2007-08-16, 11:22
Medlem
God dag,

vet inte om detta är rätt ställe att ställa frågan på men jag orkar inte regga mig på ännu ett vi-hjälper-dig-att-starta-eget-sida-med-tillhörande-forum-som-ingen-använder för att få svar på en fråga och pallar defenitivt inte stå i telefonkö hos skatteverket, så jag testar här och hoppas på det bästa.

Så till min fråga. Jag reggade enskild firma tidigare i år, och angav att jag skulle bedriva två olika verksamheter under samma företag. 70% reklam/media och 30% musik/underhållning (jag jobbar som dj) och vill kunna ta betalt på legitimt vis av kunder där jag inte spelar regelbundet och har anställning eller liknande.

Låt oss anta (grovt överdrivet för tydlighetens skull) att jag drar in 100.000 på min reklamverksamhet och 20.000 på spelandet, men att jag investerar alla eller stora del av pengarna på inventarier som enbart berör underhållningsverksamheten. Är detta i sin ordning eller måste utgifter/investeringar och annat också överrensstämma med inkomsten för respektive verksamhet?

Hänger ni med på vad jag menar?

Har ni någn überbra ssida för detta ändamål där jag snabbt och lätt kan få svar på mina dumma frågor vad gäller småföretagande får ni dock gärna tipsa mig.

Kram på er
Citera
2007-08-16, 17:43
Medlem
Veritass avatar
Du får göra som du vill i det här fallet.
Även om du har flera verksamheter i ett företag så räknas det som en näringsverksamhet så verksamheterna redovisas ihop.
Så, pengar in på ena verksamheten = pengar in på hela näringsverksamheten och du får använda de hur du vill inom näringsverksamheten.

Undantag är om du har verksamhet utomlands eller om din verksamhet är en del i ett större handelsbolag. Då redovisas detta annorlunda.
Citera
2007-08-17, 00:49
Medlem
R.Sandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas
Så, pengar in på ena verksamheten = pengar in på hela näringsverksamheten och du får använda de hur du vill inom näringsverksamheten.
Precis, och dessutom inte bara inom näringsverksamheten utan som enskild näringsidkare får man göra precis vad man vill med de pengar som verksamheten genererar. Sedan kan SKV iofs ifrågasätta om den andra verksamheten, som bara äter upp intäkter, verkligen utgör näringsverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in