2007-08-10, 13:28
Medlem
Har gjort en del resor till möten med kund osv. i min enskilda firma. Tåg och bussresor. Nu vill kunden att jag ska fakturera för dessa resor för att täcka mina kostnader.

Problemet är bara att alla tåg och bussresor innehåller 6% moms. Blir lite flummigt eftersom jag inte kan fakturera med 6% moms mot min kund? Vad är praxis att göra i sådana här situationer? Lägga på 25% moms istället för 6% på mina resekostnader?

Hoppas nån förstår frågan och vet hur man löser detta
Citera
2007-08-10, 13:29
Medlem
Varför kan du inte fakturera 6% mot kund?

Lägg till det på fakturan, "resor", och ha olika momssatser på den?
Citera
2007-08-10, 14:01
Medlem
http://www.99.se/foeretagande/99078-...a-faktura.html

Hittade ovanstående forumpost, som verkar rekommendera att jag lägger på 25% moms på mina utlägg. Är alltså inte ute efter att "vidarefakturera" som de också diskuterar. Men som vanligt när det gäller frågor om skatter blir det 100 olika svar och ingen gemensam slutsats.. Suck..
Citera
2007-08-10, 14:31
Medlem
Intressant.

Hoppas någon kan ge dig ett riktigt svar här.
Citera
2007-08-10, 15:54
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Varför kan du inte fakturera 6% mot kund?

Lägg till det på fakturan, "resor", och ha olika momssatser på den?
Ur momsbrochyren:
Citat:
Vilken skattesats du ska använda beror på
vad du tillhandahåller din kund. Det spelar ingen roll
vilken moms du själv fått betala för en vara eller en
tjänst. Som konsult ska du ta ut 25 procent moms på
hela priset trots att ersättning för resor ingår och du
själv har betalat 6 procent på resorna.
Varför du ska lägga på 25 % moms och inte 6 % kanske blir klarare om du tänker så här: Det är du som rest och inte kunden. Du säljer ju inte en resa till din kund utan en tjänst och för att utföra tjänsten har du varit tvungen att resa. Därför betalar du 6 % moms på resan du gjort till tåg/bussföretaget, men kunden som ska betala dig för resan du gjort får betala 25 % moms på din reskostnad.

/ TT
Citera
2007-08-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Varför du ska lägga på 25 % moms och inte 6 % kanske blir klarare om du tänker så här: Det är du som rest och inte kunden. Du säljer ju inte en resa till din kund utan en tjänst och för att utföra tjänsten har du varit tvungen att resa. Därför betalar du 6 % moms på resan du gjort till tåg/bussföretaget, men kunden som ska betala dig för resan du gjort får betala 25 % moms på din reskostnad.

/ TT

Jag förstår inte ändå. Så konsulten tar mellanskillnaden i momssatserna? Är inte det lite fult?
Citera
2007-08-10, 16:37
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Jag förstår inte ändå. Så konsulten tar mellanskillnaden i momssatserna? Är inte det lite fult?
Vilken mellanskillnad ? Momsen som kunden betalar till mig betalar jag in till skatteverket. Jag själv tjänar ju inget på att lägga på en högre momssats.
Om kunden är ett företag så förlorar inte heller kunden något eftersom företaget lyfter av momsen.

/ TT
Citera
2007-08-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Vilken mellanskillnad ? Momsen som kunden betalar till mig betalar jag in till skatteverket. Jag själv tjänar ju inget på att lägga på en högre momssats.
Om kunden är ett företag så förlorar inte heller kunden något eftersom företaget lyfter av momsen.

/ TT

mhm, tror jag är med nu. tack.
Citera
2007-08-10, 17:20
Medlem
Tack för svaren, och ja ni har rätt, det är ju i grunden min ensak vad jag tycker är en skälig ersättning för mina resekostnader. Den enda skyldigheten jag har är att mot kunden vara ärlig och redovisa mina kvitton om de så önskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in