2007-09-11, 11:06
Medlem
Vad är fördelarna med att ha en enskild firma eller ett företag.
Säg att jag vill börja sälja tjänster inom webben såsom webbutveckling eller översättningar. Är det bra att ha ett företag eller enskild firma?

Vad betalar man i skatt? hur funkar det med momsen?

Någon som kan förklara eller har någon bra länk där allt förklaras?
Citera
2007-09-11, 11:12
Medlem
menar du Enskild firma eller ett Aktiebolag?
Citera
2007-09-11, 11:21
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k_carlstroem
Vad är fördelarna med att ha en enskild firma eller ett företag.

En enskild firma ÄR ett företag, eller rättare sagt en företagsform.
Citera
2007-09-11, 12:40
Medlem
En vanlig missuppfattning är att AB är bättre än enskild firma. Riktigt så enkelt är det inte. Ska man sammanfatta det hela kan man säga att enskild firma är bättre om du driver företaget enskilt, dvs på egen hand. AB är bättre om ni är flera.
Citera
2007-09-11, 13:14
Medlem
Jag tänkte bara om det finns någon fördel att starta en enskild firma. Måste man inte betala mer skatt för tjänster man utför då? Varför inte lika gärna frilansa?
Citera
2007-09-11, 23:12
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k_carlstroem
Jag tänkte bara om det finns någon fördel att starta en enskild firma. Måste man inte betala mer skatt för tjänster man utför då? Varför inte lika gärna frilansa?

Men du har väl eget företag om du nu är frilansare (om du nu jobbar ensam)?Att frilansa är ju bara ett annat ord för att vara uppdragstagare (alltså jobba för andra genom att utföra uppdrag)
Citera
2007-09-12, 10:35
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien
En vanlig missuppfattning är att AB är bättre än enskild firma. Riktigt så enkelt är det inte. Ska man sammanfatta det hela kan man säga att enskild firma är bättre om du driver företaget enskilt, dvs på egen hand. AB är bättre om ni är flera.

På de flesta punkter är ett AB bättre än en enskild firma. Det enda som inte talar för ett AB är:

1. Minimikapitalet (100 000 krononor)
2. Kravet på en revisor (ungefär 6000 kronor per år)

I övrigt finns det bara fördelar när det gäller AB. Att det är en juridisk person, att det går att hålla inne vinster utan att behöva göra några periodiseringsfonder som med en enskild firma. För att inte tala om att man slipper sätta sig själv i jätteskulder på samma sätt som i en enskild firma eller ett handelsbolag, trots att man har höga löpande utgifter och plötsligt inte längre kan betala dem. Att du dessutom kan sälja ditt aktiebolag och hela dess verksamhet, är ett plus om du har stora planer.

En F-skattsedel är egentligen inget annat än en licens som ger dig rätt att fakturera och allt vad det innebär (moms, vinstbeskattning etc.). Jag har till och med sett förslag där F-skattsedel skulle tilldelas redan vid födseln, alltså att alla skulle ha rätt att köpa- och sälja varor och tjänster utan att först ansöka om lov. Ser dock en del problem med förslaget, fast ändå.
Citera
2007-09-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
På de flesta punkter är ett AB bättre än en enskild firma.

HELT FEL. Se mina kommentarer nedan.

Citat:
I övrigt finns det bara fördelar när det gäller AB. Att det är en juridisk person,

Spelar ingen roll. Du är ändå personligt ansvarig även om du har ett AB.

Citat:
att det går att hålla inne vinster utan att behöva göra några periodiseringsfonder som med en enskild firma.

Helt fel. Du behöver inte använda periodiseringar utan kan använda dig av en expansiondfond och skatt då endast bolagsskatten på 28%.

Citat:
För att inte tala om att man slipper sätta sig själv i jätteskulder på samma sätt som i en enskild firma eller ett handelsbolag, trots att man har höga löpande utgifter och plötsligt inte längre kan betala dem.

??? Va? Kan du inte betala dina utgifter ska du inte driva företag. Har du koll på läget är det inte något problem.

Citat:
Att du dessutom kan sälja ditt aktiebolag och hela dess verksamhet, är ett plus om du har stora planer.

Du kan sälja en verksamhet oavsett företagsform. Det har absolut ingenting med AB, enskild firma eller HB att göra.

Återigen:
Citera
2007-09-12, 22:40
Medlem
R.Sandlers avatar
Herregud !!! Hoppas för guds skull att TS inte läser Kommissariens eller MrOaikis inlägg! Varför ge råd när man kan mindre än medelsvensson om skattelagstiftning, företagsformer m.m.? Skrämmande
Citera
2007-09-12, 23:37
Medlem
Smaskenss avatar
Efter att par månader på JöKen (juridisk grundkurs) vill jag minnas detta, rätta mig om jag pratar goja:

Enskild firma: du är själv ansvarig, du är den juridiska personen, och konkar din firma är du iaf till viss del ansvarig gentemot fordringsägare. Rätt?

Aktiebolag: Du/andra sätter in pengar i ett bolag som då blir aktiekapital. Konkar bolaget åker aktieägare på smällen. Har du aktier smäller det, har du inga aktier kommer du undan.

Fick lite andra minnesbilder nu så jag avslutar min post där.......
Citera
2007-09-13, 00:08
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Efter att par månader på JöKen (juridisk grundkurs) vill jag minnas detta, rätta mig om jag pratar goja:

Enskild firma: du är själv ansvarig, du är den juridiska personen, och konkar din firma är du iaf till viss del ansvarig gentemot fordringsägare. Rätt?

Enskild firma uppkommer i och med att en person bedriver näringsverksamhet. Detta innebär att det varken är tal om bolagsbildning eller någon juridisk person. Innehavaren svarar personligen för de avtal som ingås.

Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Aktiebolag: Du/andra sätter in pengar i ett bolag som då blir aktiekapital. Konkar bolaget åker aktieägare på smällen. Har du aktier smäller det, har du inga aktier kommer du undan.

Ett aktiebolag är dock en juridisk person vilket gör att de avtal som ingås är i bolagets namn. Vid en konkurs kan fordringsägarna enbart vända sig till bolaget (konkursboet) för att få betalt. Aktieägarna ansvarar alltså inte personligen (finns vissa undantag vid vissa typer av misskötande av bolaget)

Rent skattemässigt kring dessa två, väldigt kort. EF är enbart tänkt för löneutbetalningar vilket gör att ett AB och ett EF blir ungefär lika bra upp till inkomster under skiktgränsen (316.700). AB har viss möjlighet till utdelning vilket är klart gynnande mot att behöva betala ut inkomster över skiktgränsen som lön (fåmansaktiebolag har dessutom en extra gynnsam utdelning).

Vill du växa är AB också gynnande då de enbart behöver skatta på vinsten (28%) för att sedan återinvestera i verksamheten. EF å andra sidan behöver först skatta på pengarna fullt ut innan de kan användas.

Sedan finns det lite småkrafs, kan nämna att EF skattas inom inkomstslaget kapital vid avyttringar av tillgångar som användts inom verksamheten vilket är klart fördelaktigt. Finns en uppsats att skriva på ämnet men det orkar jag inte.
Citera
2007-09-13, 15:14
Medlem
fordonsförarens avatar
Tillägg till mig själv då jag tydligen var för trött för att skriva riktigt igår.

Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Rent skattemässigt kring dessa två, väldigt kort. EF är enbart tänkt för löneutbetalningar vilket gör att ett AB och ett EF blir ungefär lika bra upp till inkomster under skiktgränsen (316.700). AB har viss möjlighet till utdelning vilket är klart gynnande mot att behöva betala ut inkomster över skiktgränsen som lön (fåmansaktiebolag har dessutom en extra gynnsam utdelning).

Tilläggas skall att EF har rätt att ta ut en ränta på eget kapital som ska beskattas med 30%, alltså likadant som utdelning.

Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Vill du växa är AB också gynnande då de enbart behöver skatta på vinsten (28%) för att sedan återinvestera i verksamheten. EF å andra sidan behöver först skatta på pengarna fullt ut innan de kan användas.
EF har instrumentet expansionsfond som ger dem möjligheter att återinvestera med endast 28% erlagd skatt. Dock är reglerna väldigt krångliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in