2007-08-01, 07:52
Medlem
Hej!

Jag har idag enskild firma men vill gå över till AB.
Dock är min verksamhet mycket liten och 100 000 har jag inte att gå in med.
Är i dagsläget inte peppad på att ta ett lån på 100 000 för att ha som aktiekapital.

Såg denna annonsen i DI.
http://www.acceptusfinans.se/foretagslan.php

De skapar ett engelskt företag med svensk filial. Är det något här man skall vara uppmärksam på? Finns det en risk att man blir blåst?

Mvh
Citera
2007-08-01, 09:44
Medlem
eriikhs avatar
Du får ett engelskt ltd. och det kan kännas lite oseriöst för dina kunder om du har ett sånt.
Citera
2007-08-01, 10:18
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Du får ett engelskt ltd. och det kan kännas lite oseriöst för dina kunder om du har ett sånt.

fast du behöver inte marknadsföra det engelska ltd... du får ju en svensk filial med AB på firmanamnet väl? Så har jag förstått det iallfall.
Citera
2007-08-01, 10:30
Medlem
Mullrets avatar
Nix, det kommer stå som t.ex. på baksidan av American Express fakturorna,

Svensk Filial, American Express Ltd, Registrerat i England VAT # etc.

Krediter etc är svårare att få till ett Engelskt bolag, i stället för ett Svenskt AB. Men, sysslar du med verksamhet som inte behöver kapital så kan det vara en idé. Insynen är dessutom mindre i UK

Alternativt kan du göra en apport, dvs om du har tillgångar till 100K, maskiner etc, till värde över 100K så kan det vara tillräckligt för bilda bolag.
Citera
2007-08-01, 10:40
Bannlyst
Denna information även vara präntad på allehanda brevpapper etc.
Citera
2007-08-01, 18:25
Medlem
Hur går det till med redovisningen för det engelska ltd bolaget? Måste man göra en massa arbete för att det skall flyta i england också? Eller är det underhållsfritt? Finns det skattefördelar eller måste allt i det svenska AB skattas helt här innan det kan skickas vidare till det engelska företaget?
Citera
2007-08-01, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
Hur går det till med redovisningen för det engelska ltd bolaget? Måste man göra en massa arbete för att det skall flyta i england också? Eller är det underhållsfritt? Finns det skattefördelar eller måste allt i det svenska AB skattas helt här innan det kan skickas vidare till det engelska företaget?

Det här har det redan skrivits om ett flertal gånger men eftersom jag är bakfull som f-n kan jag lika gärna skriva av mig lite:

Ja, filialen beskattas innan du ev kan skicka "vinsten" vidare till det engelska företaget. Nu finns det säkert en uppsjö av idioter, förlåt, "Konsulter" som hävdar motsatsen även om dom numera börjar försvinna mer och mer.
Mig veterligen kostar en engelsk revisor lika mycket som en svensk och kostnaden beror naturligtvis på vad du behöver, om detta finns det andra (åtminstonde EN) personer här som vet mer om detta. Jag nämner honom inte vid namn utan låter honom självmant svara om han så känner för det.
Dessutom bör SÖK funktionen hitta mer om det..

Skattefördelarna, naturligtvis beroende på omfånget av din verksamhet, ser jag som små. SKV är inte helt bakom flötet, tänk på det innan du börjar "internfakturera" rena rama luftfakturor.

Vad exakt är du ute efter i din jakt på ett AB, vare sig det är ett svenskt AB eller ett engelskt Ltd?
Citera
2007-08-01, 22:46
Medlem
ett ldt bolag kostar ju £1 att registrera , så varför någon skulle betala 3900kr för det förstår jag inte.
Citera
2007-09-01, 15:12
Medlem
J.Williamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
ett ldt bolag kostar ju £1 att registrera , så varför någon skulle betala 3900kr för det förstår jag inte.

Det handlar givetvis om ersättningen för besväret att registrera bolaget. £1 som du pratar om är kravet på aktiekapital och således inget som skall förväxlas med de administrativa kostnaderna.
Citera
2007-09-02, 13:45
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth

en öl kostar 9kr att köpa in för en krog ändå står du o köar för att köpa den för 45kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in