Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Efter att par månader på JöKen (juridisk grundkurs) vill jag minnas detta, rätta mig om jag pratar goja:
Enskild firma: du är själv ansvarig, du är den juridiska personen, och konkar din firma är du iaf till viss del ansvarig gentemot fordringsägare. Rätt?
Enskild firma uppkommer i och med att en person bedriver näringsverksamhet. Detta innebär att det varken är tal om bolagsbildning eller någon juridisk person. Innehavaren svarar personligen för de avtal som ingås.
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Aktiebolag: Du/andra sätter in pengar i ett bolag som då blir aktiekapital. Konkar bolaget åker aktieägare på smällen. Har du aktier smäller det, har du inga aktier kommer du undan.
Ett aktiebolag är dock en juridisk person vilket gör att de avtal som ingås är i bolagets namn. Vid en konkurs kan fordringsägarna enbart vända sig till bolaget (konkursboet) för att få betalt. Aktieägarna ansvarar alltså inte personligen (finns vissa undantag vid vissa typer av misskötande av bolaget)
Rent skattemässigt kring dessa två, väldigt kort. EF är enbart tänkt för löneutbetalningar vilket gör att ett AB och ett EF blir ungefär lika bra upp till inkomster under skiktgränsen (316.700). AB har viss möjlighet till utdelning vilket är klart gynnande mot att behöva betala ut inkomster över skiktgränsen som lön (fåmansaktiebolag har dessutom en extra gynnsam utdelning).
Vill du växa är AB också gynnande då de enbart behöver skatta på vinsten (28%) för att sedan återinvestera i verksamheten. EF å andra sidan behöver först skatta på pengarna fullt ut innan de kan användas.
Sedan finns det lite småkrafs, kan nämna att EF skattas inom inkomstslaget kapital vid avyttringar av tillgångar som användts inom verksamheten vilket är klart fördelaktigt. Finns en uppsats att skriva på ämnet men det orkar jag inte.