Citat:
Jag tänker att det kanske beror på lite hur man ser film, alltså vad man uppskattar i film tex. och i vilket syfte man gör det.
Det är ju helt ok. Smaken är olika. Jag uppskattar unik och välspelad film. Det behöver inte nödvändigtvis menas att det är ”bra” film. ”Bra” filmer har vi så det står oss upp i halsen redan, det ser hollywood till att förse oss med tusen gånger om året ungefär.
Och det du säger om att återkomma till filmer är inget jag riktigt förstår mig på. För mig, som nog ändå är lite av en cineast, så är det snudd på ingen film som jag vill återkomma till. Undantaget är glättiga och lättsmälta filmer som typ Indiana Jones eller Hajen. Såna filmer kan jag se 5 gånger om året. Men jag kan inte påstå att jag nånsin har känt behovet av att vilja återkomma till mästerverk likt Gudfadern och liknande. Jag tycker att såna filmer ska man se en gång - eller så många gånger det krävs - för att polletten ska trilla ner. Sen kan man lägga de åt hyllan. Risken är annars att man bara blir besviken om man fortsätter att se dom.
Fina saker i livet skall avnjutas sparsamt.
Och det du säger om att återkomma till filmer är inget jag riktigt förstår mig på. För mig, som nog ändå är lite av en cineast, så är det snudd på ingen film som jag vill återkomma till. Undantaget är glättiga och lättsmälta filmer som typ Indiana Jones eller Hajen. Såna filmer kan jag se 5 gånger om året. Men jag kan inte påstå att jag nånsin har känt behovet av att vilja återkomma till mästerverk likt Gudfadern och liknande. Jag tycker att såna filmer ska man se en gång - eller så många gånger det krävs - för att polletten ska trilla ner. Sen kan man lägga de åt hyllan. Risken är annars att man bara blir besviken om man fortsätter att se dom.
Fina saker i livet skall avnjutas sparsamt.
Jag ser gärna filmer flera gånger om. Precis som jag gärna lyssnar på en bra låt flera gånger om. Det behöver inte betyda att jag ska se/lyssna på verket på repeat. Det får gärna gå ett tag emellan. Men absolut så återvänder jag till både bra filmer och låtar, precis som jag återvänder till goda maträtter och annat som ger mig en god upplevelse.
Jag har väldigt lätt att glömma detaljer i filmer som jag ser, så många gånger blir det lite som att se dom på nytt för mig, i viss mån.
Sen uppskattar jag det estetiska i filmer... rekvisita, ljud, ljus, färger, stämning osv osv. Jag vill få en viss känsla när jag ser en film, precis som jag vill få en viss känsla när jag lyssnar på en specifik låt eller äter en specifik måltid.
Jag älskar Gudfadern, det är min #1 movie of all time. Känslan, stämningen och det estetiska är fullständigt outstanding. Det är givet att jag vill återkomma till den känslan och upplevelsen igen.
Exorcisten har jag nog sett runt 25 gånger utan att överdriva. Jag älskar den fortfarande lika mycket.
Men det beror väl lite på vad man vill få ut av sitt filmtittande, och hur man tittar etc etc.
Vissa vill ju se en film med spänningen om vad som kommer hända härnäst, och vad upplösningen blir i slutet. Ja.. då förstår jag absolut att man kanske inte ser en film mer än en gång, för sen vet man hur den slutar tex.
Men med det jag vill ha ut av en film, så blir det givet att jag kan se filmer om och om igen, precis som jag kan lyssna på samma låtar eller äta samma måltider om och om igen under livet och fortsätta njuta av det. Eller återkomma till samma sexställning tex.
Men det är en intressant diskussion, helt klart.