Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2007-09-20, 14:29
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Och varfr ska det d hllas hemligt verhuvud taget? D bidrar ni ju bara till mytbildningen och konspirationsteorierna? Men det r vl det ni vill antar jag, s ni kan f knna er lite speciella och utvalda. Ni r inte bttre n Scientologerna! De hller ju ocks p sina hemligheter med argumentet att "vissa r inte mogna att lsa vad som str i de hgre bckerna" (ls: de har inte betalat tillrckligt med pengar).

Hemligheterna har man frmst fr att inte frstra upplevelsen fr den som skall ta en grad. Om man vet i frvg vad som kommer att hnda s frlorar man en hel del av erfarenheten. Det r grunden i pedagogiken bakom gradsystemet att man skall verraska och frvna fr att lra ut.

Historiskt s handlar hemligheterna ocks om hur man bevisar att man r medlem nr man kommer till ngon annan ort eller land och vill beska en loge. Medlemskort var inte s vanliga frr om man sger s
Citera
2007-09-28, 15:17
Bannlyst
lgg upp lite bilder nu.
Citera
2007-09-28, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av netza
lgg upp lite bilder nu.

Ja, nu r det dags fr trdskaparen att gra slag i saken och hosta upp lite "bildbevis".
Citera
2007-09-30, 22:26
Medlem
http://home.swipnet.se/corbie/maspic.html
Citera
2007-09-30, 23:09
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olyckan

Fina bilder, har dom dr ocks...
Citera
2007-10-19, 21:43
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Ja, nu r det dags fr trdskaparen att gra slag i saken och hosta upp lite "bildbevis".

Trdskaparen besker sina morfrldrar alltfr sllan
Citera
2008-11-12, 01:34
Medlem
CYBERTECs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olyckan

Public bilder. ej frn en ceremoni eller loge mte.
Dessa bilder och salar kan vem som helst se, p exempelvis en ppen dag, d det ven r tilltet att g dit / Ta med damer
Citera
2010-06-01, 13:27
Medlem
BlueCoffeeCupss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Att f tag i bcker som beskriver frimurarnas hemligheter r lttare n man tror. Problemet r att det finns s mycket skit och konspirationsteorier som gr att det r svrt fr icke-frimurare att se vad som r bra och vad som r dligt litteratur. Jag har ett ganska stort frimurarbibliotek hemma med mnga bra bcker. Nr jag sjlv r frimurare s r det klart lttare att se vilka bcker som r bra och vilka som r skit.

Men som I.B.M har skrivit i en annan trd... Alla konspirationsteorier har gjort att mnga nog ville bli besvikna om de fick veta alla hemmligheter.
Aningen gammal trd men jag ger nytt liv t den d jag blev intresserad av vilka bcker om frimureri som du tolkar som bra bcker.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in