Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 11:06
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Varför är det ingen som har skrivit att Maja Lundgren har blivit våldtagen av en gangster?
Jag har kollat igenom en del av det som skrevs i den vevan och hon blev ju galenförklarad men mycket av det som framkommit senare t.ex om Kulturprofilen visar att hon hade rätt. Hon borde hyllas egentligen eller få en ursäkt av DN. Men värst av allt är nästan att de inte ens nämde att hon blev kidnappad av en camorra. Jag har läst ut Myggor och tigrar nu, körde fast ett tag på mitten men sen blev det spännande igen. Och läskigt, man känner liksom hur omgivningen fångar in henne. En del detaljer hon skriver om fattar man inte förrän i efterhand att de är viktiga. Jag tycker att det om camorran är det mest spännande egentligen.
Jävligt fult av DN att låta någon såga henne igen i år.

För att det är för otäckt? Eller för att de var polare med folk som nämns i kulturella ankdammen.
Det är snårigt att läsa ett tag när hon försöker ta reda på vilken klan som ligger bakom morden, men alltså hon listar ju ut det till slut, och hade väl lika gärna kunnat vara död idag? Eller är det där ett påhitt? Jag håller med om att man förstår mer i efterhand. Jag har läst den två gånger nu och den blev ännu kusligare den andra gången. Det där ödesdigra... eller vad man ska kalla det
Hon kritiserar vänstern hårdast även om hon väl är något slags vänster men det är politisk korrekthet hon är ute efter mest. Grejen med såna här som Schottenius är väl inte att de är vänster egentligen utan att de är opportunister.

Susanna Popova skriver på svenskans ledarsida idag. Trots allt inte illa att en bok diskuteras på ledarsidor tio år efter att den kommit ut.

https://www.svd.se/det-heter-maffia-inte-gang

Citat:
Jag fick av en vän alldeles nyligen Maja Lundgrens roman "Myggor och tigrar", från 2007 (Albert Bonniers förlag), och det tror jag inte var en slump. Väninnan såg helt klart att Maja Lundgren var en föregångare till #metoo.
Lundgren hade fått nog av kulturmaffian, skrev en bok men ansåg inte att det var en roman utan kallade den "camorristisk dokumentärroman". Hon hade fått nog av det misogyna klimatet i Sverige. Ja, manshat har också ett grekiskt ursprungsord – misandri. Men Maja Lundgren hatade inte män. Hon var helt enkelt ute efter att beskriva den nedlåtande attityd som unga kvinnor emellanåt mötte i kulturvärlden. Och hon var helt klart tidigt ute.
Förutom att namnge de män som, framför allt på Aftonbladets kultursida, hade betett sig trist, beskrev hon en vistelse i Neapel. En ung kvinnlig författare från Sverige bestämmer sig för att skriva om den napolitanska maffian, camorran. Det visar sig till en början svårt att få veta något om den och sedan – får hon veta mer än hon vill. De två parallellmaffiorna har sina olikheter, men en likhet är att de kräver tystnad – omertà. För är man en del av camorran tjallar man inte. Den som gör det blir av med sitt beskydd. Det blev Lundgren, som efter boken av vissa i kulturcamorran beskrevs som galen.
Citera
2018-02-11, 16:44
  #206
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
För att det är för otäckt? Eller för att de var polare med folk som nämns i kulturella ankdammen.

Myggor är värre än tigrar. Svenska kulturmaffian är värre än maffian.
Citera
2018-04-01, 12:37
  #207
Medlem
Science fiction är inte min genre riktigt. Men antar att det blir nåt lite annorlunda när Lundgren knasar till det.

Citat:
Den skenande planeten" heter Maja Lundgrens nya roman som ges ut i slutet av augusti. Den beskrivs som en skruvad och humoristisk science fiction-berättelse och utspelas efter ett fjärde världskrig.

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-1...cience-fiction
__________________
Senast redigerad av Butter200 2018-04-01 kl. 12:43.
Citera
2018-04-08, 22:11
  #208
Medlem
Snopphanens avatar
Såg Maja Lundgren i Babel. Det var väl ok. Fast allt handlade om ankdammen, kulturcamorran. Det andra är mycket mer spännande och otäckt, mystiskt osv. Konstigt att se henne sitta i en rutig blus som en liten snäll och stillsam dam.
Citera
2018-04-08, 22:52
  #209
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Såg Maja Lundgren i Babel. Det var väl ok. Fast allt handlade om ankdammen, kulturcamorran. Det andra är mycket mer spännande och otäckt, mystiskt osv. Konstigt att se henne sitta i en rutig blus som en liten snäll och stillsam dam.

Håller med. Himla tråkiga frågor. Men Babel är ju sådär...
Neapeldelen verkar fortfarande inte gå att prata om, nästan lite intressant att det är så eftersom den utgör typ 90 % av boken. Jag såg att Maja fräste ifrån på sin facebook mot dem som tycker att Neapeldelen borde strykas. Det är ju där allt det intressanta finns.
Citera
2018-04-08, 23:38
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Håller med. Himla tråkiga frågor. Men Babel är ju sådär...
Neapeldelen verkar fortfarande inte gå att prata om, nästan lite intressant att det är så eftersom den utgör typ 90 % av boken. Jag såg att Maja fräste ifrån på sin facebook mot dem som tycker att Neapeldelen borde strykas. Det är ju där allt det intressanta finns.

Jag tyckte det var bra. Maja var avslappnad och rolig.
Citera
2018-04-18, 20:08
  #211
Medlem
Kimbo7s avatar
Ganska uppfriskande att läsa pirajan Majas bloggkommentarer.

Citat:
På många sätt ofattbart skönt att den där extrema korsningen mellan högkultur och hyschhysch krackelerar. För att använda ett verb som var populärt på 80-talet.
Och nu kommer kanske en annan korsning mellan brackighet och postfeminismmarxism? Vi får se hur det går.

https://lundgrenmaja.blogspot.se/201...l#comment-form

Förlaget krävde tydligen att hon ändrade en del i Myggor och tigrar. "Förförarknattarna" ska tidigare ha fått heta "sadistkallarna".
Citera
2018-04-19, 11:18
  #212
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ganska uppfriskande att läsa pirajan Majas bloggkommentarer.


https://lundgrenmaja.blogspot.se/201...l#comment-form

Förlaget krävde tydligen att hon ändrade en del i Myggor och tigrar. "Förförarknattarna" ska tidigare ha fått heta "sadistkallarna".


Fast det där handlar väl om Forum? Inte om Akademien.
Oavsett, vad man än tycker om Akademiens (eventuella) felhantering av den här frågan så är det bara för jävligt med Wimans skadeglädje. Eller Ebba Witt-Brattström "det här är bättre än Netflix". Upprop och demonstrationer och bokbål. Det saknar alla proportioner. Så visst, det går att fatta att Lundgrenskan är lite skeptisk till mediedreven efter metoo.
Citera
2018-05-07, 10:33
  #213
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Det är även bra när det kommer fram lite andra aspekter, Malena Rydells intervju med "Forumflickor" får fram både rädslan de har för det kulturella etablissemanget (som till ganska stor del består av en hop med tvivelaktig moral men benägen att moralisera), sorgen efter övergreppen OCH att det var härligt att vara 20 år och dricka rödvin och prata konst, att JC kunde vara ömsint och omtänksam - et cetera.
Utan både och blir historian inte sann.

https://lundgrenmaja.blogspot.se/201...04761655866900

Lite intressant kommentar i Maja Lundgrens blogg.
Citera
2018-05-14, 10:50
  #214
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
https://lundgrenmaja.blogspot.se/201...04761655866900

Lite intressant kommentar i Maja Lundgrens blogg.

Jadå det står lite av varje där - en hel del giftigheter också. Får man kalla Kerstin Ekman och Jan Guillou för flodhästar?
Hon är ju som hon är. Ibland är det kul, ibland gör hon övertramp. Ibland är hon så mycket antietablissemang att det blir rent barnsligt. Som när hon tog Julia Caesar i försvar mot Niklas Orrenius. Eller när hon nödvändigtvis måste använda uttrycket kulturtjackhora, kulturtjackledsagarinna - kulturtjackrollator? Väx upp. Du är ingen tonåring längre, vill man ropa.

I just den här affären har det varit riktigt intressant att följa hennes tyckerier. Hon verkar ansluta sig till falangen som betraktar det som en vänsterpopulistisk kupp? Krav på moral även i litteraturen?


Citat:
En del lustiga moraldiskussioner också (typ "goda värderingar i litteraturen") i anslutning till krisen krisen - lite för trött att skriva om detta nu men personligen tycker jag alltså inte att litteraturen måste vara god, uppbyggelig, t.ex tycker jag att En opolitisk mans betraktelser är Thomas Manns intressantaste bok. Hans Ruin (ruin från Forum) tyckte att Mann aldrig borde ha skrivit den, - en generande syn på stora humanister, att de skulle vara goda på något sätt, aldrig ha felaktiga tankar eller åtminstone hålla inne med sina felaktiga tankar.
Var började den här tankegången? Jo: det är en litterär strid också, så uppfattar jag det. Sara Danius gillar inte Den sista grisenestetiken.
(Jag tyckte att penetrationsaforismen är så gott som identisk med radikalfeminismen). Någon kan bli ledsen, få sin unga oskuldsfulla och oproblematiska sexualitet störd av att läsa Horace Engdahls penetrationsaforism, och ser då givetvis Sara Danius som en kvinnlig förebild, hon som strider mot taskig kvinnosyn för en god och jämlik sexualitet. Så knytblus får symbolisera även detta, och Danius blir ju glad över hyllningen, och delar artikeln på facebook.
Då har vi tagit klivet över till att moralisera över litteratur.
Det kanske är bra, så länge det står klart för alla vad det innebär; att dra in litteraturen i den här diskussionen om Akademien kan mycket väl - särskilt som den förskräckliga Alice BK hakar på - även handla om önskemål om värdegrundskurser, osv.
Och det tror jag att Sara Danius faktiskt står för, alltså krav på moral i litteraturen, men så tänker jag rent partiskt pga en recension av Mäktig Tussilago, där hon efterlyste något slags godhet. Vilket var högsta beröm egentligen, nästan bara riktigt bra konst får den typen av invändningar, men ... oki, det var en moraliserande recension, så jag undrar om det inte finns många aspekter av hela allt det här som handlar om något slags nymoralism.

https://lundgrenmaja.blogspot.se/201...l#comment-form
Citera
2018-06-12, 17:47
  #215
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ganska uppfriskande att läsa pirajan Majas bloggkommentarer.

https://lundgrenmaja.blogspot.se/201...l#comment-form

Förlaget krävde tydligen att hon ändrade en del i Myggor och tigrar. "Förförarknattarna" ska tidigare ha fått heta "sadistkallarna".


En av sadistkallarna åtalad! Men gamla Stig Larsson har klarat sig genom metoo helskinnad hittills.
Vad ska man tro om Kulturprofilens fru Katarina Frostenson egentligen? Hon måste fan ha vetat en hel del. Den bedragna hystrun? Martyr? Eller är han en del av hennes poetiska experiment?
Citera
2018-06-13, 18:05
  #216
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
En av sadistkallarna åtalad! Men gamla Stig Larsson har klarat sig genom metoo helskinnad hittills.
Vad ska man tro om Kulturprofilens fru Katarina Frostenson egentligen? Hon måste fan ha vetat en hel del. Den bedragna hystrun? Martyr? Eller är han en del av hennes poetiska experiment?

Bondage och sm är inte olagligt och många kvinnor tänder på det lika mycket som män. Stig Larsson kanske har skött sina affärer snyggare? I JCA:s fall det han är åtalad för verkar det ha handlat om långt ner i halsen surprise, det är olagligt t.o.m om det händer under en frivillig sexakt. Har inte läst FUP-en i och för sig. I dn lät det mer som ett gränsfall, ska bli intressant att se hur det går.
Frostenson - vet inte men jag tror hon är gift med JCA för att han är som han är, inte trots att han är som han är. Hon använder det på nåt sätt för att skriva om kvinnlig underordning tror jag. Så jo det kan nog stämma att hela Forumgrejen är Katarina Frostensons experimentverkstad, som Maja Lundgren skriver i sin härliga Myggor och tigrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback