• 1
  • 2
2007-08-27, 02:49
Medlem
Krafses avatar
Jag är väl ganska likgiltig i detta, men jag känner igen dig, tror jag. Just att man blir så jävla trött på nyheter som endast dåliga, men nu vet jag inte om det var exakt så du kände..
Citera
2007-08-27, 15:23
Medlem
Trodde jag var ensam, men det du Dräng-Erik beskriver är spökligt på orden som även jag känner.
Jag kan fastna i ett tillstånd och må rent av dåligt när jag läser, eller hör någon berätta, om grova överfall. Ju längre tiden går, desto större perspektiv ser jag händelsen i.
Och som du sa, det är bara när människor gör andra människor illa som jag tar illa vid mig, aldrig när jag läser om en olycka eller dyligt.

Varför man reagerar som man gör beror väl på att man har en ovanligt stor portion empati samt en stor analytisk förmåga. Detta resulterar i att man läser någon, tar oerhört illa vid sig, analyserar händelsen och får svårt att släppa den.
Dessa två egenskaper är mycket bra, och kan användas i en massa olika områden. Så i längden tjänar man på att besitta dessa "kvalitéer", kan jag tröst dig med.

Om vi återgår till det första så är det paradoxala med mig att jag kan vara precis så där vidrig som jag själv hatar när jag läser hur andra är.
Jag hatar våld i alla dess former och tar som sagt jävla illa vid mig när jag läser om våldsbrott, ändå har jag många gånger agerat just så.
(För det mesta) alkoholpåvärkad har jag slagits med järnrör, gått på folk oprovocerat och skickat ett dussintal stackare till sjukhus genom åren.
Citera
2007-08-27, 15:48
Medlem
Japp, även jag har min paradox att jag äcklas av våldsbrott i det civila samhället samtidigt som jag kan fascineras av krig. Jag hade nog utan alltför dåligt samvete kunnat delta i ett krig (så länge som det inte drabbar civilbefolkningen), men meningslösa brott mot oskyldiga klarar jag inte av. Sedan beror det på sinnestämning; jag blir alltid illa berörd av människors djävlighet mot varandra men ibland överreagerar man till den grad att man hamnar i ett smärre schocktillstånd. I fredags blev jag helt förstörd efter att ha läst om den tragiska dödsskjutningen av 11-årige Rhys Jones i Liverpool i England, och det fasansfulla pedofilmordet på 9-årige Jessica Lunsford i USA. Men det som gjorde att det slutligen brast och fick mig att grina var när jag läste om den bestialiska dödsmisshandeln av 20-åriga Sophie Lancaster i Bacup, England. Skapade förresten en egen tråd om det:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=536222
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in