2007-08-12, 13:36
Medlem
Hej, skulle behöva lite hjälp. 2003 när jag fortfarande pluggade startade jag en enskild firma och gjorde lite hemsidor på fritiden, fixade vid det tillfället också en F-skattsedel. 2004 gick jag ut plugget och började jobba på ett vanligt jobb, skulle fixa FA-skatt som jag har hört att man ska ha men glömde bort det och det rann ut ur sanden. I mitten av 2005 sa jag upp mig från jobbet och pluggade utomlands i 1,5 år. Kom tillbaka i januari i år och har nu ett vanligt jobb igen och gör lite på enskilda firman då och då men nu måste jag verkligen fixa FA-skattsedeln.

Jag har laddat ner blanketten: http://www.skatteverket.se/download/...715/462026.pdf.

Jag skulle behöva lite hjälp med den. Jag har fyllt i del A, C, D.
Det jag har frågor om är:

Del B: Jag har bockat i enskild näringsidkare som företagsform och att verksamheten är pågående. Måste jag fylla i första räkenskapsåret? Och menar dom mitt första, alltså 2003 eller?

Del F.1: Handlar om arbetsgivare. Menas det med företaget som har mig som anställd? Min första lön kom i februari, ska jag skriva in dom uppgifterna?

Del F.2 och hela G: Moms och uppgifter för beräkning av preliminär skatt. Startdatum förbryllar mig såklart då jag startade 2003, jag vet inte om det är det datumet dom vill ha eller årets datum sedan jag blivit anställd. Jag har redan skickat i en blankett till skatteverket så att jag redovisar skatten när jag deklarerar istället för att betala preliminär skatt.

Tycker det är sån djungel detta. Jag har bara en simpel liten enskild firma där jag kanske tjänar totalt 20k på ett år.

Någon kunnig med mycket tid över får gärna hjälpa mig med denna blankett och behöver ni fråga nåt är det bara att göra det
Citera
2007-08-14, 12:04
Medlem
SwizzerNöts avatar
Har fyllt i den här för ett tag sedan och det var en djungel. Inte nog med det så ville dom ha saker som enligt beskrivning och annan litteratur på området inte skulle fyllas i. När jag ringde så backade dom på en del punkter.

Om du ringer dom kommer ni att lösa detta på 5 min.
Citera
2007-08-14, 19:41
Medlem
Mihailovics avatar
Eftersom du både driver enskild verksamhet coh är anställd så skall du egentligen
ha FA-skatt. Precis som du säger men å andra sidan skall det funka utmärkt ändå.

Har du fortfarande kvar din f-skattesedel?

Du kan du skita i att ändra det till FA skatt och köra på ändå.

Bara att deklarera skiten sen. Nema problema.

Skriv in nuvarande år som startdatum men markera att verksamheten är pågående.

Det spelar ingen större roll. Ingen särskild anledning att ändra detta som jag ser det.

Skriv detta året som startdatum.

Nej, delen under F1 handlar om eventuella anställda i din enskilda firma och sådana
har du inte.

Tänk på att du ligger på nedre gränsen (vinst 20k per år) av vad som kan kallas varaktig näríngsverksamhet med vinstsyfte.
Citera
2007-08-14, 21:24
Medlem
R.Sandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Eftersom du både driver enskild verksamhet coh är anställd så skall du egentligen
ha FA-skatt. Precis som du säger men å andra sidan skall det funka utmärkt ändå.

Har du fortfarande kvar din f-skattesedel?

Du kan du skita i att ändra det till FA skatt och köra på ändå.

Bara att deklarera skiten sen. Nema problema.

Skriv in nuvarande år som startdatum men markera att verksamheten är pågående.

Det spelar ingen större roll. Ingen särskild anledning att ändra detta som jag ser det.

Skriv detta året som startdatum.

Nej, delen under F1 handlar om eventuella anställda i din enskilda firma och sådana
har du inte.

Tänk på att du ligger på nedre gränsen (vinst 20k per år) av vad som kan kallas varaktig näríngsverksamhet med vinstsyfte.
Inte många rätt i de råden, tyvärr. Exempelvis har vinsten, som du kallar det, eller överskottet efter avdrag för egenavgifter som det egentligen handlar om, ingenting att göra med bedömningen om verksamheten uppfyller kraven för näringsverksamhet (självständighet, varaktighet och vinstsyfte).
Citera
2007-08-14, 23:37
Medlem
Jag gör hemsidor och det är väldigt lite just nu och jag försöker alltid att hamna på +-0 när jag deklarerar. Har köpt lite datorutrustning, kameror och sånt. Jag tar absolut inte ut någon lön och jag räknar inte med att få överskott i år heller.

Så jag ska skriva detta år? Fick inte så jättemycket hjälp
Citera
2007-08-15, 00:22
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Sandler
Inte många rätt i de råden, tyvärr. Exempelvis har vinsten, som du kallar det, eller överskottet efter avdrag för egenavgifter som det egentligen handlar om, ingenting att göra med bedömningen om verksamheten uppfyller kraven för näringsverksamhet (självständighet, varaktighet och vinstsyfte).

Snacka din skit. Självklart kan själva vinstuttaget vara helt ointressant men om man jobbar med hemsidor hemma vid sidan av anställningen så kan det finnas risk att han riskerar att skatteverket kan anse att den här verksamheten inte är näringsverksamhet.
Jag avsåg främst att det fanns en risk på grund av detta, det var EN faktor som kunde påverka bedömningen. Sen kan man ju gissa att det vid den typen av verksamhet normalt set är ganska minimala kostnader så det kan även framgå av hans troligtvis låga omsättning.

Jag har föresten fan inte sagt att hans låga vinstuttag skulle vara avgörande eller
att det var den enda faktor som hade betydelse? Har jag?
Men om nu råden inte var rätt så kanske du kan rätta mig ?
Citera
2007-08-17, 01:02
Medlem
R.Sandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Sen kan man ju gissa att det vid den typen av verksamhet normalt set är ganska minimala kostnader så det kan även framgå av hans troligtvis låga omsättning.

Jag har föresten fan inte sagt att hans låga vinstuttag skulle vara avgörande eller
att det var den enda faktor som hade betydelse? Har jag?
Men om nu råden inte var rätt så kanske du kan rätta mig ?
Omsättning var ordet. SKV tar ingen hänsyn till det beräknade överskottet när man gör en bedömning om någon uppfyller kravet på vinstsyfte. Vinstsyfte i skatterättslig mening har f.ö. en rätt komplicerad betydelse.

Om omsättningen är för låg så kan SKV slå ner på vinstsyftet och klassa verksamheten som hobby (inkomst av tjänst). Men visst, du har en poäng i att ovannämnda verksamhet bör ha låga kostnader varför verksamheten förmodligen borde generera ett överskott för att utgöra näringsverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in