mig bästa sätt.

Jag gör inga som helst anspråk på att vara subjektiv. Oavsett om det är bransch praxis eller inte så tycker inte jag att man som kund skall behöva arbeta för att ersättas vid ett inställt flyg, det är något som borde ske automatiskt. Att jag tycker Sterling sköter det hela dåligt är alltså ingen hemlighet, men jag säger heller inte att jag förväntade mig något annat - det enda jag förväntade mig var ett plan som avgick när det skulle - och jag jämför heller aldrig Sterling med några andra flygbolag.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f521375

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in