2024-12-02, 15:13
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Kanske den vanligaste och tröttaste frågan på flashback. Guttermouth var/är höger och antipk innan det blev en grej. Av klassiska band sjunger Fear och Gangreen om att USA är bra och kommunism dåligt. Agnostic front påstås vara republikaner men är för dåliga för att jag ska veta om de sjunger om det. Misfits mindre bra sångare Michael Graves sjöng inte om det men skrev om del om Bush bra och alqaida dåligt.

Men specifikt om friskolereform, RUT och privatisering av fungerande statliga myndigheter är det svårt med.

Jag borde ha preciserat att jag syftade på svenska band
Det känns som den mest idiotiska idèn någonsin att under åren 76-82 starta ett Punkband som är högerorienterade i sverige

typ jag ser framför mig ett gäng bortskämda borgarkids som är griniga på någonting
som står i skjorta och slips och skriker
Citera
2024-12-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptdweller
är det någon som vet om det fanns något punkband som var höger?
och då menar jag inte typ "vit makt"-band

utan typ Ebba grön fast höger som politisk inriktning

skulle inte det vara jävligt opunk egentligen?

såpass opunk att det blir punk

Bizex-B från Gävle var väl inte höger, men deras låt Patriot från 1983 är tveklöst nationalistisk och invandringskritisk, den första av sitt slag i Sverige antagligen.
Citera
2024-12-03, 13:08
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
och då menar jag inte typ "vit makt"-band

utan typ Ebba grön fast höger som politisk inriktning

skulle inte det vara jävligt opunk egentligen?

såpass opunk att det blir punk
Bob malmström är ju höger. De kallar sin musik för "borgarcore". Sen kanske musiken är mer åt hardcore än ren punk. https://www.youtube.com/watch?v=5r1on-_faaY

Dom har sagt att de kanske tar i lite med texterna ibland, men att det samtidigt inte finns någon ironi alls. De står för vad de sjunger. De har också sagt att de alla har det ganska gott ställt, någon i bandet ska ha varit börsmäklare, och de säger att om man är fattig så har man antagligen gjort något fel för att hamna där.

Här är låten "Gröna e bruna" som jag också tycker är bra: https://www.youtube.com/watch?v=TN0XLReuJwk

EDIT:
Citat:
typ jag ser framför mig ett gäng bortskämda borgarkids som är griniga på någonting
som står i skjorta och slips och skriker
Men då är ju Bob Malmström som klippt och skuret för dig! Dock är några av dem finlandssvenskar då.
Senast redigerad av Bartman777 2024-12-03 kl. 13:11.
Citera
2024-12-03, 13:59
Jag ska kolla in de! Tackar!

Edit: Ja, de var väl egentligen inte vad jag eftersöker
Jag tror inte att det jag eftersöker existerar
Om ett punkband hade spelat högerromantiserade texter under tiden för Ebba grön så hade de blivit sönderslagna, fått sina instrument stulna och blivit pissade på

Men tack för tips iallafall!

Vad är din åsikt om bandet "Hörförståelse"? XD
Senast redigerad av Cryptdweller 2024-12-03 kl. 14:08.
Citera
2024-12-03, 14:00
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Bizex-B från Gävle var väl inte höger, men deras låt Patriot från 1983 är tveklöst nationalistisk och invandringskritisk, den första av sitt slag i Sverige antagligen.

De verkar ha varit först i sverige med "Vit makt" stuket isåfall om ändå bara en låt
Citera
2024-12-29, 01:26
Medlem
Citat:
De verkar ha varit först i sverige med "Vit makt" stuket isåfall om ändå bara en låt

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Mitt tidigare inlägg blev borttaget, men skit samma. Här har vi bra svensk punk!
PP7 Gaftzeb & The Calypso Queerleaders - Independent Jenny
https://www.youtube.com/watch?v=zDPW93LO2sE
Fittbra musik!
Citera
2024-12-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Anti Cimex - Scandinavian Jawbreaker, en av de bästa svenska punkskivorna som gjorts.
Kuken va det var bra!!!!
Citera
2024-12-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Kanske den vanligaste och tröttaste frågan på flashback. Guttermouth var/är höger och antipk innan det blev en grej. Av klassiska band sjunger Fear och Gangreen om att USA är bra och kommunism dåligt. Agnostic front påstås vara republikaner men är för dåliga för att jag ska veta om de sjunger om det. Misfits mindre bra sångare Michael Graves sjöng inte om det men skrev om del om Bush bra och alqaida dåligt.

Men specifikt om friskolereform, RUT och privatisering av fungerande statliga myndigheter är det svårt med.

Äru punkare skiter du väll för faan i politik? ät bajs och drick sprit...
Citera
2024-12-29, 02:05
Medlem
[quote=iwaalgeudat|77945949]För mig är det hardcore som gäller, mangel hardcore eller riff hardcore.

Diskonto - There is No Tomorrow
https://www.youtube.com/watch?v=biYzhoRgHcQ

No Security - When the Gist is Sucked...
https://www.youtube.com/watch?v=hWXgC07G5Ng

Puke - Back to the Pukeage
https://www.youtube.com/watch?v=hcw_NgV16-I

För att nämna några. Två annan jag vill nämna är trallpunk bandet Kurt Urban Karlsson med EPn Åke Tuggar Elstängsel. Och hardcore bandet 16 Blåsare Utan Hjärnas Vem Ska Bära Hundhuvudet? LPn, dessvärre finns inte dessa på youtube.

Lite kul det där hur det fungerar idag. Rövsvett var ju inte direkt PK, inte heller band som Moderat Likvidation med deras Anti-Fag kassett hah.[/QUOTEblev

Puke var bra. Blev medryckt så pissade ner mig själv och sängen istället för att gå på toa. Bara för att..
Citera
2024-12-29, 02:42
Medlem
Trots jag mesta mitt liv har lyssnat på amerikansk punk så händer det plötsligt. För mig vart det när jag passerade 40 Fy fan vad mycket BRA punk som görs här i landet. De senaste 10-15 åren känns nästan som boomen i mitten av 80 talet, fast nu har jag råd åka på så många spelningar jag inte kunde då. Har följt Norra Hospitalet i några år som exempel, sjukt bra svenska texter om va fan kapitalet och borgarna gjort och gör mot arbetarklassen. Tvärnitad/nitad/ stick & brinn, honjävul och jag kunde hållt på hela natten. Distade gitarrer, samhällskritiska texter och långfingret rakt upp till den det berör. Få ser så punk ut som vi gjorde på 80-90 talet, och det känns också punk idag punkare än igår.
Citera
2024-12-30, 23:38
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
och då menar jag inte typ "vit makt"-band utan typ Ebba grön fast höger som politisk inriktning
skulle inte det vara jävligt opunk egentligen? såpass opunk att det blir punk

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Skulle man kunna räkna in Mörbyligan bandet som gick från Vänster till Höger
Fast Mörbyligans 2 skivor på Mistlur är riktigt bra.

Åke Bylund släppte väl 1084 med Mörbyligan
Sedan blev han väl trubadur under namnet Odalmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in