2014-04-30, 03:05
Medlem
Det mest sjuka i det här är att staten inte gjort något av denna sjuka ocker ränta!
Grannländerna ligger långt före. Vad envisas regeringen med? Få stopp på dessa skit lån företag som använder kronofogden till få lånetagaren att bli skuldsatt för resten av livet.

Borde vara en stor varningstext att "När du tar något av dessa lån kan din framtid bli förstörd om du inte betalar tillbaka"

Detta kommer enbart kosta pengar för skattebetalarna i framtiden när de går på soc. Sjukt!
Citera
2014-04-30, 03:08
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jodå. Tar du ett lån med avsikt att behålla pengarna och inte betala tillbaka så är det just vad det är - bedrägeri. Tar du lån men glömmer betala tillbaka så är det inte det, men då får du ju ändå påminnelseavgift, ränta, och dylikt som du får betala utöver det vanliga.

Det är inte så långsökt att det skulle gå att övertala en domstol att det hon gör faktiskt är avsiktligt. Hon kommer nämligen få svårt att övertyga domstolen om att hon trott sig ha haft en möjlighet att betala tillbaka dessa lån när hon lever på existensminimum och lånehögen bara växer.

Hur hon lyckas ta dessa lån?

Nytt bolag varje gång, kanske? Ganska många, men inte alla, kollar dock UC och liknande för betalningsanmärkning, och om hon är hos KM så ska det ju finnas där.

Smslån brukar handla om summor mellan 5-10 000, första lånet, så om hon tagit ett lån hos varje bolag handlar det om mellan 25-50 olika.

Du kan antagligen det här betydligt bättre än jag, och det är därför jag ställer frågan:
Kan det verkligen ses som bedrägeri om man nappar på ett erbjudande som, enligt vad jag är van vid, låter typ "SKAFFA PENGAR TILL NY TV, LÅNA HOS OSS! RÄNTEFRITT 2 MÅNADER".

Om någon nappar på det och lånar utan avsikt att betala tillbaka, så kan det väl ändå inte ses som bedrägeri då annonserna oftast börjar med (t.ex.) "Få pengar av oss". Oftast är ju själva lånet och räntan väldigt dold i reklamen.

Jag kan köpa att om en person är fullt införstådd i allt vad det innebär är det bedrägeri, men personer som faller för sånt här är väl sällan det, och därför är det väl väldigt svårt att bli fälld för bedrägeri, eller? Tänker jag helt fel?

Är rättsväsendet av någon anledning hörsam när det gäller sånt här?
Citera
2014-04-30, 03:11
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x528a
Det mest sjuka i det här är att staten inte gjort något av denna sjuka ocker ränta!
Grannländerna ligger långt före. Vad envisas regeringen med? Få stopp på dessa skit lån företag som använder kronofogden till få lånetagaren att bli skuldsatt för resten av livet.

Borde vara en stor varningstext att "När du tar något av dessa lån kan din framtid bli förstörd om du inte betalar tillbaka"

Detta kommer enbart kosta pengar för skattebetalarna i framtiden när de går på soc. Sjukt!

Tack och lov enligt min mening. Statens uppgift bör inte vara att tänka åt människor, det är exakt det sosse-Sverige har gjort så länge, och därför så många råkar ut för bedrägerier och häleri.

Antagligen även därför invandringen är så stor.

Folk måste börja lära sig tänka, för är det inte just här, då kan jag lova dig att det är någon annanstans.
Citera
2014-04-30, 03:31
Medlem
Citat:

Det kom faktiskt in en motion för exakt detta för tre veckor sen.
Citat:
Det bör bli svårare att ge lån till människor som agerar på impuls eller i berusat tillstånd. Vidare bör det sättas stopp för ockerräntor.

[...]

Åtgärder som kan komma att övervägas är t.ex. någon form av räntetak och ett förbud mot sms-lån nattetid

[...]

Regeringen bör också vidta åtgärder för att komma till rätta med de höga räntorna vid snabblån.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...U14/?html=true
Citera
2014-04-30, 07:51
Medlem
Ring socialen och be att de ser till att personen ifråga får förvaltare.
Dessutom är det bidragsbrott att ha försörjningsstöd om man får pengar från annat håll.
Även om det är lån eller pengar från pant ska inkomsterna redovisas för soc.
Citera
2014-04-30, 08:31
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Är bolagen korkade nog att inte göra en kreditupplysning får de skylla sig själva.

Det bryr sig inte för fem öre, det får in sina pengar på ett eller annat sätt ändå.
Citera
2014-04-30, 09:09
Medlem
Playams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det bryr sig inte för fem öre, det får in sina pengar på ett eller annat sätt ändå.

Jag undrar då vilka företag han/hon lånar av? Det finns knappt någon som tillåter en att låna om man har fogden efter sig.

En spelmissbrukande vän hade 2-3 sms-lån ärenden hos kronofogden, och han lyckades inte låna något mer. Kan säga att han gick igenom alla sms-lån bolag han kunde googla fram, han satt även på ett forum där dom diskuterar lån och fick tips där - inte ens dom som påstod sig låna ut till folk med betalningsanmärkningar gick med på att låna ut. Killen hade fast jobb dessutom, så han hade ju inkomst.

Till slut bad han mig ta lån i mitt namn åt honom, vilket jag självklart inte gjorde

Detta var för cirka 3 år sedan.
Citera
2014-04-30, 09:10
Medlem
Om hon får skuldsanering beviljat så kommer de bara få tillbaka en bråkdel av de utlånade pengarna så helt lysande affärside är det knappast att skicka folk till fogden, vet en som t ex hade 430.000:- i skuld på blancolån, innan han fick skuldsanerng så gjorde han en deal där han fick lösa ut allting för 130.000:- , hade han fått skuldsanernig hade de som lånat ut förmodligen fått tillbaka ännu mindre av lånet.
Citera
2014-04-30, 09:36
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Hon kommer saklart inte bli beviljad hur manga lan som helst, troligtvis lite overdriven siffra nar du sager att hon har 50 redan.

Kan ju vara lage for dig att kolla att hon inte tar lan i barnens namn. Vet inte hur gamla de ar iof.
Citera
2014-04-30, 10:03
Bannlyst
Antingen så trollar TS Eller så överdriver han skapligt.
Det är så gott som omöjligt att låna när du är hos kronkalle, då samtliga seriösa företag nekar en direkt.
Sen verkar ju kvinnan ha väldigt många förfrågningar på kort tid, vilket företagen ser och nekar en för det - oavsett inkomst!
Var snäll och ta barnen ifrån henne, och knulla inte brudar som är pantade i pallet nästa gång!
Citera
2014-04-30, 10:59
Medlem
murder_us avatar
Hon kan inte ha hållt på så här speciellt länge. Det är möjligt att hon än så länge lyckas plocka ut 250 lax om hon har tagit alla lån i en ganska snabb följd.
Man kan på sin höjd undvika att hamna hos fogden i nåt år genom att manipulera och lalla med inkassobolagen, vägra skicka in svar på delgivningarna som kommer i brevlådan och gömma sig för delgivningsmannen som kommer och leter efter dig efter ett tag om du inte svarar på kärleksbreven kronkalle skickar.

Har man barn kan man knappast hålla sig gömd för delgivningsmän med portfölj och kostym som knackar på dörren. Hoppas att hon är beredd på en kalldusch!
Senast redigerad av murder_u 2014-04-30 kl. 11:01.
Citera
2014-04-30, 10:59
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:

Räntan är ju priset man betalar för att kunna få extrapengar med kort varsel i ett krisläge, tycker den är högst rimlig. Det är bra att den är hög, så att folk inte tar dem i onödan/i större utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in