2010-04-29, 11:04
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Historia är ej låst till religiösa dogmer. Ej heller språkvetenskap.

Människan utvecklas, religioner i alla fall de Abrahamiska står och stampar på bronsåldern.

Senast jag kollade hade det inte hänt så mycket mer än att de döpte om Kreationismen till Intelligent Design.

Men missar du alla kristna vanliga församlingar som gör aktiviteter tillsammans osv. Eller De olika diskussionsgrupper som finns. Det är ju där uti religonen utvecklas. Det är ju dom som för de framåt. Är du inte troende och därmed ej deltar i detta, så har du säkerligen rätt dålig insyn hur religion ser ut idag.
Citera
2010-04-29, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Men missar du alla kristna vanliga församlingar som gör aktiviteter tillsammans osv. Eller De olika diskussionsgrupper som finns. Det är ju där uti religonen utvecklas. Det är ju dom som för de framåt. Är du inte troende och därmed ej deltar i detta, så har du säkerligen rätt dålig insyn hur religion ser ut idag.

Religionen ändras inte, tolkningen ändras!
Citera
2010-04-29, 15:57
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Du accepterar religionsvetenskap som vetenskap. Accepterar du teologi, som inte är samma sak som religionsvetenskap och som visserligen kanske är "låst till religiösa dogmer", som humaniora? Kategorin heter alltså Vetensk

Vad menar du "´låst till religösa dogmer´, som humaniora" ?
Citera
2010-04-29, 16:14
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad menar du "´låst till religösa dogmer´, som humaniora" ?
TheMightySwe kallar teologi (vad jag förstod) som "låst till religiösa dogmer". Jag undrar om han då kan tänka sig att teologi kan falla under kategorin humaniora.
Citera
2010-04-29, 16:16
Bannlyst
Mest för FB saknar en avdelning som heter "kvasivetenskap"
Citera
2010-04-29, 17:08
Medlem
swimp78s avatar
Själva rubriken är också konstig. "Vetenskap & humaniora"?
Humaniora är en gren inom vetenskapen, liksom samhällsvetenskapen och naturvetenskapen är det. Man skiljer inte mellan vetenskap ena sidan och humaniora å andra.
Citera
2010-04-29, 19:51
Bannlyst
Citat:
TheMightySwe kallar teologi (vad jag förstod) som "låst till religiösa dogmer". Jag undrar om han då kan tänka sig att teologi kan falla under kategorin humaniora.

Jag bestämmer inte var det ska ligga, spökeri, andar, änglar och allsmäktiga rymdfarsor har inget med Vetenskap att göra, det är min åsikt! Och sedan om Herr Moderator är av en annan åsikt, so be it!
Citera
2010-04-29, 22:58
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Jag bestämmer inte var det ska ligga, spökeri, andar, änglar och allsmäktiga rymdfarsor har inget med Vetenskap att göra, det är min åsikt! Och sedan om Herr Moderator är av en annan åsikt, so be it!
Jag tror den här diskussionen skulle må bättre av att vi presenterar mer än åsikter och sedan lämnar det därhan.

Kategorin heter alltså "Vetenskap och humaniora", inte bara "vetenskap". Jag undrar om du är öppen för möjligheten att teologi kan falla under kategorin humaniora. Ämen som är humaniora skall ju vara under den kategorin, och om teologi är humaniora kan man argumentera för att religion ligger korrekt placerat.

swimp78 tog upp faktumet att humaniora egentligen också är vetenskap. Skall man vara petnoga kan man nog påstå att det är korrekt, och att kategorin egentligen bör kallas "naturvetenskap och humaniora". I folkmun så brukar dock vetenskap innebära just naturvetenskap och humaniora är skillt från detta. Man kanske vill förklara namnvalet därav.
Citera
2010-04-30, 00:34
Medlem
knickedickens avatar
Jag tror man får nöja sig med att alla slags indelningar blir lite godtyckliga. Man skulle ju kunna säga att de flesta rubriker som nu ligger under "Samhälle" också skulle kunna passa in under vetenskap/humaniora. Och så har vi konstvetenskap och litteraturvetenskap, men konst och litteratur ligger nu under "Kultur". Och så har vi Data… Om man skulle börja försöka peta i indelningarna så att alla blir nöjda, så kommer man att begrava sig i en omöjlig uppgift. Det skulle kunna sluta med att nästan hela forumet hamnar under vetenskap, för vad som helst går ju att studera med vetenskaplig metodik…

Jag kan hålla med om att det blev lite olyckligt att "vetenskap & humaniora" förkortades när toppmenyn infördes. Jag fnissade lite över att paranormala fenomen hamnade under rubriken vetenskap redan första gången jag såg det. Jag har väntat på att den här diskussionen skulle dyka upp. Men som sagt, min åsikt är att det inte lönar sig att peta i en ordning som fungerar rätt bra.
Citera
2010-04-30, 00:47
Medlem
Monkeyspanks avatar
Enligt min åsikt borde Religion stå under "Alternativa sexuella aktiviteter" eller nåt liknande...
Citera
2010-04-30, 02:05
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
swimp78 tog upp faktumet att humaniora egentligen också är vetenskap. Skall man vara petnoga kan man nog påstå att det är korrekt, och att kategorin egentligen bör kallas "naturvetenskap och humaniora". I folkmun så brukar dock vetenskap innebära just naturvetenskap och humaniora är skillt från detta. Man kanske vill förklara namnvalet därav.

Du tror alltså att medelsvensson är så retarderade att de inte förstår att vetenskap är det som sysselsätter forskarna på universiteten, och att denna vetenskap även kan beskriva historikers och nationalekonomers forskning och inte bara naturvetenskapsmäns? Ja, då är det illa.
Senast redigerad av swimp78 2010-04-30 kl. 02:07.
Citera
2010-05-01, 13:52
Bannlyst
Citat:
Jag tror den här diskussionen skulle må bättre av att vi presenterar mer än åsikter och sedan lämnar det därhan.

Kategorin heter alltså "Vetenskap och humaniora", inte bara "vetenskap". Jag undrar om du är öppen för möjligheten att teologi kan falla under kategorin humaniora. Ämen som är humaniora skall ju vara under den kategorin, och om teologi är humaniora kan man argumentera för att religion ligger korrekt placerat.

Nej, enligt min ÅSIKT så har inte teologi bland de andra vetenskaperna att göra, lika lite som paranormala och övernaturliga fenomenen. Det har ju skett "forskning" på dessa ämnen också, visserligen har aldrig något spöke, ängel eller Loch Nessmonstret någonsin kunnat bevisas men nog har det bedrivits forskning på det. Gör det att det är en vetenskap?

Samma sak med teologi, om detta ämne bara innefattade vetenskap, som som det beskrevs tidigare i tråden, inga problem. Men nu har det ju tyvärr övernaturliga bitar i sig. Gudar, Änglar, Syndafloder där jordens totala vattenmängd skulle fyrdubblas på 40 dagar. Kvasi-vetenskap helt enkelt.

Att det forskas på religionens psykologiska inverkan på människor = Psykologi
Att det forskas på religionens historia = Historia
Att det forskas på Bibeln / Koranen / Dianetics = Litteraturvetenskap

Teologi = Kvasivetenskap, du vet sånt som Kent Hovind och resten av YEC'sen är doktorerar i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in