Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag tror den här diskussionen skulle må bättre av att vi presenterar mer än åsikter och sedan lämnar det därhan.
Kategorin heter alltså "Vetenskap och humaniora", inte bara "vetenskap". Jag undrar om du är öppen för möjligheten att teologi kan falla under kategorin humaniora. Ämen som är humaniora skall ju vara under den kategorin, och om teologi är humaniora kan man argumentera för att religion ligger korrekt placerat.
Nej, enligt min ÅSIKT så har inte teologi bland de andra vetenskaperna att göra, lika lite som paranormala och övernaturliga fenomenen. Det har ju skett "forskning" på dessa ämnen också, visserligen har aldrig något spöke, ängel eller Loch Nessmonstret någonsin kunnat bevisas men nog har det bedrivits forskning på det. Gör det att det är en vetenskap?
Samma sak med teologi, om detta ämne bara innefattade vetenskap, som som det beskrevs tidigare i tråden, inga problem. Men nu har det ju tyvärr övernaturliga bitar i sig. Gudar, Änglar, Syndafloder där jordens totala vattenmängd skulle fyrdubblas på 40 dagar. Kvasi-vetenskap helt enkelt.
Att det forskas på religionens psykologiska inverkan på människor = Psykologi
Att det forskas på religionens historia = Historia
Att det forskas på Bibeln / Koranen / Dianetics = Litteraturvetenskap
Teologi = Kvasivetenskap, du vet sånt som Kent Hovind och resten av YEC'sen är doktorerar i!