Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-01, 13:25
  #1
Medlem
DAIDs avatar
Hallå där

De få fonder och aktier som jag har finns för nuvarande på min bank (Nordea) men det verkar som att de flesta här på FB är överens om att man inte ska investera via sin bank och att Avanza eller Nordnet är att föredra.

Därför har jag valt att flytta mitt blygsamma innehav från Nordea till Avanza (på Avanzas sida står det att det inte kostar att flytta till dem) samt investera ytterligare 90 000. Dessutom låter Avanzas k-försäkring väldigt lockande eftersom jag förväntar mig betydligt mer än 3-4 % i årlig ökning.


Det är här som NI kommer in i bilden. Jag vill alltså investera dessa 90 000 i bra aktiefonder som inte innebär alltför hög risk men som kan få mina 90 000 att förvandlas till mycket mer inom ett par år.

Denna tråd är inte ett försök att låta kompletta främlingar sköta min portfölj, jag håller på att läsa mig in på alla liknande trådar och alla intressanta fonder på Avanza, men jag vill gärna höra hur ni skulle göra med 90 000. Hur tycker ni att min portfölj ska se ut?

Det är väl inte helt orealistiskt att förvänta sig att dessa 90 000 ska förvandlas till 250 000 eller mer om 3-5 år om jag investerar i tillväxtområden, eller är det fel läge att satsa på medel och högriskaktiefonder?

Ska bli kul att få era tips,
tack på förhand
//Daid
Citera
2007-08-01, 13:40
  #2
Medlem
90 000 --> 250 000 på 3 år = 41% årlig avkastning. Du ska vara ganska skarp för att få en sådan avkastning, och det går inte genom att placera i en fond och sen sitta och vänta.

90 000 --> 250 000 på 5 år = 23% årlig avkastning. Måste fortfarande slå index med ganska mycket, så det krävs antagligen en del aktivt tradande för det också.
Citera
2007-08-01, 14:13
  #3
Medlem
silverblues avatar
Jodå, OMX Stockholm 30 index har stigit med över 100% på tre år, så 50% på 3 år är rimligt helt beroende på hur börsen går framöver.

Jag skulle iallafall ha satt in dom 90k i Avanza Zero då min tro är att högkonjunkturen och bull market fortsätter till hösten 2008 minst.
Citera
2007-08-01, 14:29
  #4
Medlem
fordonsförarens avatar
Väldigt många nybörjare som tror på dessa drömavkastningar i dagsläget. Brukar vara så när vi är på/närmar oss toppen.

Svar på din fråga, 90 000 till 250 000 på 3-5 år är helt orimligt att förvänta sig.
Citera
2007-08-01, 18:20
  #5
Medlem
Om du har 90 000:- och vill uppnå 250 000:- utan att riskera är det svårt!
Men om du har 90 000:- och belånar dem på Avanza/Nordnet kan du ha en hävstång på lagom 2:1. Dvs 2 delar av Nordnet/Avanzas pengar 1 del ditt eget.

Exempel. Du köper fonder för 90 000:- x 3 = 270 000:-. (180 000:- är bankens)
De går upp 17% om året i 3 år, vilket betyder att ditt eget kapital går upp 17+17+17-5-5 = 41% upp (7% ränta minus avdrag blir ca 5%).

17% uppgång borde vara mycket realistiskt. Men det kan ju gå både upp och ner. Tänk på att år det ner har du hävstång neråt också.

Hoppas informationen blev rätt.
Citera
2007-08-01, 18:37
  #6
Medlem
DAIDs avatar
Ok, jag förstår att mkt har att göra med konjukturen och att man måste vara aktiv för att kunna uppnå 250k eller mer, men tack vare Avanzas k-försäkring kommer jag kunna byta fonder fram och tillbaka utan att behöva betala skatt så självklart kommer jag att aktivt bevaka min portfölj.

Men grejen är att jag endast har erfarenhet av följande fonder (via Nordea)

Latinamerika
Österupa
Fjärran Östern
Nordenfonden

Alla dessa har ökat markant, men vilka är era favvofonder på Avanza?
Citera
2007-08-01, 18:47
  #7
Medlem
eriikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAID
Ok, jag förstår att mkt har att göra med konjukturen och att man måste vara aktiv för att kunna uppnå 250k eller mer, men tack vare Avanzas k-försäkring kommer jag kunna byta fonder fram och tillbaka utan att behöva betala skatt så självklart kommer jag att aktivt bevaka min portfölj.

Men grejen är att jag endast har erfarenhet av följande fonder (via Nordea)

Latinamerika
Österupa
Fjärran Östern
Nordenfonden

Alla dessa har ökat markant, men vilka är era favvofonder på Avanza?

Mina favoritfonder är de som ökar mest i värde till lägst avgift

Innehaver:
Gustavia Balkan (Har varit en riktig vinstfond, 77% senaste året)
SEB Latinamerika (nyköpt)
Carlson Asian Small Cap (nyköpt)

Se helt enkelt till att sprida riskerna och satsa stenhårt på de länder/brancher du tror på. Borde gå att få 177% på tre år med lite tur om du sätter allt i tillväxtländer.

Annars gör du helt enkelt all-in i Xact Bear nu, med stor säkerhet så har du dina 250k inom 2-3 år.
Citera
2007-08-01, 18:48
  #8
Medlem
Corporatewarrios avatar
Borde kanske tänka på att en krasch antagligen kommer inom 3 år, tyvärr
Citera
2007-08-01, 18:52
  #9
Medlem
DAIDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corporatewarrio
Borde kanske tänka på att en krasch antagligen kommer inom 3 år, tyvärr


Japp precis som en krasch var på gång förra hösten, och sommaren innan, och hösten innan etc.etc.

Kommer den så kommer den, det är bara å bita ihop och vänta tills det blåser över, marknaden är en stigande kurva med små svackor
Citera
2007-08-01, 19:24
  #10
Medlem
Corporatewarrios avatar
Börjar bli dags för lite derivat handel
Citera
2007-08-01, 19:31
  #11
Medlem
Tja, den potentiella avkastningen är direkt proportionerlig mot risken. Och kom ihåg att historisk avkastning inte säger ett smack om framtida avkastning. Hög avkastning innebär i en aktiefond enbart att aktieförvaltarna har tagit hög risk. Och avanza redovisar inte de fonder som tog samma risker och sedan konkade... Vill du ha säker avkastning kan du sätta pengarna i en bättre hedgefond och räkna med ~10%/år helt oberoende av konjunkturläge. Vill du ha dina 250.000, sätt pengarna i sydamerika och hoppas på att det inte blir militärkupp eller dylikt.
Citera
2007-08-01, 23:19
  #12
Medlem
DAIDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediedrev
Tja, den potentiella avkastningen är direkt proportionerlig mot risken. Och kom ihåg att historisk avkastning inte säger ett smack om framtida avkastning. Hög avkastning innebär i en aktiefond enbart att aktieförvaltarna har tagit hög risk. Och avanza redovisar inte de fonder som tog samma risker och sedan konkade... Vill du ha säker avkastning kan du sätta pengarna i en bättre hedgefond och räkna med ~10%/år helt oberoende av konjunkturläge. Vill du ha dina 250.000, sätt pengarna i sydamerika och hoppas på att det inte blir militärkupp eller dylikt.

Mm, det var ungefär så jag tänkte. Ryssland, Östeuropa, Latinmerika och andra tillväxtområden har ju växt explosionsartat ganska länge nu, och det är den typen av utveckling som jag vill ha i min portfölj. 10% /år är ju helt ok, men är det naivt av mig att tro att tillväxtområdena kommer att fortsätta växa? Skulle en militärkupp eller nån annan sociopolitisk chock ha några långtgående konsekvenser egentligen? De flesta latinamerika-fonder investerar ju i minst tre länder (Chile, Brasilien etc.) och sannolikheten för att alla dessa länder ska råka ut för en massa långtgående hemskheter samtidigt är väl inte så stor?

Men säg att den risken ÄR ganska stor, då är det väl bara att jag sprider ut investeringarna, satsar på flera olika regioner eller kontinenter? Jag försöker inte utge mig för att vara insatt, för det är jag verkligen inte, men jag försöker bara tänka logiskt och uppskattar all feedback!
//D
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback