Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2019-06-09, 15:23
Medlem
why123s avatar
Helt makalöst att detta mord är så "hemligt". Brorsan gör vad han kan genom sin youtube-film som Troian länkade till. Han har även skrivit en bok som jag ska försöka få tag i.

Tragisk familjehistoria, hur f*n kunde polisen resonera så.. Här talar allt för att en kvinna har giftmördat sin sambo. Låt oss vända på det, en man stryper sin sambo, då kallar vi det med rätta inte för en tragisk familjehistoria. Eftersom vi vet så lite kan det finnas uppgifter som talar för att kvinnan är oskyldig. Väldigt märklig historia..

Varför är mordet på Ricard Foconi så nedtystat?

http://www.kristianstadsbladet.se/ku...d-om-ett-mord/

Det är en fruktansvärd historia. Stefan Foconi berättar om sin yngste brors, Ricards, död, på ett hotellrum i centrala Kristianstad för sju år sedan. Han säger inte så. Han säger mord och att han vet vem som gjorde det och exakt hur det gick till. Förgiftning under en längre tid med dramatiskt ökad dos inför just den sista natten.

Polisen förhörde alla inblandade, fann så dags ingen teknisk bevisning, men åklagaren anhöll en person efter en elva månaders mordutredning och förklarade så småningom, efter att personen frisläppts, utredningen vilande. Brottsrubriceringen är alltjämt mord i detta indiciemål, och mordfall preskriberas inte längre. I Stefan Foconis kommande roman råder det däremot ingen tvekan. Även om namnen är påhittade pekas mördaren ut.

Om och när man läser boken eller lyssnar på Stefans synpunkter får man vara medveten om att han är partisk. Samtidigt är det märkligt att polisen vill ha tips att lösa detta fallet men släpper inga uppgifter om händelseförloppet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ill-ha-tips-om
Senast redigerad av why123 2019-06-09 kl. 16:04. Anledning: .
Citera
2019-08-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Helt makalöst att detta mord är så "hemligt". Brorsan gör vad han kan genom sin youtube-film som Troian länkade till. Han har även skrivit en bok som jag ska försöka få tag i.

Tragisk familjehistoria, hur f*n kunde polisen resonera så.. Här talar allt för att en kvinna har giftmördat sin sambo. Låt oss vända på det, en man stryper sin sambo, då kallar vi det med rätta inte för en tragisk familjehistoria. Eftersom vi vet så lite kan det finnas uppgifter som talar för att kvinnan är oskyldig. Väldigt märklig historia..

Varför är mordet på Ricard Foconi så nedtystat?

http://www.kristianstadsbladet.se/ku...d-om-ett-mord/

Det är en fruktansvärd historia. Stefan Foconi berättar om sin yngste brors, Ricards, död, på ett hotellrum i centrala Kristianstad för sju år sedan. Han säger inte så. Han säger mord och att han vet vem som gjorde det och exakt hur det gick till. Förgiftning under en längre tid med dramatiskt ökad dos inför just den sista natten.

Polisen förhörde alla inblandade, fann så dags ingen teknisk bevisning, men åklagaren anhöll en person efter en elva månaders mordutredning och förklarade så småningom, efter att personen frisläppts, utredningen vilande. Brottsrubriceringen är alltjämt mord i detta indiciemål, och mordfall preskriberas inte längre. I Stefan Foconis kommande roman råder det däremot ingen tvekan. Även om namnen är påhittade pekas mördaren ut.

Om och när man läser boken eller lyssnar på Stefans synpunkter får man vara medveten om att han är partisk. Samtidigt är det märkligt att polisen vill ha tips att lösa detta fallet men släpper inga uppgifter om händelseförloppet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ill-ha-tips-om

Läs för all del boken. Den är bra, fast man ska vara medveten om att den är en fiktion. Han återger bl a mördarens inre dialog, som så klart ingen kan känna till egentligen. Men det gör egentligen bara historien ännu mer fruktansvärd.

Din länk är tyvärr bakom betalvägg. Men jag har svårt att se att något vittne skulle kunna hjälpa till i mordet på något meningsfullt sätt. Offrets liv avslutades mitt i natten inne på ett hotellrum dit hand tagit sig av hyfsat egen maskin efter att ha lämnat fyllecellen. Bevisen, mediciner och ev injektionssprutor, kastades eventuellt diskret i någon sopkorg på stan och har aldrig återfunnits. Vad skulle ett vittne kunna berätta?

Det fanns en dotter i bilden (mordoffret var dock inte pappan). Jag undrar hur hennes liv gestaltar sig idag, 15 år senare. Hon är vuxen nu. Jag hoppas hon har ett bra liv.
Citera
2019-09-03, 17:31
Medlem
Jobbalertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Läs för all del boken. Den är bra, fast man ska vara medveten om att den är en fiktion. Han återger bl a mördarens inre dialog, som så klart ingen kan känna till egentligen. Men det gör egentligen bara historien ännu mer fruktansvärd.

Din länk är tyvärr bakom betalvägg. Men jag har svårt att se att något vittne skulle kunna hjälpa till i mordet på något meningsfullt sätt. Offrets liv avslutades mitt i natten inne på ett hotellrum dit hand tagit sig av hyfsat egen maskin efter att ha lämnat fyllecellen. Bevisen, mediciner och ev injektionssprutor, kastades eventuellt diskret i någon sopkorg på stan och har aldrig återfunnits. Vad skulle ett vittne kunna berätta?

Det fanns en dotter i bilden (mordoffret var dock inte pappan). Jag undrar hur hennes liv gestaltar sig idag, 15 år senare. Hon är vuxen nu. Jag hoppas hon har ett bra liv.

Han var kanske inte i en fyllecell och vad de flesta inblandade i utredningen vet är att det är hans f*u som gjort det. Baserat helt enkelt på att det som fanns i blodet kunde bara nås av en person och som dessutom enkelt hade tillgång till det. Vad skulle annars den personen göra härnere eftersom den inte ens var bjuden på bröllopsfesten.
Citera
2019-09-03, 18:31
Medlem
Jag förmodar att polisen kunde verifiera om han suttit i deras fyllecell eller inte. Men enligt boken hade hon förgiftat honom upprepade gånger för att få honom att framstå som sjuk och ha kontroll över honom och så. Över längre tid.

Och som du säger, vem annars hade tillgång till drogerna och tillfälle att grundligt förgifta honom?
Citera
2022-08-26, 09:05
Medlem
Ingen som vet namnet på mördaren?
Citera
2024-03-16, 09:47
Medlem
Detta och flera andra fall tas upp i lokaltidningen idag.

Citat:
När: Söndagen den 1 augusti 2004 mellan klockan 05:00 och 08:30.
Var: Rikard bodde på hotell Turisten på Västra Storgatan i Kristianstad.
Hur: En livlös Rikard hittades på morgonen sitt hotellrum och dödförklaras på sjukhuset. Inledningsvis misstänkte polisen inget brott, men obduktionen skulle komma att visa att 37-åringen fått i sig en mängd olika preparat, att han kan ha blivit förgiftad. När mordutredningen startade var vad som kunnat vara viktiga spår bortstädade på hotellrummet. En kvinna greps och anhölls, misstänkt för att ha giftmördat Rikard, men kvinnan släpptes senare fri.
https://www.kristianstadsbladet.se/k...a-statusen-nu/
Citera
2024-03-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdinWanderer
Tror inte dessa uppgifter har släppts till media.

Det som skrivits är att han blev tablettförgiftad så troligtvis är det någon receptbelagd medicin som överdoserats och orsakat hans död. Överdosering av sömntabletter kanske?

Det bästa är Arsenik, smak och luktlöst och ger av flerhundraårig observation gott resultat , dock går det att påvisa. Även Thallium går att påvisa men ingår inte i standardtest. Misstänker en klok läkare något testar man. Måste inte svinet till make dö direkt utan efter några veckor så är DMN, ett utmärkt val. Utlöser sin verkan och lämnar kroppen på nolltid. Vid hög dos dör offret efter ett par veckors plågor, och det är riktigt underhållande. DiMetylNitrosamin, DMN. Ricin funkar bra eller ge svinet insulin i.v.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in