Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2007-09-07, 14:00
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Fast å andra sidan så kan man börja fundera över varför det inte redan gjorts eftersom det är open source. Min teori är att ingen vill ha Gimp:s alternativ.

Den antagelsen är nog felaktig. Adobe är helt beroende (precis som alla kommersiella utvecklare av proprietära program) av att användarna blir låsta till just deras programvara. Därmed skulle de inte för allt smör i Småland implementera ett öppet plugin-API som t.ex. GIMPs, just därför att det skulle göra att fler användare lättare skulle kunna "gå över" till GIMP. Med andra ord - sämre för användarna men bättre för Adobe att inte implementera stöd för öppna plugins.

Citat:
Källa på det? Tycker dom få människor man dyker på som allvarligt försöker rekommendera Gimp framför Photoshop hävdar att det är exakt likadant förutom att det inte duger för print. Vilket isåfall bara är ett saknat moment i ett arbetsflöde.
Vilken seriös bildbehandlare som helst vet att GIMP inte är det ultimata i alla sammanhang. Men GIMP är väldigt bra på det den gör! Att säga att Photoshop är lösningen på all världens problem är också väldigt väldigt korkat.

Det var inte länge sedan Photoshop hade uruselt stöd för transparenta PNGs till exempel. Detta gjorde för min del att Photoshop helt gick bort eftersom jag är beroende av en sådan (elementär) funktionalitet. Dessutom har Photoshop (än idag) inget stöd för MNG och SVG-formatet (vilket förövrigt är en W3C-webbstandard).

Citat:
Folk använder Photoshop till allt, från att pixla ikoner och enklare justering av färger på privata fotografier, till stortavlereklam.
Finns inget som säger att någon uppgift är för liten.
Precis detsamma kan sägas om GIMP (och släktingen Cinepaint). Skillnaden är att jag personligen (ja, jag kan ju inte prata för alla andra) är betydligt mer produktiv när jag arbetar i GIMP än i Photoshop. Photoshop för Mac är dock lite bättre eftersom det följer lite samma program-metafor som GIMP.

Citat:
Jag gillar open source jättemycket - kör många program som är det - men det betyder inte att jag kan eller vill använda undermåliga program, som dessutom har en kommersiell överman, bara för det.
GIMP är inte tänkt att ersätta Photoshop. GIMP har en helt annan program-metafor i gränssnittet. Hade GIMP varit tänkt som en Photoshop-kopia så hade inte t.ex. GIMPshop skapats.

Citat:
Men vi får nog lägga ner den här diskussionen, lite smått ot
Liiiite smått ja ...Hoppas ni ursäktar mitt babbel! Jag ska vara tyst nu
Citera
2007-09-07, 14:11
  #50
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Därmed skulle de inte för allt smör i Småland implementera ett öppet plugin-API som t.ex. GIMPs, just därför att det skulle göra att fler användare lättare skulle kunna "gå över" till GIMP. Med andra ord - sämre för användarna men bättre för Adobe att inte implementera stöd för öppna plugins.
Jag tänkte åt andra hållet, har inte direkt hört någon som vill ha funktioner från Gimp i Photoshop.

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Det var inte länge sedan Photoshop hade uruselt stöd för transparenta PNGs till exempel. Detta gjorde för min del att Photoshop helt gick bort eftersom jag är beroende av en sådan (elementär) funktionalitet.
Ser inte det som en elementär funktion eftersom det inte har fungerat i alla browsers tidigare. Det är ett bra format som inte har slagit igenom än och som inte lär göra det innan övergången från IE6 till IE7 är total.

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Dessutom har Photoshop (än idag) inget stöd för MNG och SVG-formatet (vilket förövrigt är en W3C-webbstandard).
Vad jag förstått så kan Gimp inte ens jobba med vektorer så jag förstår inte varför SVG är viktigt.
Vill man fokusera på vektorer så är Illustrator att föredra, där finns också SVG-stödet fullt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
GIMP är inte tänkt att ersätta Photoshop. GIMP har en helt annan program-metafor i gränssnittet. Hade GIMP varit tänkt som en Photoshop-kopia så hade inte t.ex. GIMPshop skapats.
Gimpshop förändrar hur palletter och fönster ser ut och fungerar, inget mer.
Det borde du själv veta?

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Liiiite smått ja ...Hoppas ni ursäktar mitt babbel! Jag ska vara tyst nu
Vi är lika goda kålsupare men nu ska jag bort över helgen
Citera
2007-09-07, 18:49
  #51
Medlem
illicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Man KAN använda slices så men det är minst lika användbart på det sättet jag förklarade, man kan ju själv välja var en slice ska börja och sluta och därmed beskära på ett sätt som passar css.
Inget fel på att använda tables om man vill dock, validerar fortfarande utmärkt hos w3c
Att någonting validerar innebär inte att det är bra gjort.
Du kan inte använda tables till layout ifall du vill att din sida ska ha bra semantik (http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic). Vad jag vet fungerar tables väldigt kasst på t ex mobiltelefoner och dyl.
Citera
2007-09-07, 20:34
  #52
Medlem
Photoshop är det enda raka..
Illustrator kan i bland vara rätt bra också för vissa grejor men man hamnar ändå i PS i slutändan.
Citera
2007-09-08, 11:34
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Jag tänkte åt andra hållet, har inte direkt hört någon som vill ha funktioner från Gimp i Photoshop.
Nu har du

Tänk dig att kunna skripta funktioner i Photoshop med python eller perl. Hur vore inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Ser inte det som en elementär funktion eftersom det inte har fungerat i alla browsers tidigare. Det är ett bra format som inte har slagit igenom än och som inte lär göra det innan övergången från IE6 till IE7 är total.
Transparenta PNGs har fungerat (hyffsat och med lite pill) från och med IE 5.5...


Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Vad jag förstått så kan Gimp inte ens jobba med vektorer så jag förstår inte varför SVG är viktigt.
Vill man fokusera på vektorer så är Illustrator att föredra, där finns också SVG-stödet fullt ut.
Att kunna importera standardvektorformat i ett bildbehandlingsprogram ser jag som en viktig funktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Gimpshop förändrar hur palletter och fönster ser ut och fungerar, inget mer.
Det borde du själv veta?
Japp, vad var det mer du trodde att jag menade?

GIMPshop väckte ju en hel del känslor hos utvecklarna av GIMP när det kom. Gissa varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Vi är lika goda kålsupare men nu ska jag bort över helgen
Absolut, och jag lär mig aldrig . Men jag ska också bort nu över helgen, om det kan vara till nån glädje för er andra?
Citera
2007-09-09, 18:57
  #54
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illicit
Att någonting validerar innebär inte att det är bra gjort.
Du kan inte använda tables till layout ifall du vill att din sida ska ha bra semantik (http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic). Vad jag vet fungerar tables väldigt kasst på t ex mobiltelefoner och dyl.
Att en sida har bra semantik innebär inte att det är bra gjort i övrigt.
Vem kodar för mobiltelefoner år 2007?

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Tänk dig att kunna skripta funktioner i Photoshop med python eller perl. Hur vore inte det?
Photoshop kan redan scripta med VB, Javascript och Applescript. Finns SDK:er för det.

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Transparenta PNGs har fungerat (hyffsat och med lite pill) från och med IE 5.5...
Och trots det så har det inte slagit igenom. Just för att de flesta inte har orkat med det där "lilla" pillet som gör det "hyfsat".

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Att kunna importera standardvektorformat i ett bildbehandlingsprogram ser jag som en viktig funktion.
Att kunna editera vektorer ser jag som en viktig funktion. Ah, just det, Gimp kan inte det

Citat:
Ursprungligen postat av EricS
Japp, vad var det mer du trodde att jag menade?
Om det enda som krävs för att få Gimp att bli som Photoshop är att ändra lite palletter så kan inte skillnaden i gränssnitt och "program-metafor" vara speciellt stor.
Citera
2007-09-09, 19:28
  #55
Medlem
illicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Att en sida har bra semantik innebär inte att det är bra gjort i övrigt.
Vem kodar för mobiltelefoner år 2007?

Självklart inte, men det betyder (oftast) att innehållet är lättare att ta till sig oberoende på user-agent eller var du befinner dig. Att koda för mobiltelefoner kommer bli oerhört mycket viktigare den kommande tiden, mycket på grund av iPhone men också iPod touch. Som jag förstått av det jag läst (bla på Apples egen iPhonedevsida) så fungerar sidor som är semantiskt korrekta mycket bättre än tablebaserade designer.

Sen finns det ju en hel uppsjö med andra fördelar av att koda semantiskt och använda css till design, men det behöver vi inte gå in på nu.
Citera
2007-09-09, 20:06
  #56
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illicit
Självklart inte, men det betyder (oftast) att innehållet är lättare att ta till sig oberoende på user-agent eller var du befinner dig. Att koda för mobiltelefoner kommer bli oerhört mycket viktigare den kommande tiden, mycket på grund av iPhone men också iPod touch. Som jag förstått av det jag läst (bla på Apples egen iPhonedevsida) så fungerar sidor som är semantiskt korrekta mycket bättre än tablebaserade designer.
Just på grund av iPhone så behöver man ju inte tänka på WAP och annat bös, kan tänka mig att dom och många andra gillar att sidor är bra kodade men iPhone och iPod Touch kör ju riktiga Safari.

Citat:
Ursprungligen postat av illicit
Sen finns det ju en hel uppsjö med andra fördelar av att koda semantiskt och använda css till design, men det behöver vi inte gå in på nu.
Nej
Citera
2007-09-10, 01:01
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Photoshop kan redan scripta med VB, Javascript och Applescript. Finns SDK:er för det.
Varför skulle jag ha dessa pseudospråk när det finns riktiga doningar? ;P

Men visst. VB, JavaScript och Applescript är självklart enklare för gemene man att lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Och trots det så har det inte slagit igenom. Just för att de flesta inte har orkat med det där "lilla" pillet som gör det "hyfsat".
Av samma anledning som ingen använder CSS1/2 för att det fungerar "hyffsat" och med "lite" pill i IE?

För övrigt är det inte svårare, att fixa fungerande PNGs, än att importera ett simpelt JavaScript i HTML-koden.

Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Att kunna editera vektorer ser jag som en viktig funktion. Ah, just det, Gimp kan inte det
Sa du inte precis nyss att man bör använda Illustrator för detta ändamål? :P Förstår vart du vill komma men så länge som Photoshop ändå inte kan redigera (öppna) SVG (eller AI för den delen) så är det ju inte speciellt användbart (för min del).

Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Om det enda som krävs för att få Gimp att bli som Photoshop är att ändra lite palletter så kan inte skillnaden i gränssnitt och "program-metafor" vara speciellt stor.
Lite paletter? Den stora grejen som jag syftar på är GIMPs val att inte binda hela programmet till ett enda (klumpigt) fönster. Använder jag GIMP är jag betydligt friare och kan välja hur jag vill arbeta på ett helt annat sätt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback