2007-08-03, 12:19
Medlem
I den hr trden hade jag tnkt att man skulle diskutera vilka effekter den allmnna moderniseringen har idag. Frgan r allts inte vad som kommer att hnda i morgon i strsta allmnhet, utan vilka effekter moderniseringen har p mnskors mentalitet och sociala liv (i frsta hand).

Jag anser inte att det r befogat att tala om en ny, "postmodern" era - det r att upphja vr egen tidslder alltfr mycket. Tvrtom lever vi i en tid nr mnga trender som startats tidigare: krnfamiljens frfall, sekulariseringen, etc. fortstter. Det r allts inte befogat att tala om en helt ny tidslder. Men samtidigt r det ju alltid s att det uppkommer mindre nya trender i varje samhlle - och det r mnet fr den hr trden. Jag hade ocks tnkt att utmana en del gngse frestllningar om framtiden.

1) Ideologiernas dd och historiens slut. Den amerikanske statsvetaren (?)Fukuyama kom fr en femton r sedan med en tes om "ideologiernas dd" efter den liberala demokratins seger. Jag har inte lst boken sjlv och skulle grna f den refererad men nt ligger det i idn. Visst finns det drmmar om islamisk teokrati, etc., men det r bara smsaker som fr alltfr mycket uppmrksamhet i jmfrelse med den tysta revolution som sker i stora delar av vrlden med hg ekonomisk tillvxt och demokratisering som fljer i spren. Det r bara en tidsfrga innan Kina blir en demokrati, t ex.

Givetvis kommer det att finnas ideologier i framtiden, men skillnaderna blir mindre. Detta beror dels p att det uppstr idmssig konsensus om vad som helt enkelt r bst - baserat p iaktagelser och statistik som BNP-siffror, dels p internationell handel som gr att det blir omjligt att upprtthlla helt andra skattenver, etc., n andra lnder. Bl a har spridningen av utgifterna fr socialfrskringar inom EU-15 minskat dom senaste 15 ren:

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____26783.asp

I stora drag har dom med hga utgifter ftt lgre, dom med lga hgre. Med Irland som enda tydligt undantag nrmar sig dom flesta medel.

2) Acceptansen fr avvikande sikter minskar.

Det finns nn allmn frestllning om "det postmoderna tillstndet" som r "fragmetiserat", dr samhllet splittras upp i smgrupper, etc. Det kan mjligen bli en fljd av den vansinniga massinvandringen, men inte av moderniseringen per se. Snarare minskar hela tiden acceptansen fr avvikare. Idag sgas folk som har avvikande sikter i vrdefrgor som homobrllop hrt. Det gr att dom som har avvikande sikter censurerar sig sjlva, och ribban fr vad som r acceptabelt att sga sjunker hela tiden.

Det r ett resultat av den kande kommunikationen inom samhllet. Tidigare var det mjligt att diverse grupper hade knasiga uppfattningar i nt hrn utan att nn mrkte det - nu sls minsta grej upp stort av media, med pfljande drev och diverse hot frn lttpverkade sllar.

3) Den allt mindre villigheten att umgs med "vem som helst" eller slkt och grannar. Folk vill sjlva vlja sina vnner.

Detta r en trend mnga pekat p. Jag tror inte att den r reversibel. Folk stller helt enkelt hgre krav p sina vnner idag en tidigare. Man vill inte slsa sin tid p vem som helst utan har hgre krav n s. Det r nn slags allmn rationaliseringsprocess.

Dock tror jag inte att man ska dra fr stora vxlar - i termer av "civilsamhllets frfall", etc. - p det. Krnfamiljsrelationer kan och br strkas via diverse statliga pbud (frmst borttagande av bidrag - att unga grs mer beroende av sina frldrar fr studerande, etc.) men i vrigt r det ingenting att fsta sig alltfr mycket vid.

Det r ngra saker, kommer frhoppningsvis mer sen. Kritisera eller lgg till egna grejer.
Citera
2007-08-04, 00:33
Medlem
Lgger till ngra fler. Jag r delvis inspirerad av Lindstrms och Englunds utmrkta serie om moderniteten.

4) Den kande demokratiseringen av det sociala livet, t ex du-reformen. Arbetare str mindre med mssan i hand nu n fr femti r sen. Den utvecklingen kommer fortstta. Det r en annan anledning till att samhllet snarare smlter samman n fragmentiseras. Folk r inte lngre rdda fr att tala med en ldre distingerad herre, en lkare, en vetenskapsman eller byrkrat, etc. Avstnden i samhllet frkortas.

Detta kanske kunde tyckas va i motsatsstllning till 3) men pekar snarare p den begrnsade betydelsen av 3). Det som r farligt r nr mnskor vgrar att trffa ngra utanfr sin egen socialgrupp, som vissa verklassmnskor. Men dom r trots allt f. Fr det mesta handlar 3) mer om att dom som r intresserade av sig Wow umgs med varandra (snarare n med grannarna) oavsett socialgrupp och det har snarare positiva konsekvenser.

5) Konstens fortsatta tillbakagng. Konsten har i rtionden tappat i betydelse fr det politiska samtalet. Finkonsten har blivit alltmer perifer och har lite att gra med traditionellt berttande. Samtidigt har den politiska litteraturen som var stor p 70-80-tal frsvagats.
Till stor del beror det hr p vetenskapens framvxt. Zola tnkte sig att hans litteratur skulle va en sorts sjlens vetenskap men nr vetenskaper som sociologi och psykologi snart utvecklades s blev den tanken alltmer obsolet. Fr varje rtionde blir det allt klarare hur sltt osystematiska konstnrer str sig mot det systematiska tnkandet i vetenskapen. Konsten renodlas d och koncentrerar sig p rapporter om subjektiva upplevelser och dylikt som vetenskapen inte gnar sig t.

Lite osker p den hr punkten d mina kunskaper i mnet r begrnsade men det r mina tankar iaf.

6) Samhllets kande scientifierng och den allt strre acceptansen fr teknik och byrkrati. Acceptansen fr vervakning har vad jag har hrt kat kraftigt dom senaste decennierna. P samma stt r det t ex med mediciner unga r inte alls lika skeptiska som pangisar (egna ovetenskapliga observationer).

Jag lste en bok om byrkraten i svensk litteratur 1965-75) fr ett tag sen. Ingen upplyftande lsning direkt. Frutom att i stort sett samtliga frfattare var olika varianter av marxister var det massa beskrivningar av den gr byrkraten, mnskan som fastnar i byrkratin, etc. Dom tongngarna hr man mer sllan nu. Delvis beror det p att, som Fredrik Lindstrm frtjnstfullt lyft fram, byrkraterna sjlva nrmat sig folket. Man r inte lngre verheten utan str nrmare medborgaren.

Vad gller vetenskapen blir allt strre omrden scientifierade. Vetenskapliga rn avsljar vad vi ska ta, hur vi ska trna, etc. Domedagsprofetior om att vetenskapen alienerar sig frn mnskan och det praktiska livet har ocks visat sig va frfelade. Vad gller stora delar av vetenskapen har trenden hela tiden varit den motsatta. Grekerna och 1500-1600-talets astronomer och naturvetare hade inga praktiska ider om sina utforskningar utan det var art for arts sake. Frst dom senaste hundrafemti ren har klyftan mellan grundforskning och teknik verbryggats, och ven om teorierna frsts r mer avancerade n nnsin r vetenskapens kontaktyta med och lyhrdhet fr samhllets krav ocks strre n nnsin. Precis som byrkratin har vetenskapen ocks pverkats av den allmnna demokratiseringen och frkortandet av avstnd i samhllet vetenskapsmnnen r inte lgre avlgsna suspekta personer utan folk som sger hej och tjena som vem som helst.

Ett exempel p hur vetenskapen gtt frn elfenbenstorn och glasprlespel till praktisk common sense r utvecklingen i psykologin. Frn att ha byggt p extremt spekulativa teorier med vldigt lnga behandlingstider regerar nu KBT en mycket pragmatisk och lttbegriplig teori som utgr direkt frn folk psychology-begrepp snarare n diverse suspekta freudianska begrepp.

Om man r lite mer spekulativt lagd kan man ocks koppla ihop den utvecklingen till demokratiseringen. Mnga har ju menat att ldre tiders filosofers bengenhet att bygga metafysiska system utan varje markkontakt var ett resultat av deras brist p kontakt med det praktiska livet (nt som inte minst framhlls av amerikaner vid lanseringen av pragmatismen, som hyllades som en amerikansk, handfast filosofi fr mnskor beredda att handla). Om vetenskapsmnnen inte sitter i lnsstolar och r uppassade av scouts och behandlas som vem som helst nere i snabbkpet kanske dom r mer bengna att skapa verklighetsnra teorier.

Edit: Vetenskapen fr ocks strre inflytande p s stt att folk i allt hgre grad verkar lsa diverse facklitteratur, inte minst historia och biologi (lt vara ofta enklare varianter). Inte minst mn, som r mer inflytelserika och pverkar kulturen mer n kvinnor, gr det och verkar fredra facklitteratur och vetenskap framfr sknlitteratur.
Citera
2007-08-09, 14:37
Medlem
Tnker bara tillgga att mnga verkar tro att 11 september var ett bevis fr att Fukuyama hade fel. Om man lser hans bok s ser man att han inte utesluter stora historiska hndelser, han nmner till och med ev. anvndning av krnvapen.
Citera
2007-08-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Tnker bara tillgga att mnga verkar tro att 11 september var ett bevis fr att Fukuyama hade fel. Om man lser hans bok s ser man att han inte utesluter stora historiska hndelser, han nmner till och med ev. anvndning av krnvapen.

Kan du bertta lite mer om hans bok? Den verkar va intressant.

Frresten gr islamismen inte att jmfra med t ex kommunismen, som var mycket mer inflytelserik. Islamismen blser ver snart - redan har stdet fr terrorism i dom muslimska lnderna minskat.
Citera
2007-08-09, 20:30
Medlem
Lite mer: konstens minskade betydelse kan mjligen ses som en del av den "avmystifiering av vrlden" mnga talat om och som sekulariseringen r en del av. Konsten brjar f knna p det mer och mer. Allegorier mm knns allt mer krystade och ven den stora realistiska romanen lyser med sin frnvaro (nt Jesper Hgstrm beklagade hr. Den serisa och ngotsnr publiktillvnda litteratur som finns kvar r sjlvbiografisk och har sledes liten (om n kanske en viss) betydelse fr den politiska utvecklingen. Att litteraturen allt mer brjar domineras av kvinnor r vl ocks ett tecken p att den brjar minska i betydelse - s har det alltid varit att nr ett yrke blir mer kvinnodominerat s r det ett tecken p dess frfall (vad det beror p kan hr lmnas drhn).

Tillgg till 1) - vrlden gr ocks emot strre ekonomisk jmlikhet. Lnder med lgre BNP har hgre tillvxt n rika lnder (Kina, steuropa) och nrmar sig sledes dom gamla lnderna. Detta borgar ytterligare fr att samma liberala, demokratiska kultur sprids ver vrlden.

7) Den eviga freden. Som en konsekvens av liberala, demokratiska vrderingars spridning och strre rikedom blir krig alltmer sllsynt. Mellanstatliga krig upphr helt frutom (har vl i stort sett redan upphrt) med undantag fr en och annan intervention, medan ven inbrdeskrigen minskar.

Ibland brukar man ju se dom stora krigen i 1900-talets brjan som ett resultat av att mnskan "inte knde sig hemma i den moderna vrlden", etc. Det dr tror jag inte riktigt p. Snarare tror jag att vi har haft en rtt successiv och oavbruten minskning av krigen under en lng fljd av r. Visserligen var perioden 1860-1945 mer krigisk n 1815-1860, men det berodde inte p att vrlden blev mer krigisk utan p att den maktbalans som skapats vid Wienkongressen frstrts.

Nazismen och kommunismen, m fl ses ju ofta som "svaret p den alienation som mter mnskan i den moderna vrlden", men det tror jag r fel - liknande "totala" rrelser som skte svaret p allt i politiken har funnits mnga ggr frut, men d ofta tagit religisa uttryck. Det dr fanns redan under antiken och fortsatte under medeltiden och reformationen och t o m senare. Det r snarare s att vi nu avnjuter en relativ avsaknad av sna ider (men i viss mn kan nog feminismen och mngkulturalismen tolkas som sna - radikala, rkeorealistiska rrelser som predikar frlsning bara man tror p deras vansinniga teorier).

Men totalt sett gr bortdendet av konkurrenter till den fredliga liberalismen och det kande vlstndet att krig i stort sett upphr.

------

Vidare br det sgas att detta r trender som jag tror att det r svrt att pverka. Det finns mycket annat man kan spekulera i, som t ex mngkulturalismens framtida de, men dr tror jag att tillflliga hndelser och enskilda aktrers verksamhet spelar en strre roll. Hr handlar det om strukturer som lever sitt eget liv och som r svra att stoppa.

Vidare tror jag att man inte ska verdriva frndringarna i framtiden. Det mesta blir vid det gamla - krnfamiljen kommer inte att d bort, inte heller lnearbetet, mm, mm. Det finns alltfr ofta en tendens att verdriva frndringar. Se bara p diverse litterra framtidsskildringar, dom har ofta en vertro p vad som kommer att hnda i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in