Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
Hur går det till med redovisningen för det engelska ltd bolaget? Måste man göra en massa arbete för att det skall flyta i england också? Eller är det underhållsfritt? Finns det skattefördelar eller måste allt i det svenska AB skattas helt här innan det kan skickas vidare till det engelska företaget?
Det här har det redan skrivits om ett flertal gånger men eftersom jag är bakfull som f-n kan jag lika gärna skriva av mig lite:
Ja, filialen beskattas innan du ev kan skicka "vinsten" vidare till det engelska företaget. Nu finns det säkert en uppsjö av idioter, förlåt, "Konsulter" som hävdar motsatsen även om dom numera börjar försvinna mer och mer.
Mig veterligen kostar en engelsk revisor lika mycket som en svensk och kostnaden beror naturligtvis på vad du behöver, om detta finns det andra (åtminstonde EN) personer här som vet mer om detta. Jag nämner honom inte vid namn utan låter honom självmant svara om han så känner för det.
Dessutom bör SÖK funktionen hitta mer om det..
Skattefördelarna, naturligtvis beroende på omfånget av din verksamhet, ser jag som små. SKV är inte helt bakom flötet, tänk på det innan du börjar "internfakturera" rena rama luftfakturor.
Vad exakt är du ute efter i din jakt på ett AB, vare sig det är ett svenskt AB eller ett engelskt Ltd?