Citat:
Ursprungligen postat av Rinoa
Frågan är hur det kommer sig då. Det kan ju ha att göra med vad flickan respektive pojken ser. Mamma, den stora versionen av flickan, städar och fejar mest. Är ute med barnvagn mest. Lagar maten hemma.
Medan pojken å sin sida ser pappa som kör bil och grejar med maskiner av olika slag (typ gräsklippare).
Det där nedärvda beteendet kanske inte går så långt tillbaka. Man bara vill göra som mamma och pappa gör.
Kring spädbarnen så må det mycket väl vara så, men det är ingenting som vi behöver uppmuntra genom uppfostran. Dessutom så är de flesta av den typen av studier mycket intresserade på att finna skillnader mellan pojkar och flickor. Att hitta likheter är sällan lika intressant.
Det finns som sagt en hel del undersökningar på området. "Könsroller" kan givetvis påverka en del, men på de tidigare stadierna i barnets liv så är det inte en trovärdig förklaring.
Läs den tragiska berättelsen om pojken som uppfostrades till att bli flicka, något han trodde att han var tills han en dag fick reda på sanningen, varför han hela tiden kännt sig som en främling i sin egen kropp.
För övrigt är det samma sak med transexuella. Det är kvinnor som föds med en mans hjärna och vice versa - Freaks of nature så att säga!
De känner sig som främlingar i sina egna kroppar och det är ingen
"inbillning", det är en faktisk känsla som grundar sig på att deras fysiska kroppar inte överrensstämmer med deras hjärnors könsliga identitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Rinoa
Jag betvivlar inte att det faktiskt är så att min städdrift är starkare. Men det är ju orsaken som är mest intressant. För det är genom att finna den vi kan förändra något. Bara för att jag ser damm tidigare än min kille och därmed känner mig tvungen att dra fram damsugaren betyder inte att jag tycker det är kul.
Nej visst är det så, bara för att du har en känsla av att du MÅSTE göra rent, betyder det självklart inte att du tycker det är
"kul"!
I en urtid har denna funktion varit en överlevnadsfördel och inget man ägnat sig åt enbart av estetiska skäl, vilket kanske mer är fallet i vårt moderna samhälle. Vem gillar inte ett rent och snyggt hem?
Jag gillar det! Men du får gärna komma hem och sköta städandet åt mig!