Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 11:19
  #57193
Medlem
Bartman777s avatar
Hell Ride (2008)
https://www.imdb.com/title/tt0411475/

Det känns som filmskaparna haft höga ambitioner kring denna film. De ville mycket, men det faller väldigt platt. Det känns lite som falsk marknadsföring att sätta Tarantinos namn på omslaget förövrigt. Han verkar inte varit jätteframstående i att skapa denna film.

Ofta bra musik dock.
Citera
2024-04-16, 11:27
  #57194
Medlem
Vaktmestarens avatar
Såg Flashback fr. 2020 något mysterium med rullen, slumrade till.
Citera
2024-04-16, 20:36
  #57195
Medlem
Glory (1989)

Om det första regementet under det amerikanska inbördeskriget som bestod av afroamerikaner.

Överste Shaw (Matthew Broderick - officerarna var vita) utses till regementschef och rekryteringen av soldater sätter igång. Självklart möts de av rasism och fördomar, och soldaterna får först varken skor eller uniformer från förrådet, men den icke-rasistiske Shaw står på sig.

Även om filmen utspelar sig under ett blodigt krig, så är det delvis också en solskenshistoria, dels för att vi vet hur kriget slutade och vad det ledde till, och dels på arménivå och på individnivå. Alltså, fler afroamerikaner rekryterades till armén och fick delta i kampen, och regementet ifråga blev legendariskt, och individer fick utvecklas.

Broderick gör ett bra jobb, men skådespelarmässigt är nog den största behållningen Denzel Washington, vars rollfigur går från odräglig mobbare till ödmjuk och uppriktig.
__________________
Senast redigerad av W.S. 2024-04-16 kl. 20:52.
Citera
2024-04-16, 23:16
  #57196
Medlem
Herr.Dittlings avatar
4:50 from Paddington (1987)

Totalt meningslöst nyinspelning av filmen från 1961.

Här har man gett sig på en gammal fin film, och gjort den mycket långsammare och tråkigare.
Lite kunde man glädjas åt en MG TF, om jag inte såg fel.
En Rover 60 och ett gäng Wolseleybilar.
2/5

IMDB 7,6 = 3,93/5
2466 röster
Citera
2024-04-16, 23:38
  #57197
Medlem
Bartman777s avatar
Ondskan (2003)
https://www.imdb.com/title/tt0338309/

Jag gillar den här filmen och har sett den flera gånger. Jag tycker skådespelet är bra från samtliga utom möjligt huvudpersonen som spelas av Andreas Wilson. Det är något som känns lite off med hans skådespel, men det stör ändå inte då helheten är så bra. Jag gillar bilden och att det utspelar sig under 50-talet (?). Musiken är bra och passande komponerad. Jag gillar också hur filmen utvecklar sig och hela filmberättandet. Det känns välgjort.
Citera
2024-04-17, 00:15
  #57198
Medlem
FreeFromOpressions avatar
The Ruins från 2008. Unga turister i Mexiko vill åka till en ruin och kolla, blir ett helvete när dom kommer fram till ruinen. Bra skräckfilm, inte suverän men ej skit.
Citera
2024-04-18, 07:09
  #57199
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The house on bare mountain (1962)

Söt polisdam går undercover för att ta reda på vad som försigår i märkliga huset på höjden.


Det här verkar bara vara en film för att få se en massa kvinnobröst, vilket för all del alltid är trevligt.
Målgruppen var kanske äldre män..........som jag, hmm.

Så mycket till handling var det inte, men den var faktiskt i färg.
1/5

IMDB 4,0 = 2,33/5
683 röster
Citera
2024-04-19, 20:42
  #57200
Medlem
The Lobster (2015)

Colin Farrell ses här som David, som i en nära och dystopisk framtid blir hämtad och förd till The Hotel, eftersom han blivit ensamstående - sådana får nämligen inte finnas. Väl där blir han informerad om att han har 45 dagar på sig att bli ihop med någon av de andra "gästerna", och om det inte lyckas blir han förd till ett rum där han blir förvandlad till ett djur som sedan släpps ut i skogen. Vilket djur han i så fall vill bli får han själv välja: En hummer. Det enda sättet att förlänga tiden på The Hotell är att på jaktturerna ihop med andra "gäster" skjuta "loners" (människor som lever i skogen, utanför samhället) med bedövningspilar - en träff, en extra dag. Ingen förklaring ges till varför samhället David lever i ser ut som det gör.

Ja, det är så bisarrt som det låter. Och som om det inte vore nog, så får man Roy Andersson-vibbar av bl.a. kameravinklar, en del bleka ansikten och av hur flertalet skådespelare talar, liksom känslolöst och mekaniskt.

Även om man förstås kommer att tänka på Aldous Huxley, George Orwell och Franz Kafka, så vet jag inte riktigt vad budskapet, som jag antar finns, skulle ha varit. Samhällets förmodade besatthet av att man måste träffa nån och att man är en loser om man inte lyckas med det? Ytlighet? De flesta, om inte alla i filmen, tycks ha gemensamt att de anser att om två personer har något gemensamt, om så att de båda haltar eller får näsblod ibland, så passar de ihop.
Citera
2024-04-20, 08:05
  #57201
Medlem
Igår blev det ნატვრის ხე . En sovjetisk film gjord i Georgien 1976 som på svenska antagligen skulle ha hetat Önsketrädet.

I dessa tider av hänsynslöst matriarkat som styr västvärlden och ser till att förstöra den är det många, framför allt högerpolitiskt eller nationalistiskt sinnade personer, som längtar tillbaka till en patriarkal ordning och reda som håller ihop samhället istället för att låta det flyta ut i gränslöshet och totalt inkluderande av allt som är bra och allt som är dåligt.

Men det är lätt att glömma hur hårt ett strikt patriarkalt samhälle är. Önsketrädet påminner oss om det. Hederskultur och hedersvåld är bara en men en oerhört plågsam del av det. Det ingår också som ett problem i filmen, som baseras på 22 noveller skrivna av en författare som hette Giorgi Leonidze.

Den utspelar sig på landsbygden under tiden före det bolsjevikiska skapandet av överstaten Sovjetunionen. Den vågar trots den hårda censuren i Sovjet påstå att den nya kommande tiden med "arbetarnas revolution" skulle komma att skövla människor och medföra nya problem som ersätter de gamla problem som fanns under tsarväldena.

Bra film, snyggt filmad, som en Tarkovskij men mer genomgående estetiskt konsekvent. Ser lite ut som tysk AGFA-film i färgskalan.

Ni som vill ha betyg på allting kan få en 7 av mig för denna, och det är ganska sällan jag skulle vilja ge en film så högt betyg. IMDB-snittet för den är 8 men IMDB:s snitt för alla filmer i deras databas är 6,1

(Snittet på IMDB borde kanske ha varit 5 eftersom skalan med nödvändighet måste vara relativ andra filmer, eftersom man inte kan betygsätta filmer enligt matematiska principer)
Citera
2024-04-20, 21:11
  #57202
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2008
Filmen var New York, I Love You
https://www.imdb.com/title/tt0808399...%2520York%2520

Elva olika regissörer och en uppsjö med skådespelare gör en hyllning till New York.

Det här är mer som ett montage av unika scener än en vanlig spelfilm. Några inslag är klart underhållande och välgjorda. Bra dialoger. Mycket annat är tyvärr pretentiöst eller intetsägande. Då det är mer som kortfilmer än en övergripande handling så känns en del tämligen meningslöst att titta på. Någon halvdan sexscen i konstiga vinklar med lite förklaring. Ett gammalt par som beter sig precis som ett gammalt par. Någon äldre kvinna på ett hotellrum som hamnar i någon abstrakt situation. Utan vidare kontext eller förklaring fungerar det inte riktigt för mig.

Hade de bästa regissörerna fått mer spelrum och skapat en hel film baserat på sina delar tror jag det här kunde blivit riktigt bra. Nu är det inget jag direkt rekommenderar. Möjligtvis att man tar reda på filmen mer i detalj och kollar upp de delarna som är bra.
Citera
2024-04-20, 21:13
  #57203
Medlem
Anderson tapes 4.5/6 , Connery och ung Walken som tjuvar....bra film

(kanske man ska se "Killer Fish" igen , action & pirajor)
__________________
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2024-04-20 kl. 21:21.
Citera
2024-04-20, 21:42
  #57204
Medlem
Jag såg Clint Eastwoods The Mule.

Den går på tomgång och har inte sådär värst mycket att berätta egentligen. Clintan är bra, men man bryr sig inte om karaktärerna och då har filmen misslyckats att greppa en.

Mitt första intryck av trailern bekräftades under filmens gång - en historia ej värt en filmatisering.

En gubbe smugglar knark åt gangbangare.

/Filmen
__________________
Senast redigerad av Capcom. 2024-04-20 kl. 21:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback