Citat:
Ursprungligen postat av
negerbarn
Jodå. Tar du ett lån med avsikt att behålla pengarna och inte betala tillbaka så är det just vad det är - bedrägeri. Tar du lån men glömmer betala tillbaka så är det inte det, men då får du ju ändå påminnelseavgift, ränta, och dylikt som du får betala utöver det vanliga.
Det är inte så långsökt att det skulle gå att övertala en domstol att det hon gör faktiskt är avsiktligt. Hon kommer nämligen få svårt att övertyga domstolen om att hon trott sig ha haft en möjlighet att betala tillbaka dessa lån när hon lever på existensminimum och lånehögen bara växer.
Hur hon lyckas ta dessa lån?
Nytt bolag varje gång, kanske? Ganska många, men inte alla, kollar dock UC och liknande för betalningsanmärkning, och om hon är hos KM så ska det ju finnas där.
Smslån brukar handla om summor mellan 5-10 000, första lånet, så om hon tagit ett lån hos varje bolag handlar det om mellan 25-50 olika.
Du kan antagligen det här betydligt bättre än jag, och det är därför jag ställer frågan:
Kan det verkligen ses som bedrägeri om man nappar på ett erbjudande som, enligt vad jag är van vid, låter typ "SKAFFA PENGAR TILL NY TV, LÅNA HOS OSS! RÄNTEFRITT 2 MÅNADER".
Om någon nappar på det och lånar utan avsikt att betala tillbaka, så kan det väl ändå inte ses som bedrägeri då annonserna oftast börjar med (t.ex.) "Få pengar av oss". Oftast är ju själva lånet och räntan väldigt dold i reklamen.
Jag kan köpa att om en person är fullt införstådd i allt vad det innebär är det bedrägeri, men personer som faller för sånt här är väl sällan det, och därför är det väl väldigt svårt att bli fälld för bedrägeri, eller? Tänker jag helt fel?
Är rättsväsendet av någon anledning hörsam när det gäller sånt här?