2007-10-01, 17:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
I slutndan kan man slipa ner hela debatten till en liten enkel frga:
r det rtt att en person har andra rttigheter och skyldigheter n andra personer i ett modernt (samt upplyst och sekulrt) samhlle?

...det kan man inte. Det r mer komplicerat n s. Men man kan dremot svara ja p frgan. det kan under vissa betingelser vara rtt. det r t ex rtt at barn omfattas av skolplikt, men inte vuxna. Att myndiga har rstrtt, men inte omyndiga. Att mn r vrnpliktiga, men inte kvinnor. Samhllet r fullt av skillnader i rttigheter och skyldigheter, Du r bara lurad att tro att sdant inte finns, alternativt automatiskt r fel. Hur kommer sdana skillnader till? Vi rstar fram folkvalda som i demokratisk ordning beslutar om det. man kan givetvis fortfarande tycka att det r fel, men det blir inte ndvndigtvis demokratiskt fr den sakens skull.

Citat:
Att svara ja p den frgan innebr att man accepterar monarki men ven att man accepterar andra avarter av mnsklig phittighet som inehller diskriminerande element, som tex Islam och nazism.

Att pst att en demokratisk verenskommelse om monarki r jmfrbar med islamism och nazism, dr demokratiska mekanismer inte alls frekommer r en massa saker, men framfr allt r det analytiskt dumt. (Det r ocks frolmpande, direkt felaktigt och retoriskt sjlvml.)
Citera
2007-10-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag ignorerar det inte alls. Jag konstaterar bara att det inte r en praktisk frdel. Den enda synbara nyttan av att du skall kunna betrakta statskicket som mer demokratiskt utifrn din egen uppfattning r ju det skulle gra dig glad. Vi skulle inte f en effektivare frvaltning, mer stabila regeringsunderlag eller ngon annan ptaglig frdel.

Fast du kan frsts sl vrlden med hpnad och komma med lite konkreta praktiska frdelar. Vad skulle, rent praktiskt, bli bttre om vi avskaffade monarkin? N?

Kungen str inte ver lagen. Det r ju lagen (demokratiskt beslutad) som reglerar kungens frhllande till rttsvsendet precis som den reglerar alla andras olika rttigheter och skyldigheter. Fjortonringar kan heller inte dmas, str de ocks ver lagen p ett odemokratiskt stt?

Att alla har lika rttigheter r inte alls ndvndigt fr demokrati. Om man inte r ngon sorts naturbarnssosse eller motsvarande.

Dessutom behver man inga argument fr att inte ndra p ngot som fungerar (i detta fall det svenska statskicket). Argument behver man om man vill ndra p ngot. Tyvrr fr vi bara hra smbarnsskrik av typen "OJTTVIST" i olika former.

Nej, det fattar jag inte. Du jollrar om att monarki inte r frenligt med demokrati. D r det naturligtvis av intresse att Sverige (och Norge, Danmark, GB, Oz, Holland och en hoper andra lnder) lyckas frena svl monarki som demokrati. Det visar att du helt enkelt r ute och cyklar.

Vad kul att ven du vill bevara monarkin! Fr du tror vl inte att vra politiker kommer att vlja en modell dr en sdan smrpost saknas?

Det gjorde han visst och det kan alla lskunniga snabbt konstatera.
Jorden r platt fr att alla sger att jorden r platt <.<?

Det behvs inga praktiska frdelar, inte om man knner fr att till skillnad frn dig slja sin idiologi fr pengar (dina pstddda turistinkomster som fresten inte r valida d inget alternativ ngonsin testats).

Nu har jag tyvrr ett religionsarbete(var r :sick: nr jag vill ha den?) att slutfra samt matte-, biologi-, milj- och fysikprov som nrmar sig med stormsteg och tnker drfr hlla mig borta frn FB de nrmsta veckorna.
I vntan p ett mjligt terseende - Lev vl, testa droger.

// Konst.
Citera
2007-10-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...det kan man inte. Det r mer komplicerat n s. Men man kan dremot svara ja p frgan. det kan under vissa betingelser vara rtt. det r t ex rtt at barn omfattas av skolplikt, men inte vuxna. Att myndiga har rstrtt, men inte omyndiga. Att mn r vrnpliktiga, men inte kvinnor. Samhllet r fullt av skillnader i rttigheter och skyldigheter, Du r bara lurad att tro att sdant inte finns, alternativt automatiskt r fel. Hur kommer sdana skillnader till? Vi rstar fram folkvalda som i demokratisk ordning beslutar om det. man kan givetvis fortfarande tycka att det r fel, men det blir inte ndvndigtvis demokratiskt fr den sakens skull.

Att pst att en demokratisk verenskommelse om monarki r jmfrbar med islamism och nazism, dr demokratiska mekanismer inte alls frekommer r en massa saker, men framfr allt r det analytiskt dumt. (Det r ocks frolmpande, direkt felaktigt och retoriskt sjlvml.)

Nej, det r inte mer komplicerat n s.
Ja man kan svara ja p frgan, men d accepterar man ven andra ideologier som stdjer sig p attt mnniskor har olika rttigheter.
Vi har gtt igenom det dr om mognad och det var vl sjlvklart att frgan jag stllde gllde mogna vuxna mnniskor.
Tja, du rknar upp en lng rad saker som du anser vara rtt, som vrnplikten men glde antagligen bara bort att skriva att det var dina sikter och inte allmnngiltigt rtt.
Tyvrr s r det det ja, och bort ska de!
Nej, om man anser det rtt att man kan decimerar folks rttigheter till ngot som folkvalda eller "Gud" kan dela ut s delar man faktiskt en siktsgrund med nazister, rasister, facister, hinduer och muslimer.
Analytiskt fel? Monarki grundar sig p att peroner med olika hrstammning har andra rttigheter n andra och ....ehm...det gr nazism och islamism ocks.

Oj, blev du "fjolmpad" nu? KJNKT? Spring till Mna och sg att jag ritade en rondellhund av kungen vettja.
Citera
2007-10-01, 18:30
Medlem
desreichesmachts avatar
Om Victoria gr och gifter sig med en jvla plebej s r det dags fr henne att abdikera, men i princip r monarkin alldeles utmrkt.
Citera
2007-10-01, 18:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Frolmpad...

Citat:
Nej, det r inte mer komplicerat n s.
Ja man kan svara ja p frgan, men d accepterar man ven andra ideologier som stdjer sig p attt mnniskor har olika rttigheter.
Vi har gtt igenom det dr om mognad och det var vl sjlvklart att frgan jag stllde gllde mogna vuxna mnniskor.
Tja, du rknar upp en lng rad saker som du anser vara rtt, som vrnplikten men glde antagligen bara bort att skriva att det var dina sikter och inte allmnngiltigt rtt.
Tyvrr s r det det ja, och bort ska de!
Nej, om man anser det rtt att man kan decimerar folks rttigheter till ngot som folkvalda eller "Gud" kan dela ut s delar man faktiskt en siktsgrund med nazister, rasister, facister, hinduer och muslimer.
Analytiskt fel? Monarki grundar sig p att peroner med olika hrstammning har andra rttigheter n andra och ....ehm...det gr nazism och islamism ocks.

Oj, blev du "fjolmpad" nu? KJNKT? Spring till Mna och sg att jag ritade en rondellhund av kungen vettja.

...ja, krnkt nej. Vill man fra debatten p Ditt stt s fr det givetvis konsekvenser. Din trovrdighet blir s klart lidande om Du pstr att allt som inte passar Dig r nazism. Det r knappast ett srskilt tolerant eller demokratiskt frhllningsstt. Betnk att nazistiska och islamistiska stater sllan r monarkier!
Citera
2007-10-01, 23:36
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Nu har jag tyvrr ett religionsarbete(var r :sick: nr jag vill ha den?) att slutfra samt matte-, biologi-, milj- och fysikprov som nrmar sig med stormsteg och tnker drfr hlla mig borta frn FB de nrmsta veckorna.
Sa ovantat att "konstatera":

1. Ar tonaring.
2. Flyr debatten hellre an att forsoka komma med svar eller argument (utover att monarki ar lika hemskt som nazism).
Citera
2007-10-08, 17:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Idag har...

...Lars Danielsson, Ni vet han som inte har koll p sina telefonsamtal, saknar hakparti och krnger bcker om att han r mobbad som en tonrsflicka, "kommit ut" som republikan och vill frsvaga monarkin genom att avskaffa Utrikesnmnden och frvisa kungen frn dessa renden.
Givetvis r det helt ofrenligt med hans roll som opolitisk tjnsteman i UD, och han bevisar sledes att Bildt har rtt i att inte anfrtro honom ngon ambassadrspost. Han kan knappast lojalt fra den svenska regeringens linje utomlands. kanske kan ha f uppdraget att avveckla en av de verfldiga ambassaderna i Afrika.

Hans debattartikel i dagens DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=701617

Hans arbetsgivare regeringens uppfattning: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17247185.asp
Citera
2007-10-08, 18:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
...Lars Danielsson, Ni vet han som inte har koll p sina telefonsamtal, saknar hakparti och krnger bcker om att han r mobbad som en tonrsflicka, "kommit ut" som republikan och vill frsvaga monarkin genom att avskaffa Utrikesnmnden och frvisa kungen frn dessa renden.
Givetvis r det helt ofrenligt med hans roll som opolitisk tjnsteman i UD, och han bevisar sledes att Bildt har rtt i att inte anfrtro honom ngon ambassadrspost. Han kan knappast lojalt fra den svenska regeringens linje utomlands. kanske kan ha f uppdraget att avveckla en av de verfldiga ambassaderna i Afrika.

Hans debattartikel i dagens DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=701617

Hans arbetsgivare regeringens uppfattning: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17247185.asp

Ja den dr Danielsson r en riktig politruck...fattar inte att han ens tagit sig dit han r fast han r sosse, d r det fan illa stllt med kompetensen. Frstr varfr Bildt inte vill ha med den krringen att gra.
Citera
2007-10-08, 18:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Jag ska bara kort nja med mig att svara p en frga i ditt utlgg, det fanns en hel del att bemta dr, men en av de viktigaste frgorna r att vi skulle f bprt en i grunden odemokratisk institution, dvs kungahuset, ett mebete som rvs r inte frenligt med demokrati. jag anfrde exemplet frut p om andra mbeten skulle rvas, som tex finansminsiterposten, skolministern etc, det spelar ingen roll att kungen inte har ngon formell makt, det rr sig fortfarande om ett mbete som var tillsttning r odemokratiskt.

Har lst alla dina inlgg i trden nu, och jag kan konstatera att du r vldigt svensk (grattis, du r ett genuint resultat av folkhemmet...), du definierar demokrati som uteslutande formellt och missar alla andra aspekter. Vi svenskar har av ett sekels socialdemokratiskt styre blivit vldig hjrntvttade och tror att bara allt placeras i hnderna p folkvalda som stts samman i parlamentarismens anda s r allt frid frjd sen, d har vi ju uppntt demokrati. Att sedan den politiska makten breder ut sig ver hela det civila samhllet ser vi inte som nt problem, dom r ju folkvalda och dessutom med en parlamentarisk frdelning s om dom styr varenda lite vr av vr tillvaro spelar ingen roll, det r inte alls ett demokratiskt problem.

Jag skulle faktiskst fredra ett system som mhnda r p pappret mindre demokratiskt, men som lter mig som privatperson bestmma mer ver mitt eget liv, jag behver ingen folkvald som berttar fr mig att jag ska ha cykelhjlm.
Citera
2007-10-08, 23:50
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
...Lars Danielsson,
Asch, han forsoker val bara gora sig omojlig sa att han far sparken och battre avgangsvederlag.
Citera
2007-10-09, 08:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Jo...

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Asch, han forsoker val bara gora sig omojlig sa att han far sparken och battre avgangsvederlag.

...eller fr sparken och drmed skapa hets mot Bildt igen. Det r alltid en lmsk plan tills motsatsen r bevisad nr rdingarna r inblandade.
Citera
2007-10-09, 14:05
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Danielsson r en riktig pajas som gr sina partivnners renden. andra sidan s kunde vl Angola varit lmpligt fr LD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in